2015-01-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har väl spelat gitarr halva livet men har ett jobbigt problem kvar att lära mig. Jag kan inte stå och spela. Jag får ingen kontroll alls och har skitsvårt att böja handleden till att ta barréackord. Någon som har tips (utom att höja gitarren) och hur lång tid kan det ta innan man blir van??
Bara övning som gäller. Det tar ett tag. När jag spelade som mest kände jag mig faktist säkrare när jag stod upp, antagligen för att jag alltid tränade stående. Och som nån annan sa, halsen kan vinklas upp lite när det behövs.
Citera
2015-01-07, 21:05
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
VArför vill du inte höja gitarren? Nå..prova att vinkla halsen mer uppåt då!

Men det hår gått nån sjuk trend i att ha långa remmar och gitarren nere vid låren....se för tusan till att ha gitarren så du kan spela ordentligt.......att se cool ut får vi överlåta till dem som endast behärskar luftgitarr
Hej. jag menade inte så. Jag har redan gitarren relativt högt upp, det var mer att jag ville han andra tips om det fanns. Men jag antar att...

Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Bara övning som gäller. Det tar ett tag. När jag spelade som mest kände jag mig faktist säkrare när jag stod upp, antagligen för att jag alltid tränade stående. Och som nån annan sa, halsen kan vinklas upp lite när det behövs.
...det bara handlar om att öva tills man blir van
Citera
2015-01-07, 23:20
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har väl spelat gitarr halva livet men har ett jobbigt problem kvar att lära mig. Jag kan inte stå och spela. Jag får ingen kontroll alls och har skitsvårt att böja handleden till att ta barréackord. Någon som har tips (utom att höja gitarren) och hur lång tid kan det ta innan man blir van??

Du har redan fått ett gäng svar, men jag bjuder på ett till. Som nån skrev så hjälper det att höja halsen, men prova även att justera axelbandet så att gitarren är på samma höjd som när du sitter ner. Det kanske inte "ser ballt ut" men vem fan bryr sig, huvudsaken är att det låter bra. Du får anpassa höjden efter det du spelar. Det är en vanlig företeelse bland t.ex punkgitarrister att ha gitarren på golvet, men det har ju sin enkla förklaring i att det de spelar sällan kräver mer än två fingrar. Testa dig fram, och sänk gitarren successivt tills både fräsighets- och kvalitetskraven uppfylls.
Citera
2015-01-07, 23:56
Avslutad
Ett av dom coolaste banden, Thee Oh Sees spelar med gururna uppe i armvecket. Kör på det.

https://www.youtube.com/watch?v=1zFFwnDyz7k
Citera
2015-01-08, 22:00
Medlem
Jag har en fråga angående nackar på en Gibson Standard.

Jag håller på att köpa ny elgitarr och har provat lite. När jag spelade en Gibson så kändes nacken lite obekväm, men jag nådde allt. Den är knappast bredare än min akustiska gitarr, som jag spelar mycket på, bara djupare.

Min fråga är om ni som spelar Gibson nu kände direkt att ni hittat rätt, eller behövde ni vänja er?
Citera
2015-01-08, 22:19
Medlem
Nakszynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow

Jag håller på att köpa ny elgitarr och har provat lite. När jag spelade en Gibson så kändes nacken lite obekväm, men jag nådde allt. Den är knappast bredare än min akustiska gitarr, som jag spelar mycket på, bara djupare.

Min fråga är om ni som spelar Gibson nu kände direkt att ni hittat rätt, eller behövde ni vänja er?

