2015-01-09, 08:08
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
På ett generellt plan så är okopplade hundar av modell större i polisens insatsområde ett större potentiellt hot än exempelvis...ett barn...

Så jag tycker att din jämförelse balanserar mellan dumhetens och galenskapens gräns faktiskt.

Bespara mig dina värderingar... Detta hot fanns enbart i Ande*s Timou*'s fantasi. Vilken obeväpnad hundägare som helst skulle ha löst denna situation hur enkelt som helst.

Förklara för mig varför det är acceptabelt att en hundförare, som väl bör förväntas iaktta ngn form av professionalism i sitt arbete, har sämre förmåga att hantera en situation av detta slag än gemene man. Tycker du att det är acceptabelt att man som polis i tid och otid sliter upp puffran och skjuter bara därför att man inte vill eller kan lösa situationen med fredliga medel?
Citera
2015-01-09, 08:33
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Hur många människor som inte är poliser döms per år? Hur många "vanliga människor" får böter, varningar och löneavdrag? Vill du påstå att poliser på ngt sätt är missgynnade i detta hänséende?
Inte missgynnade. Men om du tar 20.000 vanliga svenskar vs de 20.000 poliser som finns så tror jag inte att det skiljer alltför mycket på diverse domar. Min poäng är alltså att det fälls poliser TROTS att det är poliser (under ledning av åklagare) som utreder poliser vilket enligt vissa individer är lika med att alla poliser frias. Och det är den ekvationen jag inte får ihop. Skulle den myten stämma borde ju inte en enda polis bli åtalad...

Så fort en utredning blir nedlagd eller en polis frias så beror det enbart på att det är poliser som utreder poliser. Det kan omöjligt bero på andra saker som brukar vara orsaken när civila blir anmälda utan att dömas (gärning ej brott, brott kan ej styrkas, osv.) Det är ju trots allt fler civila som blir friade eller får utredningen nedlagd än som blir dömda. Kan inte siffrorna nu, men har för mig att det är ca 5% som blir dömda, av de civila alltså. Det är inget som är särskilt förbehållet polisen, även om det finns de som tror det.
Senast redigerad av Optiroc 2015-01-09 kl. 08:36.
Citera
2015-01-09, 09:00
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Inte missgynnade. Men om du tar 20.000 vanliga svenskar vs de 20.000 poliser som finns så tror jag inte att det skiljer alltför mycket på diverse domar. Min poäng är alltså att det fälls poliser TROTS att det är poliser (under ledning av åklagare) som utreder poliser vilket enligt vissa individer är lika med att alla poliser frias. Och det är den ekvationen jag inte får ihop. Skulle den myten stämma borde ju inte en enda polis bli åtalad...

Jag kan inte påminna mig att jag har påstått att alla poliser frias därför att det är poliser som utreder fallen. Men visst finns det fall där man tycks ha tagit väldigt lätt på konkreta bevis och i stället litat på vad en polis intygar. Just det fall som denna tråd handlar om är ett praktexempel på det.
Citera
2015-01-09, 14:42
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Jag kan inte påminna mig att jag har påstått att alla poliser frias därför att det är poliser som utreder fallen. Men visst finns det fall där man tycks ha tagit väldigt lätt på konkreta bevis och i stället litat på vad en polis intygar. Just det fall som denna tråd handlar om är ett praktexempel på det.
Jo precis, du tycker så. Och nästa gång en polis blir anmäld, oavsett för vad. Så kommer några börja klaga och påstå att systemet är korrupt och poliser utreder poliser, det är det som är problemet. Om utredningen läggs ner, vill säga. Alltid samma visa.
Det är väl enklast att påstå sådant för att slippa gå vidare i tankeprocessen och inse att ens uppfattning inte nödvändigtvis stämmer överens med hur verkligheten ser ut.
Citera
2015-01-09, 15:10
Medlem
forhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iondskanstecken
Finns barn som helt klart är fullt kapabla att handskas med en AK 47, och det händer varje dag i afrika( läs barnsoldater). Råkar man ut för en sådan situation med en 10 åring som riktar en skarpladdad automatkarbin emot en så kan du vara förbannat säker på att det är nödvärn.

