2014-02-26, 13:39
Medlem
T51-Bs avatar
Det viktigaste är att det är vitpeppar och paprikakrydda i, samt en tärning kalvbuljong. Annars tar jag vad som finns hemma, creme fraiche med paprika & chili är faktiskt rätt gott men det bränner i käften sen!
Citera
2014-05-07, 17:25
Medlem
Ratis avatar
Det är faktiskt en maträtt som jag aldrig lyckas med till 100%. Har provat massa recept och kokat allt från 15 minuter till en timme. Kanske beror på att jag oftast använder älgfärs, den har ju i grunden något tristare smak än nötfärs.
Citera
2014-05-07, 17:42
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det är faktiskt en maträtt som jag aldrig lyckas med till 100%. Har provat massa recept och kokat allt från 15 minuter till en timme. Kanske beror på att jag oftast använder älgfärs, den har ju i grunden något tristare smak än nötfärs.

Jag har lyckats en gång helt perfekt, dock använde jag inte färs utan högrev.

Ingredienser om jag kommer ihåg rätt:
Högrev
Lök
Vitlök
Muttis körsbärstomater på burk
Tomatpuré
Rödvin
Kalvfond
Morot, riven
Lite cayenne
Paprikapulver
Socker
Olja till stekning

Arbetsgången var väl i runda slängar:
Bryn högreven i omgångar i olja, ta upp o lägg den åt sidan.
I samma gryta så fräs på först lök och efter några minuter tunt skivad vitlök så att löken blir genomskinlig.
I med tomatpuren och kryddorna så de får svettas lite och blir sådär härliga.
I med tomater, morot, fond och vin.
Låt puttra tills köttet faller i bitar och vinsmaken har blivit len, smaka av om det behövs lite socker.

Servera med tagliatelle och parmesan.
Fruktansvärt enkelt och väldigt uppskattat en regnig dag som denna.
Citera
2014-05-07, 20:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Inget fel på smaken i älgfärs, jag gör ofta köttfärssås på den. Problemet är att det inte är så mycket fett i älg så man behöver tillföra det genom att till exempel 30% fläskfärs. Sedan är det bara att följa något av de mer trovärdiga recepten i den här tråden.
Citera
2014-11-12, 04:44
Medlem
lite sent svar, men nu smakar min köttfärsås så gott att jag inte ens vill bjuda bort den! tack för alla grymma tips kära medmänniskor!
Citera
2014-11-12, 11:17
Medlem
christerys avatar
Är man nu nere i asien så funkar det med att beställa laab.

Men exakt hur man gör den... det är som med alla maträtter här, alla har sitt eget recept.

Skulle vilja ha ett svenskt recept på laab. Som inte inkluderar rostat ris och annar tjafs som jag inte har tid med.
Citera
2015-01-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Är man nu nere i asien så funkar det med att beställa laab.

Men exakt hur man gör den... det är som med alla maträtter här, alla har sitt eget recept.

Skulle vilja ha ett svenskt recept på laab. Som inte inkluderar rostat ris och annar tjafs som jag inte har tid med.

Jag brukar köra lite olika varianter på den så jag är väldigt förtjust i just Laab också! Finhackat citrongräs, mynta och VINÄGER samt socket/annan sötning skulle jag säga är grunderna för denna ljuva rätt. Sedan kan man smaksätta efter behov. Gärna någon limeklyfta att pressa över till servering också eventuellt. Vinäger är ofta en förbisedd ingrediens tycker jag, speciellt om man gillar asiens mer syrliga rätter!
Citera
2015-01-06, 14:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirasan00
Jag brukar köra lite olika varianter på den så jag är väldigt förtjust i just Laab också! Finhackat citrongräs, mynta och VINÄGER samt socket/annan sötning skulle jag säga är grunderna för denna ljuva rätt. Sedan kan man smaksätta efter behov. Gärna någon limeklyfta att pressa över till servering också eventuellt. Vinäger är ofta en förbisedd ingrediens tycker jag, speciellt om man gillar asiens mer syrliga rätter!

Åfan, vinäger har jag inte ens tänkt på till den. Problemet med att klura ut vad dom har i Thairätter är att dom har så förbaskat många olika grejjor. Och lite av varje, en gnutta tamarind, lite socker, lite... ditt och datt... det är inte bara köttfärs, lök, en burk med krossade tomater, salt och peppar - koka ner, klart.
Citera
2015-01-07, 16:57
Avslutad
200 gram blandfärs,
1 tomat,
Heinz ketchup,
1 vitlöksklyfta

Duger till mig. Cirka 50 gram protein tillsammans med 100 gram pasta.
Citera
2015-01-07, 23:25
Medlem
Jag tyckte inte heller att min söttfässåss blev nåt vidare förrän det trillade i lite torkad dill mot slutet. Blir väldigt "pikant' smak som verkligen inte dominerar men som förhöjer i bakgrunden!
Citera
2015-01-08, 17:51
Medlem
Baachs avatar
Stek köttfärsen, sätt sedan ned temperaturen några hack
På med rikligt med mjöl på den stekta köttfärsen
På med mjölk tills det täcker hela köttfärsen
Rör runt tills det blir en jämn smet
Ner med en massa ketchup till det får en ljusbrun färg
Peppra
Låt puttra några minuter

Nomnomnom
Citera
2015-01-08, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Stek köttfärsen, sätt sedan ned temperaturen några hack
På med rikligt med mjöl på den stekta köttfärsen
På med mjölk tills det täcker hela köttfärsen
Rör runt tills det blir en jämn smet
Ner med en massa ketchup till det får en ljusbrun färg
Peppra
Låt puttra några minuter

Nomnomnom

Hmm annorlunda recept. Exakta mått med mjöl, mjölk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in