2015-01-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Dom senaste tjugo inläggen bevisar vilken oreda (anarki) som råder inom området "anhöriginvandring". Jag har flera intressanta detaljer, men meningslöst att publicera här, karusellen går ännu mer i spinn, tycks det.

Problemet är ju att Migrationsverket bryter mot offentlighetsprincipen. Inget vet hur de fördelar och prioriterar ärenden, vilka olika system de har för ärenden, eller hur man som sökande kan påverka handläggningstiden. Allt man får veta har kommit ryktesvägen.
Citera
2015-01-05, 16:44
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gathers
Det låter som ett rykte. Att flytta ett ärende till ett annat system som innebär fysiska papper låter ju som extra arbete.

Underskatta aldrig Migv's förmåga att dra ut på handläggningstider min vän
Citera
2015-01-05, 18:39
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Om ni gjorde webansökan innebär väl en komplettering enligt ryktet att ni plockas ut ur det systemet och hamnar i "pappersansökningshögen" istället vilket då innebär ca 18 månaders väntetid.

Hoppas för er skull att det bara är ett rykte.
Denna komplettering som är standard sker elektroniskt och ska inte medföra att ärendet plockas ur systemet.
Citera
2015-01-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Denna komplettering som är standard sker elektroniskt och ska inte medföra att ärendet plockas ur systemet.

när jag pratade med kundtjänst ang. elektronisk komplettering (bildfiler på usb-sticka att skicka till dom) så sa dom att jag absolut inte skulle skicka något överhuvudtaget därför att elektroniska systemet inte hanterar kompletteringar och det automatiskt blir ett pappersärende.. gör på egen risk
Citera
2015-01-05, 20:56
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4rkus
när jag pratade med kundtjänst ang. elektronisk komplettering (bildfiler på usb-sticka att skicka till dom) så sa dom att jag absolut inte skulle skicka något överhuvudtaget därför att elektroniska systemet inte hanterar kompletteringar och det automatiskt blir ett pappersärende.. gör på egen risk
"Komplettering" i web formulär för uppladdning ska kunna hanteras, annat är det med egna e-mail bilagor som skickas vid sidan om.
Citera
2015-01-05, 20:58
Medlem
Hej,

nej, jag har tyvärr ingen aning. Men det bästa är väl att ringa MV och fråga, och sen ringa och dubbelkolla den info du fått.

Citat:
Ursprungligen postat av minde
Tack Mrs Afrika.

Vet du hur man fixar en fullmakt om man inte gjorde det vid ansökan?
Citera
2015-01-05, 21:23
Medlem
Citat:
"Komplettering" i web formulär för uppladdning ska kunna hanteras, annat är det med egna e-mail bilagor som skickas vid sidan om.

Det låter högst sannolikt! Jag visste dock inte om att det fanns något formulär för kompletteringar, du får gärna länka upp mig
Citera
2015-01-05, 22:02
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4rkus
Det låter högst sannolikt! Jag visste dock inte om att det fanns något formulär för kompletteringar, du får gärna länka upp mig
De brukar skicka en länk till en sida man loggar in på. Tror dem kallar det för "komplettering av ansökan".
Citera
2015-01-05, 22:05
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Tack Mrs Afrika.

Vet du hur man fixar en fullmakt om man inte gjorde det vid ansökan?
Fullmakt i efterhand är en egen komplettering som nog gör att man tas ur det elektroniska systemet.
Citera
2015-01-05, 23:41
Medlem
Ok, gott folk. Jag sitter i klistret.

Jag var i Kenya i november, träffade en trevlig tjej (vi började prata på nätet redan i juni),
Nu visar det sig att hon är gravid. Vi är inte gifta och vi har inte satt igång invandringsprocessen. Vi är hyfsat jämngamla (skiljer 8 år), jag har stabil inkomst och fast jobb. Jag har hört att man kan få förtur pga omständigheterna med graviditet. Hur långt kan det tänkas ta att få uppehållstillstånd under förutsättning att ansökan är komplett? Gäller 14 månader ändå? Jag är så orolig att jag vaknar upp varje natt runt tretiden och ligger och tänker... Känns så surt

Snälla, kommentarer som "det skulle du tänkt på innan", "varför använde du inte skydd", uppskattar jag att ni besparar mig ifrån, känns tillräckligt jobbigt som det är.

Tilläggas bör att jag trivs med tjejen och är beredd att ha en framtid med henne så barnet är välkommet, jag är mest orolig för hur lång tid miv kommer att ta på sig.
Citera
2015-01-05, 23:49
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Ok, gott folk. Jag sitter i klistret.

Jag var i Kenya i november, träffade en trevlig tjej (vi började prata på nätet redan i juni),
Nu visar det sig att hon är gravid. Vi är inte gifta och vi har inte satt igång invandringsprocessen. Vi är hyfsat jämngamla (skiljer 8 år), jag har stabil inkomst och fast jobb. Jag har hört att man kan få förtur pga omständigheterna med graviditet. Hur långt kan det tänkas ta att få uppehållstillstånd under förutsättning att ansökan är komplett? Gäller 14 månader ändå? Jag är så orolig att jag vaknar upp varje natt runt tretiden och ligger och tänker... Känns så surt

Snälla, kommentarer som "det skulle du tänkt på innan", "varför använde du inte skydd", uppskattar jag att ni besparar mig ifrån, känns tillräckligt jobbigt som det är.

Tilläggas bör att jag trivs med tjejen och är beredd att ha en framtid med henne så barnet är välkommet, jag är mest orolig för hur lång tid miv kommer att ta på sig.
Du måste gifta dig med henne för att inte drabbas av den seriositetsprövning de annars gör. 14 månader är senaste statistiken för den tid inom vilket 90% av ärendena avgörs. Du bör först gifta dig och sedan söka förtur för att ta det snabbt och tryggt i hamn.
Senast redigerad av syscrash 2015-01-05 kl. 23:56.
Citera
2015-01-05, 23:58
Medlem
Citat:
Du måste gifta dig med henne för att inte drabbas av den seriositetsprövning de annars gör. 14 månader är senaste statistiken för de tid inom vilket 90% av ärendena avgörs. Du bör först gifta dig och sedan söka förtur för att ta det snabbt och tryggt i hamn.

Du menar åka ner till Kenya och gifta mig eller ta hit henne på besöksvisum och registrera äktenskap här? Läste lite om seriositetsprövning på lagen.nu och det verkar som att man gör det om parterna inte talar samma språk. I Kenya är engelska officiellt språk varför det borde inte vara ett problem. Vi väntar barn samt att vi känt varandra 7 månader, men det kanske inte räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in