2015-01-05, 17:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag är inte övertygad om att opinionsundersökningar för politiska åsikter påverkar kunder av andra typer undersökningar. Jag har själv tidigare jobbat åt Sifo och de ägnar sig även t.ex. åt s.k. humankapitalundersökningar och de utförs inte ens av samma team.

Även om man har separata team så påverkar det ju inte företagets trovärdighet. Sätter Sifo sitt namn under en undersökning så får de ta stryk om den visar sig vara helt fel, oavsett de tekniska detaljerna.
2015-01-05, 17:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Du antar att folk kollar upp sånt. Skulle tro att de flesta inte gör det. Människan är lat av naturen.

Jag antar att de som sköter upphandlingar av marknadsundersökningar vet vad de gör, ja.
2015-01-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som jag förklarade ovan, institutens trovärdighet är deras främsta tillgång. Förlorar de den är de rökta.

Om ett institut gång på gång får fel resultat i en väljarundersökning påverkas ju deras trovärdighet. De svenska instituten vet om att det finns ett problem med mätningen av SD och har diskuterat detta offentligt. Se t.ex. intervjun med Demoskops chef som det länkades till tidigare i tråden.

De försöker säkert lösa problemet med SD. Dock ska man tänka på att de får facit bara vart fjärde år, vilket kan förklara varför arbetet går långsamt. Om det sedan är så att SD-sympatisörer inte litar på de svenska instituten så är det ju inte så mycket de kan göra åt det. De kan vikta, men om en stor del av underlaget försvinner blir resultatet mycket osäkert.

Se mitt svar till Andraandningen och kommentera gärna.
2015-01-05, 17:20
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Santesson avslutade samma intervju med att lite genant konstatera att hans arbetsgivare inte utför arbete åt SD, samtidigt som andra politiska partier går bra. Hans objektiva uppsyn som han jobbade upp under halvtimman försvagades då, åtminstone i mina ögon. Han tvingades aldrig svara på frågan om varför, men det visar ju ganska uppenbart att det finns politik inblandat på Demoskop, och jag gissar det även gäller andra OI.

Huruvida det påverkar själva undersökningarna låter jag vara osagt, men jag tycker faktiskt den samlade indiciekedjan gör det skäligt att vara misstänksam. Även om man inte aktivt värderar ner SD kan man kanske tänka sig att motivationen att korrigera upp en tidigare för låg viktning inte är så stor. Det är beställarens pengar man är ute efter, trots allt.

Tycker du ska kolla på slutet av intervjun igen.
2015-01-05, 17:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Fakta trumfar tyckanden och fakta talar emot detta.

Det finns inga fakta som styrker att folk ljuger. Hur i helvete skulle man kunna veta det? Att statistiken inte stämmer kan ha många andra orsaker. Att Sd sympatisörer ljuger är en hypotes. Nej inte ens en hypotes utan en dålig bortförklaring.
2015-01-05, 17:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Problemet är att ideologisk övertygelse triumferar logik och fakta. Huruvida dessa företag har det problemet, vet jag inte.

Eftersom det handlar om flera olika företag som konkurrerar med varandra om samma kunder finns det ingen anledning att tro att något av dem skulle riskera sin trovärdighet och därmed företagets överlevnad genom att fuska av ideologiska eller andra skäl.

Därmed inte sagt att det aldrig kan hända. Även det osannolika händer ibland. Men att alla svenska institut skulle ingå i någon slags anti-SD kartell betraktar jag som en konspirationsteori.
2015-01-05, 17:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som jag förklarade ovan, institutens trovärdighet är deras främsta tillgång. Förlorar de den är de rökta.

Dom har ingen trovärdighet när det gäller OI och många kunder kanske efterfrågar friserade resultat varje fall sådana som ska användas för att påverka en publik. Inte avsedda för interna analysbruk.
2015-01-05, 17:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det finns inga fakta som styrker att folk ljuger. Hur i helvete skulle man kunna veta det? Att statistiken inte stämmer kan ha många andra orsaker. Att Sd sympatisörer ljuger är en hypotes. Nej inte ens en hypotes utan en dålig bortförklaring.

Ljuger är starka ord som inkluderar avsikten med varför de inte uppger korrekt svar. Men att det finns många som väljer att inte uppge korrekt svar är rätt väl belagt.
2015-01-05, 17:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
"en äkta SD-sympatisör ljuger inte för norrmän"?

Sentio har en webpanel.
Detta är den stora skillnaden mellan Sentio
och telefoninstituten Sifo, Demoskop, Novus, Ipsos, Skop och SCB.

