2015-01-04, 12:17
Medlem
Hur "åldras" förstärkare? Alltså är det stor kvalitetsskillnad generellt nu med jämfört med tio år sen?
Citera
2015-01-05, 20:20
Medlem
styyvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Hur "åldras" förstärkare? Alltså är det stor kvalitetsskillnad generellt nu med jämfört med tio år sen?

Det har knappast hänt mycket på tio år.
Som alltid du får vad du betalar för.
Citera
2015-01-05, 20:23
Avslutad
Högtalarelementen åldras och slits rätt mycket med tiden, men känns mer som ett problem som uppstår efter 20 år snarare än 10.
Citera
2015-01-05, 20:47
Medlem
styyvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Högtalarelementen åldras och slits rätt mycket med tiden, men känns mer som ett problem som uppstår efter 20 år snarare än 10.

Behandla din högtalare med respekt så den låter fortfarande bra efter 50 år.
Citera
2015-01-05, 22:04
Bannlyst
När jag byter ackord så låter det jävligt fult. Men när man ser vissa spela på youtube så låter det inget alls under ackordbyten. Hur blir man av med denna fula ovana? Tycker det låter förjävligt...
Citera
2015-01-06, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
När jag byter ackord så låter det jävligt fult. Men när man ser vissa spela på youtube så låter det inget alls under ackordbyten. Hur blir man av med denna fula ovana? Tycker det låter förjävligt...

Hur låter det illa? Är det typ fingrarnas rörelse över strängarna så det blir som ett skrapljud eller?

En allmänt tips när man spelar öppna ackord är att hålla koll på "bassträngen". Alltså spelar du ett ett E-dur till ett D-dur så måste du se till att tysta ner det låga E-strängen.

Annars är det bara träning så fingrarna går direkt dit dom ska, och inte kommer åt annat.
Citera
2015-01-06, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Hur låter det illa? Är det typ fingrarnas rörelse över strängarna så det blir som ett skrapljud eller?

En allmänt tips när man spelar öppna ackord är att hålla koll på "bassträngen". Alltså spelar du ett ett E-dur till ett D-dur så måste du se till att tysta ner det låga E-strängen.

Annars är det bara träning så fingrarna går direkt dit dom ska, och inte kommer åt annat.

Ja alltså det blir typ som en pull of när man byter öppna ackord. Låter inte alls bra, spec när man kör fingerstyle som jag gör mycket då låter varenda ton

Jag har precis lärt mig en ackordföljd tsm med fingerspel, det är ganska svårt att hålla reda på vilka fingrar som ska sitta vart så nog blir det svårare att "kontrollera" strängarna.

När jag kollar på ex professionella klassiska gitarrister så verkar dem inte använda sig av någon speciell teknik för att få det att låta "rent" när de byter mellan olika ackord och melodier, som att det kommer naturligt.
Citera
2015-01-06, 20:20
Bannlyst
En fråga: hur ska man hålla vänstra handen korrekt? (den handen man tar ackord med). Jag har under senare tid fått väldigt ont i handleden och undrar om det är pga att jag håller på fel sätt etc
Citera
2015-01-07, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av styyv
Behandla din högtalare med respekt så den låter fortfarande bra efter 50 år.

Det är för jazzmusiker
Citera
2015-01-07, 20:00
Medlem
Swe1227s avatar
Har väl spelat gitarr halva livet men har ett jobbigt problem kvar att lära mig. Jag kan inte stå och spela. Jag får ingen kontroll alls och har skitsvårt att böja handleden till att ta barréackord. Någon som har tips (utom att höja gitarren) och hur lång tid kan det ta innan man blir van??
Citera
2015-01-07, 20:14
Medlem
styyvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Det är för jazzmusiker

Någonting mellan en jazzmusiker ock Motörhead kanske
Citera
2015-01-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har väl spelat gitarr halva livet men har ett jobbigt problem kvar att lära mig. Jag kan inte stå och spela. Jag får ingen kontroll alls och har skitsvårt att böja handleden till att ta barréackord. Någon som har tips (utom att höja gitarren) och hur lång tid kan det ta innan man blir van??

VArför vill du inte höja gitarren? Nå..prova att vinkla halsen mer uppåt då!

Men det hår gått nån sjuk trend i att ha långa remmar och gitarren nere vid låren....se för tusan till att ha gitarren så du kan spela ordentligt.......att se cool ut får vi överlåta till dem som endast behärskar luftgitarr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in