Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Hur många människor som inte är poliser döms per år? Hur många "vanliga människor" får böter, varningar och löneavdrag? Vill du påstå att poliser på ngt sätt är missgynnade i detta hänséende?
Inte missgynnade. Men om du tar 20.000 vanliga svenskar vs de 20.000 poliser som finns så tror jag inte att det skiljer alltför mycket på diverse domar. Min poäng är alltså att det fälls poliser TROTS att det är poliser (under ledning av åklagare) som utreder poliser vilket enligt vissa individer är lika med att alla poliser frias. Och det är den ekvationen jag inte får ihop. Skulle den myten stämma borde ju inte en enda polis bli åtalad...
Så fort en utredning blir nedlagd eller en polis frias så beror det enbart på att det är poliser som utreder poliser. Det kan omöjligt bero på andra saker som brukar vara orsaken när civila blir anmälda utan att dömas (gärning ej brott, brott kan ej styrkas, osv.) Det är ju trots allt fler civila som blir friade eller får utredningen nedlagd än som blir dömda. Kan inte siffrorna nu, men har för mig att det är ca 5% som blir dömda, av de civila alltså. Det är inget som är särskilt förbehållet polisen, även om det finns de som tror det.