2015-01-07, 14:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flabboz
har jobbat i detta skityrke i cirka två veckor nu, fattar precis vad alla taxichaufförer som klagar menar nu, jag är nu en av dem som nu klagar på den här skiten och tror seriöst inte jag kommer pallar ens i en månad heltid...

problem som jag noterat som gör detta till ett riktigt skityrke:

för många taxibilar
att stå i taxikö som Kurir med resten Taxi Stockholm - kunderna väljer ofta Stockholm före de andra
för mycket stillasittande
Kurir/020 förarna "snor" kunderna av varandra, många bryr sig inte om köplats. Verkar vara tvärtom hos Taxi Stockholm där man verkar respektera köplats...
man tvingas köra fulla djur för att kunna ha någon kassa att tala om (natt)
ej fått lönen än men den kommer väl inte räcka till så mycket mer än mat...
det lönar sig mer att jobba natt

får även en känsla av att Taxi Stockholm har mycket bättre löneförhållanden då de har mer att göra och kunderna väljer dem oftare helt enkelt, plus att de inte tvingas ta färdtjänst körningar. någon som kör för Stockholm som kan berätta?

vad tycker ni själva som har kört länge?

Förstår att du lessnar nu, 7e januari liksom. Ingen bra period att börja eftersom man då börjar med en dålig period.

Om man passar i yrket beror lite på hur man är som person.

Är man ung och endast föder sig själv så är yrket kalas. Framförallt eftersom man börjar köra för att man inte redan har ett jobb (vem säger upp sig för att köra taxi?).

Dra ner på utgifterna så du inte behöver dra in lika mycket.
Citera
2015-01-08, 07:51
Medlem
flabbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Förstår att du lessnar nu, 7e januari liksom. Ingen bra period att börja eftersom man då börjar med en dålig period.

Om man passar i yrket beror lite på hur man är som person.

Är man ung och endast föder sig själv så är yrket kalas. Framförallt eftersom man börjar köra för att man inte redan har ett jobb (vem säger upp sig för att köra taxi?).

Dra ner på utgifterna så du inte behöver dra in lika mycket.

började inte 7/1, körde in cirka 5200 under nyårsnatten. men nu är det sämre tider för taxi, märks snabbt i kassan.

dock inte svar på frågan: visst stämmer min teori om att Stockholm tjänar mer i snitt än Kurir/020?

kan även tänka mig att de flesta som åker för Kurir/020 gör det för att bli, alternativt redan är åkare då kraven för att bli åkare hos dem är lägre ställda än hos Stockholm.
Citera
2015-01-08, 16:21
Medlem
naavys avatar
Då äre bara å avkakta och se om företaget gillade ens PB
Citera
2015-01-08, 19:55
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flabboz
har jobbat i detta skityrke i cirka två veckor nu, fattar precis vad alla taxichaufförer som klagar menar nu, jag är nu en av dem som nu klagar på den här skiten och tror seriöst inte jag kommer pallar ens i en månad heltid...

problem som jag noterat som gör detta till ett riktigt skityrke:

för många taxibilar
att stå i taxikö som Kurir med resten Taxi Stockholm - kunderna väljer ofta Stockholm före de andra
för mycket stillasittande
Kurir/020 förarna "snor" kunderna av varandra, många bryr sig inte om köplats. Verkar vara tvärtom hos Taxi Stockholm där man verkar respektera köplats...
man tvingas köra fulla djur för att kunna ha någon kassa att tala om (natt)
ej fått lönen än men den kommer väl inte räcka till så mycket mer än mat...
det lönar sig mer att jobba natt

får även en känsla av att Taxi Stockholm har mycket bättre löneförhållanden då de har mer att göra och kunderna väljer dem oftare helt enkelt, plus att de inte tvingas ta färdtjänst körningar. någon som kör för Stockholm som kan berätta?

vad tycker ni själva som har kört länge?

fattar inte det där med färdtjänst körningar men vad är grejen att taxi stockholm inte skulle köra färdtjänst? är det det som inte lönar sig eller är de det kommunen lägger på företagen som kör så billigt som möjligt eller har jag fattat fel?
Citera
2015-01-08, 21:04
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
fattar inte det där med färdtjänst körningar men vad är grejen att taxi stockholm inte skulle köra färdtjänst? är det det som inte lönar sig eller är de det kommunen lägger på företagen som kör så billigt som möjligt eller har jag fattat fel?

