2014-12-08, 22:05
Medlem
Jag kommer aldrig förstå varför formen måste vara helt 100%-ig för att det ska ''accepteras''. Bänkpressa och sänka stången till 5 cm ovanför bröstet, och inte lyfta stången till ''lockout'', vad är problemet?

Eller bicep curla 7 reps med strikt teknik, för att svinga upp vikten resterande 3-4 reps? Eller ta riktigt tunga bicep curls, svinga upp dem och ta en långsam excentrisk fas? Eller istället för att göra en atg squat hela jävla tiden, varför inte vända uppåt igen 5cm innan man når atg?

Sålänge man vet vad man gör så kommer det gå bra. Se på människor som vet vad de gör, de kan svinga och se ut att bryta mot alla grundpelare inom bodybuilding eller stryketräning. Ändå går de framåt. Och ja, de är rena. Det handlar alltså inte alltid om att ha helt perfekt teknik, ibland kan de där ''cheat'' repsen bidra till det sista musklerna behöver för att växa. Så, varför är alla så kåta på form?
Citera
2014-12-08, 22:09
Medlem
endures avatar
Det är väl ingen som ifrågasätter att man kan gå framåt utan strikt form.

Formen är ju mest för att undvika skador och felbelastningar. Svingar du vikten så använder du andra muskler än den du tränar och med en plötslig rörelse ökar dessutom risken för skada vid sådan felbelastning.

En skada innebär några dagar eller kanske några veckor borta från gymmet.
Citera
2014-12-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Det är väl ingen som ifrågasätter att man kan gå framåt utan strikt form.

Formen är ju mest för att undvika skador och felbelastningar. Svingar du vikten så använder du andra muskler än den du tränar och med en plötslig rörelse ökar dessutom risken för skada vid sådan felbelastning.

En skada innebär några dagar eller kanske några veckor borta från gymmet.

Förstår inte. Håller du i 45kg (ez stång) och bicep-curlar, hur f*n ska du skada dig genom att svinga upp den lite de sista repsen?

Eller om du bänkar 90 några reps, istället för att nudda bröstet helt och gå till lockout, hur kan det påverka din träning såååå negativt som vissa beskriver det?

Kollar du exempelvis folk som kommenterar andras teknik, både på forum, youtube och irl så fördöms alla ovanstående personer. The fuck?
Citera
2014-12-08, 22:23
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Förstår inte. Håller du i 45kg (ez stång) och bicep-curlar, hur f*n ska du skada dig genom att svinga upp den lite de sista repsen?

Eller om du bänkar 90 några reps, istället för att nudda bröstet helt och gå till lockout, hur kan det påverka din träning såååå negativt som vissa beskriver det?

Kollar du exempelvis folk som kommenterar andras teknik, både på forum, youtube och irl så fördöms alla ovanstående personer. The fuck?

Förutom att EZ-stången suger för att träna biceps (överpronerat grepp leder till att biceps inte spänns genom hela övningen) så är dålig form i sådana övningar relaterat till viktkåthet till den graden att man måste använda momentum för att utföra en repetion. Man fuskar helt enkelt för att curla den vikt man vill använda.

Därav ser det lite dumt ut, men man får ju träna hur man vill. Jay Cutler är numera känd för att träna på det viset i många övningar och titta hur stor han är.

Att nudda bröstet eller inte är inte det som spelar störst roll, snarare hur långt bak armen går förbi axeln. Ju högre vinkel desto mer kraft åker rakt in i balanserings-/roteringsmusklerna. En som har ett utvecklat bröst kan därmed gå ner till bröstet och träffa 90 grader än en spinkis som precis börjat träna kommer gå långt över 90 och öka risken för skada i axeln.

Sedan beror det på hur lång underarmsbenet är mot det övre och så vidare.

Därav så tycker folk dålig form är värt att kommentera i bicepscurl men i övningar som knäböj är det ett krav. Om man inte vill riskera ryggen eller liknande.
Senast redigerad av Hodur 2014-12-08 kl. 22:25.
Citera
2014-12-08, 22:33
Medlem
Citat:

Du får det att låta som att vissa fuskar lite. Vilket inte är sant. Vissa slänger på 30% mer än de egentligen klarar med strikt form och flänger och slänger som förvirrade fiskar. Strikt form är bra för att bli stark, för att klarar mycket vikt. För om du kör på samma sätt varje gång blir din teknik bättre och du rekryterar musklerna mycket bättre och effektivare. Visst, någon CM hit eller dit spelar ingen roll egentligen, men vissa skippar mer än så ibland.
Citera
2014-12-08, 22:53
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Jag kommer aldrig förstå varför formen måste vara helt 100%-ig för att det ska ''accepteras''. Bänkpressa och sänka stången till 5 cm ovanför bröstet, och inte lyfta stången till ''lockout'', vad är problemet?