Det finns en massa osannolika situationer man kan fantisera ihop, om man har läggning för det dramatiska. Man kan snubbla på ett banan skal och slå ihjäl sig också, men hur sanolikt är det? Som vanligt har du lite för livlig fantasi, precis som dina grispolare.
Kan man inte hantera sin hund på ett professionellt sätt så har man inget i hundenheten att göra. att tränga sig på hos folk som inte har med brottet att göra och skuta deras hund är helt oacceptabelt från dessa "sammhällsbeskyddare" som vi (arbetare) betalar för...DET ÄR TA MIG FAN SKANDAL
Senast redigerad av forhelvete 2015-01-09 kl. 15:16.
Citera
2015-01-09, 15:35
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jo precis, du tycker så. Och nästa gång en polis blir anmäld, oavsett för vad. Så kommer några börja klaga och påstå att systemet är korrupt och poliser utreder poliser, det är det som är problemet. Om utredningen läggs ner, vill säga. Alltid samma visa.
Det är väl enklast att påstå sådant för att slippa gå vidare i tankeprocessen och inse att ens uppfattning inte nödvändigtvis stämmer överens med hur verkligheten ser ut.

Det är du som använder begreppet "korrupt". Jag tycker å min sida att det är obegripligt att Ander* Timou* inte åtalades omedelbart efter gärningen. Men det behöver inte bero på korruption. Av ngn outgrundlig anledning har man valt att skydda den person som är ansvarig för tragiken. Varför? Det kan inte råda en sådan brist på hundförare att man är beroende av att ha kvar till och med de absolut sämsta, som snarast är en belastning för kåren. Ja, A*ders T*mour är i en klass för sig vad gäller såväl bristande kompetens som brist på vanlig enkel hederlighet och ryggrad.

Vad andra tycker om helt andra ärenden har en begränsad relevans för denna tråd...
Citera
2015-01-09, 15:36
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forhelvete
Det finns en massa osannolika situationer man kan fantisera ihop, om man har läggning för det dramatiska. Man kan snubbla på ett banan skal och slå ihjäl sig också, men hur sanolikt är det? Som vanligt har du lite för livlig fantasi, precis som dina grispolare.
Kan man inte hantera sin hund på ett professionellt sätt så har man inget i hundenheten att göra. att tränga sig på hos folk som inte har med brottet att göra och skuta deras hund är helt oacceptabelt från dessa "sammhällsbeskyddare" som vi (arbetare) betalar för...DET ÄR TA MIG FAN SKANDAL

Ja, detta är faktiskt en rättsskandal utan motstycke på många år.
Citera
2015-01-09, 16:01
Medlem
forhelvetes avatar
Citat:
Det är du som använder begreppet "korrupt". Jag tycker å min sida att det är obegripligt att Ander* Timou* inte åtalades omedelbart efter gärningen. Men det behöver inte bero på korruption. Av ngn outgrundlig anledning har man valt att skydda den person som är ansvarig för tragiken. Varför? Det kan inte råda en sådan brist på hundförare att man är beroende av att ha kvar till och med de absolut sämsta, som snarast är en belastning för kåren. Ja, A*ders T*mour är i en klass för sig vad gäller såväl bristande kompetens som brist på vanlig enkel hederlighet och ryggrad.

Vad andra tycker om helt andra ärenden har en begränsad relevans för denna tråd...