Jag skulle inte köpa en gitarr om inte halsen kändes bra första gången jag spelade den, Gibson har ju många olika tjocklekar på halsarna, prova flera. Det är väldigt personligt såklart vad man gillar för halsprofil men jag föredrar tunna halsar.
Citera
2015-01-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow

http://i40.tinypic.com/27x163q.jpg

Prova du en Gibson med "60's"- neck. Den kommer du gilla.
Citera
2015-01-11, 21:23
Medlem
Har länge velat lära mig spela gitarr men aldrig riktigt kommit till skott. Jag är nu 21 år och känner att om jag inte tar tag i det snart blir det aldrig av. Helst av allt skulle jag vilja spela rock/punk därför känner jag att elgitarr borde vara ett självklart val.
Vad jag undrar är vad jag ska börja med för gitarr. Ska jag börja med en akustisk och sedan gå över på elgitarr? Om jag ska köpa elgitarr, vad ska jag köpa för gitarr, vilken förstärkare blir duglig? Vilka tillbehör behöver jag?
Citera
2015-01-11, 23:40
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4gg3
Har länge velat lära mig spela gitarr men aldrig riktigt kommit till skott. Jag är nu 21 år och känner att om jag inte tar tag i det snart blir det aldrig av. Helst av allt skulle jag vilja spela rock/punk därför känner jag att elgitarr borde vara ett självklart val.
Vad jag undrar är vad jag ska börja med för gitarr. Ska jag börja med en akustisk och sedan gå över på elgitarr? Om jag ska köpa elgitarr, vad ska jag köpa för gitarr, vilken förstärkare blir duglig? Vilka tillbehör behöver jag?

Det är en klar fördel att börja spela akustiskt. Försök få tag på nån nylonsträngad gammal skolgitarr, annars kan du köpa en ny billig, runt tusenlappen och det klarar du dig långt på. Sen om du har nån musikaffär i närheten där du bor så kommer de hjälpa dig när det är dags att börja med elgitarr.
Citera
2015-01-12, 21:20
Medlem
Spinnakers avatar
Hej!

Hur spelar man sånna här saker lättast? Använder man sig av ett eller två fingrar för alla slag på "19"? Hur skulle, du som är duktig, exakt spela detta om det ska gå snabbt? Ser att det är vanligt förekommande i solon.

---------17-------------------
------------19---19p17------
---------------19-------------

Tacksam för svar
Citera
2015-01-13, 01:41
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4gg3

Om du nu är allvarlig med att börja lira, köp för allt i världen inte en skitgitarr. En gitarr som inte ger en bra känsla tar verkligen bort spelglädje. Nu menar jag inte att du måste köpa det värsta. Det finns ypperliga gitarrer redan runt 3 500-4 000kr.

Rock/punk säger inte så mycket. Utveckla gärna och var lite mer specifik.

En billig förstärkare som jag verkligen kan rekommendera är Bugera v22. Googla och läs omdömen för mer än så behöver jag inte säga. Dem som säger att den strular har den gamla modellen. Den nya har bl.a. En röd lysdiod när den är påslagen.

Sedan kan du börja lägga till effekter om du vill. delay osv. Då köper man oftast enstaka pedaler. Jag har kört multieffektbox i flera år men det slutar oftast att man har 4-5 favoritljud, därför tycker pedaler numera är lite smidigare.
Senast redigerad av Muwltiplier 2015-01-13 kl. 01:47.
Citera
2015-01-13, 13:42
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
Hej!

Hur spelar man sånna här saker lättast? Använder man sig av ett eller två fingrar för alla slag på "19"? Hur skulle, du som är duktig, exakt spela detta om det ska gå snabbt? Ser att det är vanligt förekommande i solon.

---------17-------------------
------------19---19p17------
---------------19-------------

Tacksam för svar

För att det ska gå så fort, smidigt och låta så rent som möjligt så bör du använda dig av alla fingrar du kan när du spelar solon m.m. Men glöm inte bort att spela 'smart' också, flytta inga fingrar som inte behöver flyttas.
Mitt förslag för just detta exempel är att du använder Pekfingret för noterna på 17e bandet, Ringfingret för 19e bandet på andra strängen och Långfingret för noten på det 19e bandet på den tredje strängen.

Alltså:
---------P17-------------------
------------R19---R19pP17---
---------------L19-------------
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här