Eller bicep curla 7 reps med strikt teknik, för att svinga upp vikten resterande 3-4 reps? Eller ta riktigt tunga bicep curls, svinga upp dem och ta en långsam excentrisk fas? Eller istället för att göra en atg squat hela jävla tiden, varför inte vända uppåt igen 5cm innan man når atg?

Sålänge man vet vad man gör så kommer det gå bra. Se på människor som vet vad de gör, de kan svinga och se ut att bryta mot alla grundpelare inom bodybuilding eller stryketräning. Ändå går de framåt. Och ja, de är rena. Det handlar alltså inte alltid om att ha helt perfekt teknik, ibland kan de där ''cheat'' repsen bidra till det sista musklerna behöver för att växa. Så, varför är alla så kåta på form?
Om man vill tävla eller jämföra varandras prestationer måste ett visst lyft se ut på ett visst sätt för att det ska gå att jämföra.

Sen är vissa också intresserade av att utvecklas och utveckla sitt intresse och då är nörderiet en del av det. Det blir liksom inte så intressant efter ett tag att bara gå in på gymmet, köra vad som helst och ropa fuuuark -upp med skiten, även om det visst kan ge resultat.

Dessutom så börjar man allteftersom man blir starkare även kunna hantera högre vikter, då blir även skaderisken betydligt högre.
Bänkar man stången kan man, om man är normalbyggd, göra lite hursom men kommer man upp på en bra bit över tresiffrigt är det väldigt viktigt att det är tekniskt rätt annars går man hel enkelt sönder.
Citera
2014-12-08, 23:59
Medlem
Om det verkligen var så att många hade fokus på strikt form skulle jag förstå frågeställningen. Så är dock inte fallet där jag tränar. Själv försöker jag hålla konstant form, för att kunna hålla koll på vilka framsteg jag gör.
Citera
2014-12-09, 04:09
Medlem
lynch4lifes avatar
Den som vet vad den håller på med kan givetvis göra precis hur som helst. Men när det gäller nybörjare som ställer frågor på forum tex, så är det väl alltid bäst att nöta in hur viktigt det är med formen - just eftersom de INTE vet vad de håller på med.

Att knäböja med dum knäposition eller att göra marklyft med krum rygg är direkt skadligt, så vill man "fuska" med formen där är det sin egen kropp man riskerar. Att inte gå ner hela vägen i bänkpress känns väl mer.. onödigt? Jag tycker det ser fjantigt ut när vissa på gymmet tar feta vikter och sedan halvreppar gång på gång. Hade de gjort det någon gång hade jag tänkt att det var avsiktligt, men gör de det konstant så tänker jag bara att de ska showa sina vikter och sedan inte kan utföra övningen ordentligt. Nu kan folk gladeligen skita i vad jag tänker () och få gainzzz ändå, men varför inte bara köra övningen så gott det går?

Min träningspartner brukar göra standard overhead press tills han inte orkar mer, då pushpressar han i stället ut det sista han kan. Det är "fuskreps" men är ju i grunden enbart positivt, eftersom man får lite extra träning och inte riskerar skada.
Citera
2014-12-09, 20:26
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Vill man bygga mycket muskler så spelar formen stor roll.
Kai Greene förklarar det mycket bra:

http://youtube.com/?hl=sv&gl=SE#/watch?v=m8wZNGL4iA4
Citera
2014-12-09, 20:35
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens

Otroligt viktig video om man vill bli så stor som möjligt / hypertrofi.

Fungerande länk: http://www.youtube.com/watch?v=m8wZNGL4iA4

Citera
2014-12-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens

Kai Greene? Ta råd av en rövinjecerare?
Jag har fått ganska bra massa av cheat reps då och då. Inte har de heller gett mig skador.
Känner bara att många form-nazister följer det så religiöst...
Citera
2014-12-09, 21:08
Medlem
Formen är ju det viktigaste nästan eftersom folk uppenbarligen inte verkar klara av att känna när det tar rätt på musklerna de tränar.

Finns ju många som slänger på vikter för kung och fosterland, för att sedan inte få några resultat alls i längden. Sedan dyker det ändå upp riktigt stora snubbar som kör på de där lättare vikterna fast verkligen ser till att hela rörelsen går igenom.
Jag tänker åtminstone köra som den sistnämnda gör, dels för att många bodybuilders med riktiga resultat gör det ofta och dels för att jag känner att man får en jävlig träningsvärk av det och att man verkligen känner muskeln när man gör det.

Fast sedan finns det ju såklart många elitister som ska dryga kring hur andra gör, bara för att dryga. Vars kommentarer är diskutabelt om det är värt att notera eller inte.

Citat:
Kai Greene? Ta råd av en rövinjecerare?
Jag har fått ganska bra massa av cheat reps då och då. Inte har de heller gett mig skador.
Känner bara att många form-nazister följer det så religiöst...

Gör inte det han säger mindre sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in