2015-01-05, 23:57
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
En liten moderatkommentar: tror faktiskt att Moderaterna sedan Reinfeldt blivit ett ganska brett parti, något i stil med Socialdemokraterna.
Även Mohammed i förorten som jobbar som hetsig telefonförsäljare i Tensta kan rösta på M med gott samvete, lika gärna som han kan rösta S. Har träffat många typer senaste åren som inte alls är särskilt urtypiska moderater, men likväl röstar på M.

Moderaterna brukar bara få någon handfull röster i områden som Tensta. Så få att det knappt är mätbart.
2015-01-05, 23:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Tror inte att särskilt många företag blir upprörda om Sd;s mätningar underskattas med några procent. De ingår i nästan alla i den politiskt korrekta samhällssfären som inte har några varmare känslor för Sd.

Dels kan instituten förklara bort allt med;
-"Alla vet hur så svårt med Sd sympatisörerna, konstigt folk opålitliga ingångsvärden".
-"Och alla andra institut ligger också lågt har samma svårigheter, alltså är det inte oss det är fel på".

Jag uppfattade ditt förra inlägg som om du menade att Skop bara sysslade med väljarundersökningar och därför skulle vara mer mottagliga för att göra "beställningsjobb". Min poäng var att de inte skiljer sig från de övriga instituten så tillvida att de också sysslar med mycket annat.

Om du sedan tror att alla instituten konspirerar mot SD så har jag inte så mycket att tillägga än att jag håller det för osannolikt av skäl som jag redan redovisat.
2015-01-06, 00:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Finns inget som talar för det.

Jag tror på ca 17 % för Inizio. Det är Sentio jag vill ha.

Inizio låg på 13,6% senast och nu kanske 13,9%.
Sentio låg på 17,5% i december och nu kanske 19,0%.

Ett val i mars skulle kanske satt fart på förändringsverksamheten. Men nu blir det vid det gamla de följer sina utstakade "mätvärdesbanor".
2015-01-06, 00:08
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Tycker du ska kolla på slutet av intervjun igen.

Vad missade jag? Tala ur skägget istället, så vi kommer framåt.
2015-01-06, 00:09
Avslutad
Citat:
Nej, det tror jag inte. Novus ökade från 12,3 % till 16 %. Rekord med 2,8 %-enheter.
2015-01-06, 00:13
Medlem
Citat:

Ett val i mars skulle kanske satt fart på förändringsverksamheten. Men nu blir det vid det gamla de följer sina utstakade "mätvärdesbanor".
Ja incitamenten (dvs att bli pinsamt påkommen med byxorna nere) att göra ett bättre jobb försvann väl med inställandet av nyvalet. Å andra sidan kommer inget bli sig likt igen i och med Sentios bevisade träffsäkerhet vad gäller SD.
2015-01-06, 00:43
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Wow. Hade ingen aning att det skulle väcka så mycket debatt/ont blod (igen) när jag tog upp att jag inte trodde på någon konspiration ifrån instituten.
Verkar som om jag Crispy, bergakungen och någon till, tillhör en väldigt liten minioritet i denna fråga.
Trodde jag inte helt ärligt.

Hoppad det kommer lite siffror snart så den riktiga debatten kan komma igång igen..

Tror inte heller på någon konspiration som ger signifikanta utslag på mätningarna.

Däremot så tror jag till skillnad från er (antar jag?) att oi är inkompetenta. De kan inte mäta sd för de vet inte hur de ska göra, och de bryr sig därför inte heller om att det blir fel.

Var det sifo som tom hjärtligt erkände att de inte omviltat sd efter valet? Tycker det styrker min tes om att de inte ens bryr sig om sin inkompetens.
2015-01-06, 01:27
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vad missade jag? Tala ur skägget istället, så vi kommer framåt.

Jag uppfattade inte det som ett nej till att dela med sig av info till just SD. Han gjorde åtskillnad mellan material och offentliggjorda rapporter.

Hade varit mindre svävande på målet om jag hittat videon igen. Har du en länk så pm:a gärna.
2015-01-06, 01:28
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Tror inte heller på någon konspiration som ger signifikanta utslag på mätningarna.

Däremot så tror jag till skillnad från er (antar jag?) att oi är inkompetenta. De kan inte mäta sd för de vet inte hur de ska göra, och de bryr sig därför inte heller om att det blir fel.

Nej, jag håller med att de flesta är inkompetenta. En del värre än andra.
Kommer ihåg på valdagen i tv4 när han från Novus som hade en sån märkligt mörk röst, står och deklarerar att Sd har 8% och Fi ligger väl över 4%.
Senare när han frågas ut hur det kunde gå så fel, hittar han inget bra svar utan skyller helt på yttre omständigheter utan förankring i verkligheten.
Medans alla i denna tråden kunde upplysa honom innan valmätsfiaskot vad det var som var fel.

Så alla OI bör tas med en nypa salt. Det är den sammanlagda trenden ifrån många institut som visar vart partiet ifråga är på väg. Det är det som är det intressanta.
2015-01-06, 01:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Nej, jag håller med att de flesta är inkompetenta. En del värre än andra.
Kommer ihåg på valdagen i tv4 när han från Novus som hade en sån märkligt mörk röst, står och deklarerar att Sd har 8% och Fi ligger väl över 4%.
Senare när han frågas ut hur det kunde gå så fel, hittar han inget bra svar utan skyller helt på yttre omständigheter utan förankring i verkligheten.
Medans alla i denna tråden kunde upplysa honom innan valmätsfiaskot vad det var som var fel.

Så alla OI bör tas med en nypa salt. Det är den sammanlagda trenden ifrån många institut som visar vart partiet ifråga är på väg. Det är det som är det intressanta.

Systematiskt inkompetenta då alltså så att de har fel åt samma håll hela tiden?

Ingen här i tråden har för övrigt uttalat en tro på en konspiration så jag vet inte var ni får det ifrån. Medvetna fel är inte detsamma som en konspiration men möjligen tror vissa just det.
2015-01-06, 02:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Söder som påverkar negativt.
På vilket sätt påverkar Söder opinionssiffrorna negativt? Att de som kallar Söder för en nazistrasistfascist inte tänker rösta på honom? Det tänkte de ändå inte. De får knappast uppge "dubbelröster" bara för att de numera dubbelt ogillar SD. Jag tror ingen som uppgett SD sen tidigare byter parti för att Söder sagt att det existerar samer, judar och romer. Som sämst påverkar inte Söders uttalande någonting och som bäst ger den SD nån tiondels procentenhet mer när vettigt folk börjat fundera och problemtisera kring folk, medborgarskap, nationalitet osv. Om de kommer fram till att det Björn Söder sagt stämmer och är vettigt kan de komma att omvärdera sina tankar om resterande partipolitik, eller i alla fall studera den lite noggrannare än tidigare.

Björn Söder är alltså varken ett sänke eller en tillgång i opinionen enligt mig. Det är DÖ och flyktingupproret i Östersund som kommer vara de två händelser som drar in mest nya SD-sympatier.
2015-01-06, 05:28
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ingen här i tråden har för övrigt uttalat en tro på en konspiration så jag vet inte var ni får det ifrån. Medvetna fel är inte detsamma som en konspiration men möjligen tror vissa just det.
Läs vad du skrivit och tänkt till nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in