2015-01-05, 15:08
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det var ju inte svar på hela frågeställningen och det vet du med.
Även om Gud nu kan visa sig hur kan någon uttala sig om hens transcendens?
Hur kan någon veta om Gud är allvetande?
Hur kan någon veta om Gud är allsmäktig?
Vi fattar troligen inte vad det ens är när vi ställer frågorna.
Hur mycket mindre kan vi då veta svaret?

Det är du och dina gelikar som oftare talar om Gud i termer av transcendens.
För mig är Gud högst påtaglig och verklig, mer än människorna faktiskt.
Man vet att Gud är allsmäktig och allvetande om man mött Gud, inte annars.
När man mött Gud behöver inga frågor av detta slaget ställas.
Det var det jag menade med kärlek förut - eller om det exempelvis trycker på i tarmen.
Man bara vet att man bör lämna ifrån sig fekalier. Man behöver inte ställa sig frågan.

Citat:
Du menar dränka hela världen, döda alla i Sodom och Gomorra, Jeriko, barnen i Egypten,
Jobs familj, sin son, alla helgon...
Tror du och jag har lite olika syn på kärlek.
Ser mera ut som en ond kraft i mina ögon.

Förstår din poäng. Minns inte vad signaturen hette som hänvisade till ett annat Bibelforum
tidigare i denna forumavdelning (Måne nånting), men denne skrev att "vi inte skall fundera över detta", när jag en gång öppnade upp dörren på ungefär samma sätt som du nu gjorde i denna fråga.
Att vi inte kan (eller bör) ifrågasätta Guds handlingar. Jag å min sida tror ju att Gud både har humor (även om den kan vara svårförståelig) och inte skulle bli vresig om man var nyfiken och ville veta mer heller.

För egen del (högst privat) funderar jag ibland på om man kan se Gud som en chef likt en chef på en
efteravdelning, som eftermarknaden på Volvo t.ex., som står och får in reklamationer och kasserar dessa delar istället för att alltid laga dem, eller som kasserar delar ibland som inte ens är sönder (av lättja eller på ren tidsvinst). Vill få fram något slags idealprodukt och testar sig fram. Undrar i så fall var i produktionsprocessen vi just nu befinner oss.

Citat:
Det är inte svaret på frågan, varför skapade inte Gud en värld utan lidande.
Gud är allsmäktig, det hade han kunnat gjort om han vore god.
Vad finns godheten i att barn dog i ens armar i malaria eller difteri?
Var finns Gud där?
Där finns bara smärta från fattiga människor som inte haft råd till myggnät och rent vatten.

Är Gud god på det sätt som vi föreställer oss godhet? Det är kuggfrågan.

Citat:
Ger ingen förklaring, tröst eller hjälp till föräldrar som förlorar sina barn för att de inte tjänade 2-3 kronor mer per dag så de hade haft lyxen till rent vatten och myggnät gör det?
Finns Guds godhet i jordelivet bara för de rika?
Är det din Guds godhet?

Nej, han lär finnas till för de fattiga, sägs det.
Materialismen är bara en falsk slöja.
I Bibeln t.ex. så pratas det ju i positiva ordalag om Paradiset och livet efter detta,
men inte så mycket om att Jorden är fantastisk att leva på. Så det stämmer väl då?
Att de fattiga belönas i himlen alltså. De rika har sitt roliga här och nu. Kanske.
Medger att det låter som en tröst. Men det vore rätt schysst om det vore så.

Citat:
Den frågan förtjänar ett svar, ett riktigt svar.

Jag vet. Men endast Gud kan nog ge dig det, tids nog.
Jag är bara människa, precis som du.
Citera
2015-01-05, 15:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Tron är en känsla (vad skulle den annars vara?).
Den går inte att använda för att bevisa Guds existens.

Så nu har du börjat vela ... som pådyvlande ateister brukar göra när dom målar sig in i ett hörn ... mellan subjektivitet och objektivitet.

Har du inte ens VANLIGT intellekt nog till att kunne skilja mellan subjektivitet och objektivitet?

Är detta ytterligare en anledning till introduktionen av det fördummelses-teologiska, auktoritativa "själa"-tramset?
Citera
2015-01-05, 15:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasketPuppeteer
Ifall man är t.ex. Kristen och har rätt mot en Atheist så blir man evigt belönad i himmelriket, ifall man har fel så händer ingenting. Ifall en Atheist har rätt mot en kristen så händer ingenting, har denne fel dock så kommer denne brinna i helvetet i evig tid.

Vilket lag skulle du joina? Det lag som har allt att vinna, eller allt att förlora?

Är inte religiös, men det är en reflektion jag har haft ett tag i frågan.

