2015-01-07, 19:30
Medlem
40-27-30s avatar
Inte för att verka förmer, men så svårt är det väl knappast att använda någon slags "buddy system" och att man har en generell förståelse för vem som täcker vad?

Det är ju grundläggande för vilket Counter Strike-spel som helst, varenda tonåring förstår det. Förutom kanske de mest inavlade sandfolken kanske.
Citera
2015-01-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Som sagt, man kanske hör vad man vill höra. Jag är inget proffs på ryska så jag kan mycket väl ha fel här.

/Micke

Ok vi får avvakta och se, jag kan även ge dig att om ingen av gärningsmännen grips/dödas/blir känd så luktar det mer ryssland och kanske lite mindre IS, men i min mening pekar allt på IS/islamister just nu.
Citera
2015-01-07, 19:31
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Terroristerna hade tydliga måltavlor. Men varför de lät henne leva vet nog bara de själva. Kanske för att hon hade ett litet barn i armarna? Vem vet.

Dörrar och vapen och grejer. Jag skulle anta att de ansåg det som ett besvär, och ett onödigt moment, att plocka fram en kniv bara för henne. Avlossa ett skott hade ju varit snabbt och enkelt. Men de ville kanske avvakta så länge som möjligt med första skottet, för at inte ge redaktionen, och skyddspersonal, onödigt med tid att reagaera.

Hade de sett hene på vägen ut hade de säkert skjutit henne med.
Senast redigerad av henriko 2015-01-07 kl. 19:33.
Citera
Medlem
Chaz-_-s avatar
Jag sänder mina kondoleanser till offren och deras familjer. En tragisk dag i Frankrike idag.

Men gör inga misstag, detta var en välplanerad attack av väldigt kapabla män som antingen fått hjälp eller fått direkta direktiv av en terrorist grupp. Deras utstyrsel, hög kaliber vapen, hantering och lyckade flykt tyder på att de är vältränade inom krigföring. De utförde uppdraget och försvann.

Med det sagt så gäller det att inte låta de påverka våra värderingar på något sätt, för det är exakt vad de vill. Den irrationell rädslan som sprids när dessa attacker tagit skede är exakt vad de vill. De vill skrämma oss till tystnad och censurera våra rättigheter att uttrycka oss hur vi vill.
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Att islamister skulle vara dåligt tränade är snarast ett uttryck för underskattning av dem från västligt håll. Man tänker sig skrikiga araber som skjuter höftskott, skriker Allah Akhbar och helt saknar taktiktänk.

I Syrien och Irak finns officerare från de f.d. officiella arméerna som har fullgod militärutbildning och som lär upp nyanlända i träningslägren. Många som reser ner (speciellt från Sverige) har flerårig kampsportsbakgrund och är disciplinerade personer.
Aldrig stridit mot araber i Syrien men dock mot muslimer och de imponerar inte på slagfältet det ska ju sägas, de är jävligt snabba att visa ryggtavlan när de möter samövad trupp.

/Micke
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hornationen
varför har dom inte kallat in ordentlig militär??

Jag tror det ofta blir problem när man låter militärer sköta polisiära uppgifter, som mordutredningar, civil underrättelsetjänst och kontakt med allmänheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Japp, att vi har fler dåd att se fram emot.

/Micke

Kan det inte ha att göra med att de inte vill bli identifierade för att de kanske ämnar att lämna landet?

Vad exakt i maskeringen talar om att de ska genomföra fler dåd, eller är det din gissning?
Citera
2015-01-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Kommer Främlingslegionen delta i jakten på gärningsmännen?

Legionen är redan en del i jakten via Vigipirate.
Citera
2015-01-07, 19:32
Medlem
Porsennas avatar
Tycks som om polisen har lite aning om vilka attentatsmännen är.

"Två lägenheter i Parisförorten Seine-Saint-Denis har på eftermiddagen genomsökts av fransk polis, uppger le Parisien. Ingen person greps, men lägenheterna kan ha varit ett förvar eller gömställe för gärningsmännen bakom attacken." SVT-chatt.

Om de har hittat dessa strategiska platser då har de koll.

edit: "Mathias Gerdfeldter
Enligt samma källor ska även en bostad i förorten Hauts-de-Seine också ha kontrollerats.
ikväll 19.29"
Senast redigerad av Porsenna 2015-01-07 kl. 19:35.
Citera
2015-01-07, 19:34
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Kan det inte ha att göra med att de inte vill bli identifierade för att de kanske ämnar att lämna landet?

Vad exakt i maskeringen talar om att de ska genomföra fler dåd, eller är det din gissning?
Generellt sett så har vi inte sett maskering på militanta islamister i Europa, så jag skulle nog se det här som träning inför kommande helvete.

/Micke
Citera
2015-01-07, 19:34
Medlem
motarbetars avatar
hade varit intressant och se hur utvecklingen hade blivit i förorterna om militär samt polis hade gått in.

frågan är om de vågar, det kan spåra ut totalt då tror jag!

just nu står det 12-0 till Islam mot Viva La France.
Citera
2015-01-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag hoppas att frågan inte är OT, men vad finns det som hindrar gärningsmännen från att komma till Sverige och få uppehållstillstånd/medborgarskap, om de lyckas fly Frankrike med svenska pass som de köpt och falska asylhistorier?

Det som jag hoppas gör skillnaden är att det kan finnas bilder på GMs omaskerade som i så fall garanterat gått ut över europol och då även nått svenska tullen, men nån tullare kan säkert mer om sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in