2014-12-18, 09:42
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
Folk som ständigt kör strikt är oftast rätt små.

Det kan jag inte hålla med om alls, däremot kan jag hålla med om att många människor som alltid kör superstrikt verkar ha en rädsla för att våga öka vikten och därför tränar med ett och samma motstånd under en alldeles för lång period. Många i min omgivning har gått en inledande genomgång med en PT som ger dem en vikt och säger "kör 3 set 10 reps med den här", och iom att personen saknar kunskap så fortsätter man köra 3x10 med samma motstånd i flera månader trots att det knappt är en ansträngning längre.

Och TS, genom att totaldissa pedagogiska bodybuilders, även om de är sprängfyllda av AAS, så går du miste om otroligt mycket kunskap. Är det någon träningsperson jag skulle rekommendera en nybörjare att lära sig av så skulle det vara just Kai Greene.
Citera
2015-01-05, 22:41
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
pumpjägarna som kör 100% strikt med lätta vikter brukar oftast vara den där indien sonm ser ut som en maratonlöpare.

Strikt och pump kan möjligtvis fungera med aas, fastå å andra sidan räcker det då i pricip att titta på en hantel för att växa. För rena tränande måste man i pricip bli starkare och starkare för att få mer massa. Få reps och tunga vikter.

Att fuska liite skadar knappast. Finns tex inget skadligt i att svinga lite vid tex bicepscurl, så länge man har båltryck och neutral rygg.

Haha, "räcker att titta på en hantel", härliga fördomar här ja, kom tillbaka när du har erfarenhet om det du snackar om.

Dock kan jag hålla med om att ett strikt utförande med lättare vikter för att bygga pump lämpar sig bättre åt de som använder aas.
Citera
2015-01-06, 15:56
  #39
Medlem
lucifersatans avatar
Körde mer ostrikt förut men har börjat köra mer strikt. Jag tycker det är lättare att hålla bra teknik, man orkar mindre vikt men ger förmodligen lägre skaderisk.

Fördelen med att köra ostrikt är mer vikt vilket ger en högre viktvana annars så ser jag bara nackdelar. Man kan ta ut sig lika mycket om man kör strikt.
Citera
2015-01-06, 18:02
  #40
Medlem
Bulschzs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=3cR6vG0loh8#t=216
Citera
2015-01-06, 18:07
  #41
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulschz
https://www.youtube.com/watch?v=3cR6vG0loh8#t=216

Ser ju ut som han isolerar mer övre rygg än lats där? Kanske är meningen? Med tanke på att han inte drar den till bröstet.. så får jag när jag gör övre kabelrodd. Tar liksom stopp.
Citera
2015-01-06, 18:21
  #42
Medlem
Bulschzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Ser ju ut som han isolerar mer övre rygg än lats där? Kanske är meningen? Med tanke på att han inte drar den till bröstet.. så får jag när jag gör övre kabelrodd. Tar liksom stopp.
Japp, inom strongman är syftet i många av övningarna att flytta en så stor vikt som möjligt. Vilken muskel som då används spelar inte så stor roll, utan den muskel som bidrar mest till kraftutvecklingen får göra jobbet :P
Citera
2015-01-06, 18:36
  #43
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulschz
Japp, inom strongman är syftet i många av övningarna att flytta en så stor vikt som möjligt. Vilken muskel som då används spelar inte så stor roll, utan den muskel som bidrar mest till kraftutvecklingen får göra jobbet :P

Jo precis..det som är skillnaden. Kroppsbyggare brukar ju fokusera på just en muskel i isolationsövningar medans en rejäl styrkelyftare kan koppla in bröst samt axlar i tricep pushdowns t.ex.

Synd att många inte förstår den skillnaden på flashback.
Citera
2015-01-06, 19:02
  #44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Jag kommer aldrig förstå varför formen måste vara helt 100%-ig för att det ska ''accepteras''. Bänkpressa och sänka stången till 5 cm ovanför bröstet, och inte lyfta stången till ''lockout'', vad är problemet?

Eller bicep curla 7 reps med strikt teknik, för att svinga upp vikten resterande 3-4 reps? Eller ta riktigt tunga bicep curls, svinga upp dem och ta en långsam excentrisk fas? Eller istället för att göra en atg squat hela jävla tiden, varför inte vända uppåt igen 5cm innan man når atg?

Sålänge man vet vad man gör så kommer det gå bra. Se på människor som vet vad de gör, de kan svinga och se ut att bryta mot alla grundpelare inom bodybuilding eller stryketräning. Ändå går de framåt. Och ja, de är rena. Det handlar alltså inte alltid om att ha helt perfekt teknik, ibland kan de där ''cheat'' repsen bidra till det sista musklerna behöver för att växa. Så, varför är alla så kåta på form?

Därför om man har strikt form så har man en utgångs punkt att utgå ifrån.
Citera
2015-01-06, 19:42
  #45
Bannlyst
jag kör strikt, jag till och med äter strikt (ingen mat utanför tallriken, inget spill av proteindrinken etc)
Citera
2015-01-06, 19:50
  #46
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Jo precis..det som är skillnaden. Kroppsbyggare brukar ju fokusera på just en muskel i isolationsövningar medans en rejäl styrkelyftare kan koppla in bröst samt axlar i tricep pushdowns t.ex.

Synd att många inte förstår den skillnaden på flashback.
Ingen styrkelyftare kopplar in bröst och axlar i pushdowns.. Varför skulle han/hon göra det?:/
Citera
2015-01-06, 19:52
  #47
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Ingen styrkelyftare kopplar in bröst och axlar i pushdowns.. Varför skulle han/hon göra det?:/

Om man lyfter tillräckligt tungt lär man koppla in mycket mer än bara triceps, poängen var att en kroppsbyggare fokuserar verkligen på isolation med en lågvikt, medan en styrkelyftare drar en så tung vikt han klarar av.
Citera
2015-01-06, 19:57
  #48
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Om man lyfter tillräckligt tungt lär man koppla in mycket mer än bara triceps, poängen var att en kroppsbyggare fokuserar verkligen på isolation med en lågvikt, medan en styrkelyftare drar en så tung vikt han klarar av.
Men en isolationsövning är inte en "styrkeövning" för en styrkelyftare. Så dumt att ens nämna dom i ett samarrangemang som detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in