2015-01-06, 20:00
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Men en isolationsövning är inte en "styrkeövning" för en styrkelyftare. Så dumt att ens nämna dom i ett samarrangemang som detta.

Kollade du ens på videon innan du uttalar dig?

Och alla styrkelyftare tar in isolationsövningar fast utför dom på ett sätt som passar deras träning. Därmed är det en "styrkeövning" vad som helst kan vara en styrkeövning..

Det tar jag från Starting Strength av Mark Rippetoe, ca. 30 års erfarenhet. Där finns det triceps extensioner med EZ-stång bland annat.. Nämner att pushdowns i kabel kan mimicera samma sak som med stång.

Behöver inte vara en skivstång..
Citera
2015-01-06, 20:18
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Kollade du ens på videon innan du uttalar dig?

Och alla styrkelyftare tar in isolationsövningar fast utför dom på ett sätt som passar deras träning. Därmed är det en "styrkeövning" vad som helst kan vara en styrkeövning..

Det tar jag från Starting Strength av Mark Rippetoe, ca. 30 års erfarenhet. Där finns det triceps extensioner med EZ-stång bland annat.. Nämner att pushdowns i kabel kan mimicera samma sak som med stång.

Behöver inte vara en skivstång..
Nej, brukar inte kolla på dina länkar. Känns inte riktigt som om att det behövs när man ser att det är Hodur som skriver.

Ingen styrkelyftare som jag känner till kör pushdowns för att bli stark i pushdowns utan som skadeförebyggande och tex utlåsningen i bänkpress.

Förstod inte ett skvatt av ditt näst sista stycke.

Jag tycker att du borde ha insett att du inte ständigt kan argumentera ifrån SS? Den är skriven för nybörjare och är ingen bibel för oss tränande. I mitt tycke finns MÅNGA bättre coacher att lyssna på än just Mark Ripptoe.
Citera
2015-01-06, 20:21
Bannlyst
Citat:
Nej, brukar inte kolla på dina länkar. Känns inte riktigt som om att det behövs när man ser att det är Hodur som skriver.

Ingen styrkelyftare som jag känner till kör pushdowns för att bli stark i pushdowns utan som skadeförebyggande och tex utlåsningen i bänkpress.

Jag tycker att du borde ha insett att du inte ständigt kan argumentera ifrån SS? Den är skriven för nybörjare och är ingen bibel för oss tränande. I mitt tycke finns MÅNGA bättre coacher att lyssna på än just Mark Ripptoe.

Då är dom inga riktiga styrkelyftare, då är dom bögar.

Pushdowns är en helt värdelös övning, till slut kan man inte öka i den för att man väger för lite.

Bättre om man vill bli stark i triceps att köra övningar där man belastar triceps tungt, som till exempel dips, bänkpress, sne bänk, militärpress, osv, osv.

Om en person väger 100kg och sen har 100kg hängades från midjan och gör dips på det så pressar hans triceps 200kg. Jag säger lycka till hitta ett magasin på 200kg så du kan använda det för göra pushdowns och sen dessutom lycka till pressa ner 200kg vilket är din dubbla kroppsvikt utan lätta från marken.
Citera
2015-01-06, 21:01
Medlem
Hodurs avatar
Citat:

Det var inte min länk, man förstår ju att du cyklar runt för du läser allt utan kontext. Det var om en viss svensk elittränare i styrkelyft som utförde pulldowns för övrerygg. Det är ju dock en isolationsövning för lats, pronerat.

Men det är ju ingen styrkelyftare, eller? Fastnade du på pushdowns för mycket?

Tänker du verkligen rätt? Du verkar sakna lite läsförståelse. Pushdowns var endast ett exempel, generellt vilken isolationsövning som helst som utförs med tyngre vikt är en styrkeövning...

Vad spelar det för roll? Mark Rippetoe vet ju mycket mer än dig.
Citera
2015-01-06, 21:03
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjaal
Då är dom inga riktiga styrkelyftare, då är dom bögar.

