2015-01-07, 19:35
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Kan det inte ha att göra med att de inte vill bli identifierade för att de kanske ämnar att lämna landet?

Vad exakt i maskeringen talar om att de ska genomföra fler dåd, eller är det din gissning?
Hade det varit en engångsgrej där man vill visa att man inte ska bråka med Muhammed så hade man skickat några sopor som gått banans och skjutit allt och alla.

/Micke
Citera
2015-01-07, 19:36
Medlem
40-27-30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Tycks som om polisen har lite aning om vilka attentatsmännen är.

"Två lägenheter i Parisförorten Seine-Saint-Denis har på eftermiddagen genomsökts av fransk polis, uppger le Parisien. Ingen person greps, men lägenheterna kan ha varit ett förvar eller gömställe för gärningsmännen bakom attacken." SVT-chatt.

Om de har hittat dessa strategiska platser då har de koll.

Säkerhetspolisen har naturligtvis koll på ett antal platser av intresse som kan ha varit kända sedan lång tid. Däremot så kan lägenheterna lika gärna tillhöra någon annan gruppering. Men vi får väl hoppas.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Jasså? Är det därför vi har 3 månaders grundutbildning i Sverige och trots detta så misslyckas svenska värnpliktiga med "tuben" i stridsparsformation för att nämna ett exempel.

/Micke

Vad i filmen exakt tyder på att terroristerna lyckas genomföra allt detta effektivt? Jag har inte sett analysen från CNN, så nån får gärna länka, jag söker lite lite själv under tiden.
Citera
Medlem
irishrages avatar
Om man tittar på videon ser man att det här inte är några nybörjare. Värre är att det finns terrorceller i Paris och runt världen redo att agera med så här kort varsel. Franska polisen är helt enkelt tagen på sängen.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Mycket märkligt beteende, normalläget är att man ska spärra gatan om möjligt och dra sig tillbaka för att invänta understöd från personal med förstärkningsvapen.

/Micke

Finns en bild i tidningarna där soldaterna står bredvid sin bil och siktar mot polisbilen:
http://www.independent.co.uk/incoming/article9962509.ece/alternates/w460/Charlie-Hebdo-15.jpg

Sen har vi denna där kulorna gått in i genom vindrutan:
http://america.aljazeera.com/content/ajam/multimedia/photo-gallery/2015/1/photos-gunmen-attackofficesoffrenchsatiricalnewspaper/_jcr_content/slideShowImages/slide4/image.adapt.960.high.jpg

Här har bilen fått sig en buckla baktill, ser ut som den backat och krockat:
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/03156/scene-police-paris_3156812c.jpg

Håller med om det var märkligt de valde att förfölja de beväpnade männen, franska polisen tycker jag har ett lägre säkerhetstänk än den svenska. Det ser faktiskt ut som att polisen mött soldaterna på en enkelriktad väg... I Sverige skulle polisen garanterat avvaktat på håll och inväntat förstärkning. Kan ju vara så de valde att försöka fly när de insåg allvaret, genom att backa och då krockade de, buckla i bakluckan och bakrutan flög ur. En av poliserna i bilen träffades och dog, den andra gick ut och försökte försvara sig.
Senast redigerad av Hegamon 2015-01-07 kl. 19:40.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Absolut, men om t ex. Ryssland ligger bakom det här, tror du på fullt allvar att etniska ryssar skulle utföra själva dådet, du kan inte tänka dig att man använder sig av en grupp attentatsmän som inte kan kopplas till ryska intressen just för att fokus ska hamna på muslimerna?

Så klart, men i givet fall bör en sådan teori först läggas fram när det finns konkret evidens som pekar mot det. Att attentatsmännen just, under ett sånt scenarium, inte omedelbart kopplas till rysska intressen innebär, att vi vid första anblick är rationellt förpliktade på att anta islamisk terror. Det är en bakvänd tänkning att utifrån möjligheten av en sån "kamouflage" sluta sig till konspirationen. Det krävs en "evidensdefeater" innan steget mot konspirationsteori är annat än foliehatstänkning imo, vilket skiljer en legitim från en idiotisk konspirationsteori. Kolla längst nere på FB för att se exempel på det sista
Citera
2015-01-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Dörrar och vapen och grejer. Jag skulle anta att de ansåg det som ett besvär, och ett onödigt moment, att plocka fram en kniv bara för henne. Avlossa ett skott hade ju varit snabbt och enkelt. Men de ville kanske avvakta så länge som möjligt med första skottet, för at inte ge redaktionen, och skyddspersonal, onödigt med tid att reagaera.

Hade de sett hene på vägen ut hade de säkert skjutit henne med.

Men dom sa ju dom tillhörde AL Queda till henne? dom ville väl kanske hon skulle sprida det vidare, dom hoppas väl komma undan givetvis.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Generellt sett så har vi inte sett maskering på militanta islamister i Europa, så jag skulle nog se det här som träning inför kommande helvete.

/Micke
De har antagligen tankar på att undkomma och är franska medborgare.
Inte araber på genomresa.
Citera
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Tycks som om polisen har lite aning om vilka attentatsmännen är.

"Två lägenheter i Parisförorten Seine-Saint-Denis har på eftermiddagen genomsökts av fransk polis, uppger le Parisien. Ingen person greps, men lägenheterna kan ha varit ett förvar eller gömställe för gärningsmännen bakom attacken." SVT-chatt.

Om de har hittat dessa strategiska platser då har de koll.

edit: "Mathias Gerdfeldter
Enligt samma källor ska även en bostad i förorten Hauts-de-Seine också ha kontrollerats.
ikväll 19.29"

Vääldigt otippat "Saint Denis" Europas värsta smutsställe
Citera
2015-01-07, 19:38
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
hade varit intressant och se hur utvecklingen hade blivit i förorterna om militär samt polis hade gått in.

frågan är om de vågar, det kan spåra ut totalt då tror jag!

just nu står det 12-0 till Islam mot Viva La France.

Polisen vågar aldrig gå in i dessa områden utan journalisternas och politikernas totala stöd. Polisen vet om att de kan bli kallade rasister av minsta lilla, och det kommer utlösa våldsamma upplopp i dessa multikulti-ghetton.
Citera
2015-01-07, 19:38
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Vad i filmen exakt tyder på att terroristerna lyckas genomföra allt detta effektivt? Jag har inte sett analysen från CNN, så nån får gärna länka, jag söker lite lite själv under tiden.
Skott under västen, passeringen, skallskottet, stridsväst, stridsställningen, vapenremmen, lugnet, kommunikationen och hur ena arbetar polisen från trottoaren medan hans partner kontrollerar från vägen.

/Micke
Citera
2015-01-07, 19:39
Medlem
Citat:
Generellt sett så har vi inte sett maskering på militanta islamister i Europa, så jag skulle nog se det här som träning inför kommande helvete.

/Micke

Jo, det lär komma fler terrordåd i universums oändliga historia.. Men varför skulle deras maskering innebära att det planeras fler dåd förstår jag inte. Om jag ska mörda valfri person så skulle jag som amatör på området maskera mig just för att minska risken att åka fast, inte bära maskering som något slags budskap att jag ska mörda fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in