United Mind och YouGov har haft webpaneler hela tiden.

De underskattade SD pga viktfaktor som sänkte SD relativt rådata.
Viktsfaktorer som infördes felaktigt och bibehölls pga felaktig kritik
(propaganda) från Torbjörn Sjöström chef Novus.

Och det är instituten som använder självrekryterande webpaneler som lyckas bäst. De uppringande instituten borde lägga av med den metod som uppenbarligen alltid ger fel resultat. Så vida de inte vill ha fel resultat, det passar deras agenda.
2015-01-05, 17:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Eller att DN är rädda om sitt journalistiska varumärke, eftersom det är allt de har. Generellt sett är det väldigt mycket förtroendekapital som spenderats och spenderas i Sverige.

Om något är det ju bästa tänkbara reklam för ett OI - vi levererar de siffror ni som betalande kund behöver. Tandkrämskrämarna skiter väl FULLSTÄNDIGT i om det är ett metodfel som gör att 9 av 10 tandläkare rekommenderar deras produkt, om sanningen ligger närmre 7 av 10.

Hur många undersökningar beställs överhuvudtaget av ren nyfikenhet, utan ett opinionsbildande syfte?

Även pressen lever på sin trovärdighet. Om det kom fram att en tidning beställt en falsk opinionsundersökning skulle det drabba dem, och i slutändan ägarna, hårt.

Sedan diskuterar vi ju om instituten fuskar. Om en tidning trots allt gick till ett institut och beställde en falsk undersökning, så skulle institutet sannolikt vägra för att de är måna om sin egen trovärdighet (och även av yrkesetiska skäl).
2015-01-05, 17:38
Medlem
Glowstickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En sak jag inte riktigt förstår är hypotesen/foliehattsteorin att OI befinner sig i en bubbla. Att de inte utgör en del av det svenska samhället och etablissemanget som det ser ut 2014. Vad grundas det på?

Vad har t ex Crispy för anledning att samtidigt kraftfullt och slagfärdigt kritisera politiker, journalister och akademiker för att vara oseriösa, tendentiösa, vinklande, agendadrivande - men sedan ha en barnatro på att det inom OI bara bedrivs intellektuellt hederligt sanningssökande?

Hur hänger detta kuvös-tänk ihop? Är det inte tvärtom en rimlig utgångspunkt att samma krafter som verkar snedvridande på politikens, journalistikens och samhällsforskningens områden också verkar på OUs kvalitet?

Hur är det ens möjligt att grupptänket inom media INTE skulle påverka en såpass godtycklig handling som att vikta upp med 1,X istället för 1,Y?

Ett mycket viktigt påpekande. Varför skulle just opinionsinsituten vara neutrala när journalister ljuger och mörkar, när det så kallade brottsförebyggande rådet slutar göra undersökningar som kan riskera att påvisa utlänningarnas grova överrepresentation för vissa typer av brott, när polisen tvekar/undviker att gå ut med signalament, när privata företag (var det PWC?) kan göra utredningar som visar att en stad (var det Härnösand?) går plus på invandringen? Som vi alla vet kan listan kan göras oändligt mycket längre.

Att mörka det aktiva motståndet mot vansinnet torde vara minst lika viktigt som att mörka de kostnader och konsekvenser som följer i dess kölvatten. Framgång föder framgång.

Ska bli spännande med nästa undersökning. Mot bakgrund av opinionsinstitutens erkända problem med att fånga upp de här väljareströmmarna, kan det vara värt att inte ha för höga förhoppningar.
Klart är dock att något håller på att hända. I min umgångekrets har ett flertal personer av typen "kan han/hon rösta på SD så kan alla göra det" börjat vackla. Alltså personer som jag tidigare inte ens bedömt det vara mödan värt att försöka värva har nu - åtminstone delvis - vaknat upp.
2015-01-05, 17:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Dom har ingen trovärdighet när det gäller OI och många kunder kanske efterfrågar friserade resultat varje fall sådana som ska användas för att påverka en publik. Inte avsedda för interna analysbruk.

De har just nu ett problem när det gäller OI, som de själva är medvetna om och försöker lösa. Men eftersom de får facit bara vart fjärde år är det kanske inte så lätt att fixa detta i en handvändning. Om det sedan är så att SD:s väljare inte litar på de svenska instituten och inte vill delta i deras undersökningar så är problemet ännu svårare att lösa.

Att någon tidning skulle efterfråga friserade resultat och att något institut skulle leverera sådana tror jag inte på av skäl som jag redan förklarat ovan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in