Pushdowns är en helt värdelös övning, till slut kan man inte öka i den för att man väger för lite.

Bättre om man vill bli stark i triceps att köra övningar där man belastar triceps tungt, som till exempel dips, bänkpress, sne bänk, militärpress, osv, osv.

Om en person väger 100kg och sen har 100kg hängades från midjan och gör dips på det så pressar hans triceps 200kg. Jag säger lycka till hitta ett magasin på 200kg så du kan använda det för göra pushdowns och sen dessutom lycka till pressa ner 200kg vilket är din dubbla kroppsvikt utan lätta från marken.

Fast jag tog ju bara pushdowns som ett exempel.

Anser inte man att vilken övning som helst kan vara en styrkeövning så är man rätt vilse, oavsett hur mycket erfarenhet man nu besitter.
Citera
2015-01-06, 21:15
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Det var inte min länk, man förstår ju att du cyklar runt för du läser allt utan kontext. Det var om en viss svensk elittränare i styrkelyft som utförde pulldowns för övrerygg. Det är ju dock en isolationsövning för lats, pronerat.

Men det är ju ingen styrkelyftare, eller? Fastnade du på pushdowns för mycket?

Tänker du verkligen rätt? Du verkar sakna lite läsförståelse. Pushdowns var endast ett exempel, generellt vilken isolationsövning som helst som utförs med tyngre vikt är en styrkeövning...

Vad spelar det för roll? Mark Rippetoe vet ju mycket mer än dig.
Jag struntar i pulldownsen, jag pratar endast om ditt argument om pushdowns som bröst/axel/tricepsövning.

Ingen styrkelyftare? Som jag känner eller vad pratar du om nu?

Men herre jävlar.. vad fyller det för funktion att träna pushdowns progressivt med mål att öka ditt 1M i just pushdowns? Det jag saknar i läsförståelse saknar du i vett och sunt förnuft.

Jag skiten i att du ser isolationsövningar som styrkeövningar, du får jättegärna göra det. Men då det som sagt inte fyller någon funktion för en styrkelyftare (eller för någon överhuvudtaget?) att använda isolationsövningar som det så kommer vi inte komma någonstans här.

Ja det gör han absolut, men när hans ord kommer ut ur din mun har de noll betydelse. Då du inte förstår vad han menar och tolkar det själv.
Citera
2015-01-06, 21:23
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Jag struntar i pulldownsen, jag pratar endast om ditt argument om pushdowns som bröst/axel/tricepsövning.

Ingen styrkelyftare? Som jag känner eller vad pratar du om nu?

Men herre jävlar.. vad fyller det för funktion att träna pushdowns progressivt med mål att öka ditt 1M i just pushdowns? Det jag saknar i läsförståelse saknar du i vett och sunt förnuft.

Jag skiten i att du ser isolationsövningar som styrkeövningar, du får jättegärna göra det. Men då det som sagt inte fyller någon funktion för en styrkelyftare (eller för någon överhuvudtaget?) att använda isolationsövningar som det så kommer vi inte komma någonstans här.

Ja det gör han absolut, men när hans ord kommer ut ur din mun har de noll betydelse. Då du inte förstår vad han menar och tolkar det själv.

Vadå mitt argument? Har ju inte sagt att det är en bröst/axel/tricepsövning. Du sätter ju ord i min mun.

Hade du haft läsförståelse skulle vi inte behöva diskutera det här.. Ja, styrkelyftaren i videon. Som jag skrev i stycket innan. Är han inte styrkelyftare? Gå tillbaka och ta en titt.

Ja? Har jag sagt något annorlunda? Förstår inte varför du gnäller.

De enda jag sa var att en isolationsövning, när man lyfter tungt, likt videon så blandas andra muskler in. I pushdowns är det t.ex. bröst axlar samt triceps förstås. Kan du inte det här?