Kommunen följer lagen om offentlig upphandling. Billigast vinner.

Tsab säljer sig inte för småpengar. Tsab kör inte färdtjänst. Däremot så.lägger dom.som jag förstå det bud. Men det är vad dom anser är en marknadsmässig ersättning. Därför vinner dom inte mot lönedumparna kurir/020.

Tsab står för kvalitet. Så dom har att göra för det. Kunder tröttnar på att åka med nedrökta bilar vars förare inte vet vilken stad han är i.
Senast redigerad av Bbobi 2015-01-08 kl. 21:07.
Citera
2015-01-08, 21:28
Medlem
Citat:
Kommunen följer lagen om offentlig upphandling. Billigast vinner.

Tsab säljer sig inte för småpengar. Tsab kör inte färdtjänst. Däremot så.lägger dom.som jag förstå det bud. Men det är vad dom anser är en marknadsmässig ersättning. Därför vinner dom inte mot lönedumparna kurir/020.

Tsab står för kvalitet. Så dom har att göra för det. Kunder tröttnar på att åka med nedrökta bilar vars förare inte vet vilken stad han är i.

Om jag nu ska vara petimeter mot min kollega Bbobi så är det landstinget som ansvarar för Färdtjänsten i Stockholm, där vi kör.
Kommunen upphandlar dock skolkörningar, då det är en kommunal verksamhet, och vid senaste upphandlingen (som har barkat åt fanders pga alldeles för lågt bud utav Samtrans), så var faktiskt TSAB:s bud 30% lägre än Fågelviksgruppen, som faktiskt var dyrast. Så även FVG räknar någonstans, ibland marknadsmässigt.

Annars håller jag med Bbobi i övrigt, kvalitén på FVG:s förare är oerhört ojämn. Dock på senare tid har jag märkt att det blivit många fler "Mercablattar" från Södertälje som tar över TSAB bilar, då många av de svenska förarna av det gamla gardet trillar ifrån.
Citera
2015-01-08, 21:33
Medlem
Ninjincs avatar
Vad jag förstått så har Taxi Stockholm kollektivavtal, redan där skär det sig med färdtjänsten, då tänker jag på alla småkörningar som går under 100 kr som dessutom kan bli knappt en i timmen, den löjligt låga ersättningen för extra service, allt extra arbete man får ägna sig åt utan betalning, den otydliga arbetsbeskrivningen, bomkörningar som inte ens ger framkörningsavgiften m.m.
Taxi020 och Kurir saknar kollektivavtal, därför lägger de lägsta buden och accepterar allt ovan. Problemet med exempelvis Taxi020 är att de inte är själva "arbetsgivaren", de är enbart "växeln" och menar att alla i praktiken äger sin egen bil, så de får då "hela" beloppet, därför ger färdtjänsten "bra" med pengar enligt Taxi020s moderorganisation.
Kör man dagtid hos Taxi020 då vet man att majoriteten av ens körningar blir färdtjänstkörningar.

Landstinget kommer förövrigt aldrig prioritera kvalité före lågt pris, annars skulle de aldrig flyttat färdtjänstväxeln ifrån Sverige.
Citera
2015-01-08, 21:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Om jag nu ska vara petimeter mot min kollega Bbobi så är det landstinget som ansvarar för Färdtjänsten i Stockholm, där vi kör.
Kommunen upphandlar dock skolkörningar, då det är en kommunal verksamhet, och vid senaste upphandlingen (som har barkat åt fanders pga alldeles för lågt bud utav Samtrans), så var faktiskt TSAB:s bud 30% lägre än Fågelviksgruppen, som faktiskt var dyrast. Så även FVG räknar någonstans, ibland marknadsmässigt.

Annars håller jag med Bbobi i övrigt, kvalitén på FVG:s förare är oerhört ojämn. Dock på senare tid har jag märkt att det blivit många fler "Mercablattar" från Södertälje som tar över TSAB bilar, då många av de svenska förarna av det gamla gardet trillar ifrån.

Aa jo det har du rätt i.

När det gäller senaste upphandlingen så har jag hört att 020 hade väldigt bra ersättning på sin skol. Om det stämmer vet jag inte.

Går du kursen på samtrans så domineras snacket i dag av förare som beklagar vilken skitupphandling dom gjort.