Det verkar pågå någon slags svågerpolitik innom rättsväsendet, vilket är en form av korruption. Svensk korruption verkar röra sig mer om tjänster och gentjänster olika former av lissmande och rövslickande istället för rena pengatransaktioner, vilket gör det hela otroligt fånigt och skrattretande eftersom det handlar om en skev form av moral där man låtsas att allt står rätt till och man lever i förnekelse. Narcissister, psychopater och fanatiker resonerar på samma sätt.
Citera
2015-01-09, 19:25
Medlem
Optirocs avatar
Citat:

Vad man kallar det spelar väl iofs mindre roll. Poängen finns där ändå. Så fort en polis inte blir dömd och av med jobbet beror det på att poliser utreder poliser. Åsikter kan man givetvis ha, men det är synd när man inte är mottaglig för annat än sin egen föreställning av verkligheten.
Citera
2015-01-10, 00:14
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Detta är ingen absolut rätt som ursäktar vilket betéende från en polis som helst. Fortfarande ska proportionalitet iakttas.

När det som i detta fall handlar om en uppenbart olämplig polis som begått ett allvarligt misstag på grund av rädsla, inkompetens, psykisk instabilitet och annat så må ingen skugga falla över de drabbade. Det är A*ders Tim*ur som har felat, punkt slut!

Ett av barnen i familjen ville att man skulle sova utomhus i tält vd denna tid. Nu blev det inte så. Vad skulle du ha sagt om de hade tältat ute och And*rs T*mour denna morgon hade skjutit ihjäl ett barn? Hade du fortfarande haft en lika stor förståelse för honom?

Det är inte du som bestämmer vilken argumentation andra postare ska använda sig av. Dina egna "argument" blir bara så mycket mindre värda när du väljer att attackera andra i stället för att sakligt argumentera för din åsikt. Hittills har din retorik sannerligen inte imponerat...

Detta uttalande bevisar att du spelar i samma division som whoco-hårdrockaren... med andra ord inget att ta på allvar.

Du yrar om proportionalitet och jämför okopplade hundar med barn. Jösses!

Oavsett vilka önskemål hushållets ungar hade kring nattvilan så är det de vuxnas ansvar att ha koll på okopplade hundar på tomten. Lämnar man okopplade hundar på tomten är det ens eget ansvar.

Jag tror inte att polisen var rädd, han/hon har rätt att skydda sig själv och sin utrustning från okopplade hundar som angriper. Oavsett om polisen befinner sig på den ansvarslöses bakgård.
Citera
2015-01-10, 00:27
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ja, detta är faktiskt en rättsskandal utan motstycke på många år.

Ja just det. Proportioner var det. Valmo, Engla samt Quick glömmer vi. Här sackar vi rättskanalen nummer ett på många år. En ansvarslös hundägares hund har blivit skjuten av en polis i tjänst...UPPRÖRANDE och utan motstycke. Satans idioter.....
Senast redigerad av Blundetto 2015-01-10 kl. 00:41.
Citera
2015-01-10, 08:33
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Du yrar om proportionalitet och jämför okopplade hundar med barn. Jösses!

Oavsett vilka önskemål hushållets ungar hade kring nattvilan så är det de vuxnas ansvar att ha koll på okopplade hundar på tomten. Lämnar man okopplade hundar på tomten är det ens eget ansvar.

Jag tror inte att polisen var rädd, han/hon har rätt att skydda sig själv och sin utrustning från okopplade hundar som angriper. Oavsett om polisen befinner sig på den ansvarslöses bakgård.

Det kan du ge dig tusan på att han var! Han var säkerligen så rädd att han höll på att skita på sig. Samtidigt tänkte han lika ondskefullt som om han ryckt vingar av flugor och plågat kattungar som barn. Jag har en pistol och det står en hunnjävel i vägen. Alltså skjuter jag... Att han sedan var allmänt speedad och uppstressad (hur mkt dataspel hade han spelat innan han gick på passet?) gjorde inte saken bättre.

Jag förstår att du försöker att provocera men dessvärre slår du hela tiden in öppna dörrar, till ingen nytta. Du kan inte ursäkta denna gärning med ngt oinskränkt hundägaransvar. En enskild polis som har försetts med en dyr utbildning och anförtrotts ett vapen har också ett ansvar att sköta sitt jobb utan att tredje man åsamkas onödiga skador. Detta förtroende har An*ers Tiur släpat i smutsen å det grövsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in