Då är det en styrkeövning. Inte i din benämning, ryck, böj, marklyft, press och så vidare... Det fattar jag, måste du dra upp din autism??
Citera
2015-01-06, 21:29
Medlem
Citat:
Om man lyfter tillräckligt tungt lär man koppla in mycket mer än bara triceps, poängen var att en kroppsbyggare fokuserar verkligen på isolation med en lågvikt, medan en styrkelyftare drar en så tung vikt han klarar av.

Verkligen inte!

Allt handlar om syfte, jag ser då sjukt lite syfte med att lyfta så mycket som möjligt i den typen av övning ni pratar om. Skulle jag köra som i det här exemplet pushdowns, är det sista jag skulle göra är att mosa ur maximalt med vikt. Det har jag andra bättre övningar till som garanterat kommer ge mig mer än att maxa en isolationsövning. Styrkelyftare gör inte allt så tungt det går hela tiden, det är inte så svart och vitt.
Citera
2015-01-06, 21:31
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suspended
Verkligen inte!

Allt handlar om syfte, jag ser då sjukt lite syfte med att lyfta så mycket som möjligt i den typen av övning ni pratar om. Skulle jag köra som i det här exemplet pushdowns, är det sista jag skulle göra är att mosa ur maximalt med vikt. Det har jag andra bättre övningar till som garanterat kommer ge mig mer än att maxa en isolationsövning. Styrkelyftare gör inte allt så tungt det går hela tiden, det är inte så svart och vitt.

Dom flesta styrkelyftare vad jag vet tränar hypertrofi då och då för att öka ytan och så vidare.. Så ja det är inte svart och vitt.

Men fan att en styrkelyftare ska sitta och bebisvikta sig i isolationsövningar, trycka högreppare samt TUT/pump.. Nej, dom drar in mer. Självklart inte max men tillräckligt för att formen ser annorlundare ut än när kai greene pumpar i två timmar..
Citera
2015-01-06, 21:39
Bannlyst
Citat:
Fast jag tog ju bara pushdowns som ett exempel.

Anser inte man att vilken övning som helst kan vara en styrkeövning så är man rätt vilse, oavsett hur mycket erfarenhet man nu besitter.

Nej det är tvärtom, anser man att vilken som helst övning vara en styrkeövning så är man rätt så vilsen.

Både flerleds och isolations övningar kan vara styrke övning, grunden med en styrkeövning är att man är ute efter styrka och kunna öka vikten hela tiden.

Det kan man inte göra på pushdowns till exempel, lycka till att pushdowna 2,3,4 gånger din egna kroppsvikt utan att fötterna lyfter från marken.

Massa övningar som inte är styrkeövningar efter riktiga styrkelyftare är pushdowns, leg extension, pulldowns och massa andra liknande övningar där vikten kan vara ett problem.
Citera
2015-01-06, 21:39
Medlem
Citat:
Dom flesta styrkelyftare vad jag vet tränar hypertrofi då och då för att öka ytan och så vidare.. Så ja det är inte svart och vitt.

Men fan att en styrkelyftare ska sitta och bebisvikta sig i isolationsövningar, trycka högreppare samt TUT/pump.. Nej, dom drar in mer. Självklart inte max men tillräckligt för att formen ser annorlundare ut än när kai greene pumpar i två timmar..

Varför inte? Vad är felet med att göra det i en isolerande övning?

Självklart går vi inte in och står och pumpar i två timmar osv men varför skulle inte jag som styrkelyftare kunna köra en isolationsövning på samma sätt som en byggare? Jag som styrkelyftare kommer nog aldrig göra så i en basövning eller variant på basövning men på en isolationsövning gör jag det mer än gärna..
Citera
2015-01-06, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suspended
Varför inte? Vad är felet med att göra det i en isolerande övning?

Självklart går vi inte in och står och pumpar i två timmar osv men varför skulle inte jag som styrkelyftare kunna köra en isolationsövning på samma sätt som en byggare? Jag som styrkelyftare kommer nog aldrig göra så i en basövning eller variant på basövning men på en isolationsövning gör jag det mer än gärna..

Då är du inte en riktig styrkelyftare, en riktigt styrkelyftare vill bli stark i alla muskler oavsett storlek eller rörelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in