Inte många verkar vara nöjda där heller nu.
Citera
2015-01-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Vad jag förstått så har Taxi Stockholm kollektivavtal, redan där skär det sig med färdtjänsten, då tänker jag på alla småkörningar som går under 100 kr som dessutom kan bli knappt en i timmen, den löjligt låga ersättningen för extra service, allt extra arbete man får ägna sig åt utan betalning, den otydliga arbetsbeskrivningen, bomkörningar som inte ens ger framkörningsavgiften m.m.
Taxi020 och Kurir saknar kollektivavtal, därför lägger de lägsta buden och accepterar allt ovan. Problemet med exempelvis Taxi020 är att de inte är själva "arbetsgivaren", de är enbart "växeln" och menar att alla i praktiken äger sin egen bil, så de får då "hela" beloppet, därför ger färdtjänsten "bra" med pengar enligt Taxi020s moderorganisation.
Kör man dagtid hos Taxi020 då vet man att majoriteten av ens körningar blir färdtjänstkörningar.

Landstinget kommer förövrigt aldrig prioritera kvalité före lågt pris, annars skulle de aldrig flyttat färdtjänstväxeln ifrån Sverige.

Grejen är att du som förare är inte anställd av Taxi Stockholm. Du är anställd utav din åkare som har en aktie i Taxi Stockholm. (En bil = en "plåt" = en aktie = en röst på bolags stämman, har du 15 plåtar har du fortfarande bara en röst/aktie)
Samma sak på 020 samt Kurir, du är anställd utav din åkare, men med skillnaden att denne inte har en röst på årsstämman utan han bara betalar fast avgift per bil tilll växeln varje månad. Detta gör även en TSAB åkare.

TSAB samt 020 och Kurir ställer inga långtgående krav på kollektivanslutning utan det beror på hur seriös din åkare vill vara. Seriösa åkare tar hand om sin personal och gör dom duktiga samt lojala. Oseriösa gödslar arbetförmedlingen med annonser där "berättigande till lönebidrag är meriterande".

Då får han Somalier, analfabeter, idioter, efterbliva av någon grad, osv osv. Där anser jag att 020 samt Kurir åkare är mycket snabbare på att utnyttja.

Brukar dock bita tillbaka snabbt då det senaste stjärnskottet i regel har smällt bilen inom en vecka, och där försvann vinsten med det lönebidraget.
Citera
2015-01-08, 22:15
Medlem
Citat:
Aa jo det har du rätt i.

När det gäller senaste upphandlingen så har jag hört att 020 hade väldigt bra ersättning på sin skol. Om det stämmer vet jag inte.

Går du kursen på samtrans så domineras snacket i dag av förare som beklagar vilken skitupphandling dom gjort.

Inte många verkar vara nöjda där heller nu.

Om du menar den som FVG blev av med i juni förra året då skolan slutade så var den väldigt bra.

Startavgift: 217 kr

Kr/km: 18,75

Var det samplanering var startavgiften 217 kr/elev. Km ersättningen var densamma.

Samma bud lade FVG på den upphandling som Samtrans nu har havererat med. Samtrans lade bud på 11,75 kr/km, ingen startavgift, ingen tim ers. Dvs, har du körning på 5 km och du sitter 2 timmar i kö, står taxametern stilla och när du väl kommer fram har du fått 58,75 kr för körningen.

FTJ körningar tickar ju ändå om du sitter i kö även om Km ersättningen är låg.
Citera
2015-01-09, 04:10
Medlem
flabbozs avatar
jobbar man dagtid är färdtjänstkörningar helt ok, hade en lång färdtjänst för ca 670:-en gång, ibland runt 200-300. hellre kör jag trevliga gubbar och gummor till och från sjukhus/äldreboende än otrevliga fulla idioter till och från barer.

btw har redan följt med en milf hem, dock backade jag ur när vi satt i soffan i hennes vardagsrum, kändes fel när jag fick se bilder på hennes 12 åriga son plus att hon var så full att hon stank alkohol. seriöst horan sprang nästan efter mig i hallen när jag plötsligt reste mig och sa att jag måste dra.
Citera
2015-01-09, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayabusa302
Tänkte börja om med taxi efter några års frånvaro.
Undrar om ungefärliga intjäningen för er som kör dagtid.
Då endast Taxi Stockholm ,Kurir och 020.
Även hur långa pass ni kör, start tid och slut tid.
Då jag är fullt medveten att variationen är stor mellan olika förare. Önskar många svar:-)
Tack på förhand
Vill ha fler svar:-) och endast dagtid och av er som kör i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in