2015-01-05, 23:27
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Kan vi få några seriösa (inte önske-) gissningar på nästa OU:s siffror (Inzio?) för resp. parti?

Jag gissar följande för SD och M i kommande Inizio:

SD: 14 (+2,0)
M: 22 (-2,5)
2015-01-05, 23:38
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag gissar följande för SD och M i kommande Inizio:

SD: 14 (+2,0)
M: 22 (-2,5)

Vad tror ni om en Hägglund-effekt för KD? Plockar de säg 1,5 procentenheter så kanske Göran fortsätter röra om lite i PK-grytan.
2015-01-05, 23:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kan vi få några seriösa (inte önske-) gissningar på nästa OU:s siffror (Inzio?) för resp. parti?

Det är förstås alltid svårt gissa sånt här men jag bedömer att SDs verkliga stöd innan DÖ låg runt 17-18% och skulle inte bli det minsta förvånad om det efter DÖ ökade till 22-23%.

Sedan har vi flyktingockupanterna som också påverkar och Söder som påverkar negativt. Pga den stora effekten av DÖ tror jag däremot inte det blir så mycket större omedelbar effekt och Söder kanske glömdes bort pga all turbulens.

Jag utgår därför från ett verkligt stöd nu runt 22-23% men pga att det är mycket svårt att gissa lägger jag gärna på en felmarginal på några procent upp och ned. Säg alltså 19-25% mer exakt än så vill inte jag gå utan att det blir för stor osäkerhet.

Nu har jag alltså pratat om verkligt stöd och om vi istället ska gissa på Inzio så sa väl de senast 14% tror jag, dvs. ca 3-4% under min bedömning av det verkliga läget vid den tidpunkten. Därför gissar jag på att de hamnar på 18-19% men blir inte förvånad om jag gissar för lågt.
2015-01-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Vad tror ni om en Hägglund-effekt för KD? Plockar de säg 1,5 procentenheter så kanske Göran fortsätter röra om lite i PK-grytan.

Nja, någon tiondels skälvning. De Tror inte att det räcker med det han har sagt. För lite och för sent.
2015-01-05, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sedan har vi Söder som påverkar negativt.
Finns inget som talar för det.

Jag tror på ca 17 % för Inizio. Det är Sentio jag vill ha.
2015-01-05, 23:43
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:

Jag gissar över spärren i Inizios kommande mätning. Jag brukar ofta ha rätt.
2015-01-05, 23:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Från Skops hemsida:

På samma sätt som vi inte känner oss bundna att arbeta med en enda metod arbetar vi också med olika typer av frågeställningar. SKOP genomför marknadsundersökningar, personal-, kund- och ägarundersökningar, följer upp kampanjer och gör observationsmätningar, genomför läsvärdesundersökningar, utvärderar trycksaker m.m.

SKOP är ett fullsortimentsföretag när det gäller opinions- och marknadsundersökningar. Vi gör ofta specialundersökningar åt våra kunder vars önskemål ställer särskilda krav på problemidentifiering, val av målgrupp, kvalitet, datainsamlingsmetod eller analys.

http://www.skop.se/vara-tjanster/

De sysslar alltså med allt möjligt, inte bara väljarundersökningar, och borde därför vara lika måna om sin trovärdighet som de andra instituten.

Tror inte att särskilt många företag blir upprörda om Sd;s mätningar underskattas med några procent. De ingår i nästan alla i den politiskt korrekta samhällssfären som inte har några varmare känslor för Sd.

Dels kan instituten förklara bort allt med;
-"Alla vet hur så svårt med Sd sympatisörerna, konstigt folk opålitliga ingångsvärden".
-"Och alla andra institut ligger också lågt har samma svårigheter, alltså är det inte oss det är fel på".
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Finns inget som talar för det.

Jag tror på ca 17 % för Inizio. Det är Sentio jag vill ha.

Nej det är möjligt men nu var det mina gissningar jag skrev om. Jag bedömer att Söder påverkar folk negativt men han påverkar säkert främst de som ändå inte hade tänkt rösta på SD. Talesättet att all reklam är bra reklam tror jag också gäller när man har låg marknadsandel. SD har haft det men får nu allt högre siffror.
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Kan tänka mig att en del moderatväljare (o kanske andra också) vill belöna GH för att han var först ut på förbjuden is. Så en liten sådan effekt borde kunna noteras.
Sedan kan man fråga sig om det blir moderaterna som få betala missnöjet med DÖ mest av alla, trots att de var fyra om den.
2015-01-05, 23:52
Medlem
Aboristens avatar
Citat:
Kan tänka mig att en del moderatväljare (o kanske andra också) vill belöna GH för att han var först ut på förbjuden is. Så en liten sådan effekt borde kunna noteras.
Sedan kan man fråga sig om det blir moderaterna som få betala missnöjet med DÖ mest av alla, trots att de var fyra om den.

En liten moderatkommentar: tror faktiskt att Moderaterna sedan Reinfeldt blivit ett ganska brett parti, något i stil med Socialdemokraterna.
Även Mohammed i förorten som jobbar som hetsig telefonförsäljare i Tensta kan rösta på M med gott samvete, lika gärna som han kan rösta S. Har träffat många typer senaste åren som inte alls är särskilt urtypiska moderater, men likväl röstar på M.

Tror inte M kommer kollapsa som en sufflé helt och hållet.

Min gissning är att M kanske som lägst kommer hamna på 19,5 %. SD kanske ökar generellt med fyra procent i alla mätningar. I Sentio går SD troligen om M i kommande mätning.
2015-01-05, 23:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Nja, någon tiondels skälvning. De Tror inte att det räcker med det han har sagt. För lite och för sent.

Han fjongade upp 1,5% i sista mätningen för jul. 5,5% totalt vilket är väldigt bra för att vara KD.
2015-01-05, 23:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Ja jag håller med, många alliansväljare kan vilja premiera KD för deras initiativ men det är vanskligt att avgöra hur alla reagerar när KD omedelbart därefter skriver under DÖ. Vissa blir säkert extra besvikna över detta dubbelspel som kan uppfattas som mycket falskt.

Hursomhelst blir småpartiernas utveckling mycket intressant då de kan DÖ av negativa reaktioner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in