Pascals Wager.

Död som en sill sen ett tag.
Citera
2015-01-05, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att Gud är transcendent innebär att Gud är icke märkbar för den materiella världen.
Men även om Gud är andlig, så kan Gud visa sig för oss i den materiella världen.
En del erfar detta, andra inte.

Precisera och specificera vänligen. Du velar igen.
Citera
2015-01-05, 15:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är tydligen fnoskig på samma sätt som MattiasBeming är i sitt bemötande av (nyckelordet) "objektivitet".

Säg mig; kan du liksom MattiasBeming snicke-snacke dig genom solida vägger?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
jag "snickesnackar" med dig.

Ja, det märks tydligt att du snicke-snacker. Men försök komma till saken enligt citatet från mig ovan.

Citat:
Försöker få dig att inse ditt knappast friska beteende.

Så jag kan förmoda, att du är aktiv anti-logiker (det är en autentisk fråga)?

Förtydliga gärna.
Citera
2015-01-05, 15:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det samma sägar en avsevärd mängd pådyvlande teister om SIN 'gud' och sin 'guds'-upplevelse. Så om du nu accepterar att det kan bli fruktansvärd självmotsägande om man jämför alla dom kontrasterande 'guds'-attributer med varandra, så återstår bara att inse. att TRO är subjektivt.

Men varför då allt pådyvlandet? Detta pådyvlande är ju i så fall en mental störning.
Citera
2015-01-05, 15:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
detta är också en myyycket märklig individ.

Fy fan vad udda ni är.

Skaffa er något intresse för fan.
du har ju redan uteslutit mänskliga ansvaret... vad ylar du över.

du kan förhålla dig till vad som sägs. istället för att låta din känsla styra dig.
Citera
2015-01-05, 15:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Prata inte med mig som mästare av logik om logik,
som särskilt utvald för min exceptionellt höga logiska
förmåga i tester av logik under vetenskapliga former,
under pågående experiment.
Man har försökt renodla logikfaktorn och funnit att
jag har 270 - om man skulle översätta det till
iq-skalan, eller rättare sagt om det enbart var
logik som testades där.

Förre gången du skröt om detta var din fabulerade IQ 140.

Citat:
Så du gör dig bara löjlig.

"Göra mig själv löjlig" över ditt tydliga storhetsvansinne? Demonstrerat i och med att du inte ens behärskar enkel logik?
Citera
2015-01-05, 15:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
jag "snickesnackar" med dig.

Försöker få dig att inse ditt knappast friska beteende.
Nu har du liksom glidit ur den planhalva som forumet ämnar diskutera/resonera, dvs du ska inte agera voluspa-tolkare elelr spela orakel nu.

Fortrfarande är det väl tänkt att diskutera framlägga GUDSHYPOTESEN, att betraktas.. var står det att du ska diskutera medlemmar?

men om ditt sinne rinner över that li´l, då bekräftar du ju snarare......

Du kan lugna ner dig lite, **djupandas.. så så.. öppna mellangärdet vännen...***

säg puuuuuuh.. aaaaah... aaaooomm....

slut ögonen..... massera din styva nacke... och fortsätt puuh in.. ahhh ut..

och sedan..... (ta gärna tre timmars paus, minst) börja förhålla dig till resonemangskedjor, istället för att med spänd fiolsträng balla ur, du spänner för hårt tror jag, lossa strängen .

.................................

Kristna.... nej.. men kristendom då... var är mandatet för att du/dvs du mr x (du är inte huvudfiguren, ingen av oss är det i kontexten) tar dig ÄNDÅ rollen som stor gud med persondömandeklubba... är du ens medicinskt legitimerad? har du alla fakta på bordet?

Fick du aldrig lära dig i lågstadieskolan vad ETT FORUM är?

Borde du inte ha en massa infallsvinklar... du har nerverna utanpå kroppen.. och detta kan ju ses redan via sådant här filter. Snälla männska, ta en lång paus och rå om dig lite istället, så du får kontakt med din livsande.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-05 kl. 15:41.
Citera
2015-01-05, 15:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
jag snackar inte om "saken" du har gömt bakom väggen, eller vad det är du vill att vi ska snicke-snacka om.

"Saken" som du antingen redan har glömd ... eller kanske aldrig ens har förstått ... är din implicerade anti-logik.

Citat:
ja, du lär vara den första på flashback som skriver så mycket om så lite den är intresserad av, och gör det en stor mängd av sin "fritid".

Vad har din pop-psykologi och dina gissninger om min person med något här att göra?
Citera
2015-01-05, 15:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det är du och dina gelikar som oftare talar om Gud i termer av transcendens.
Det var det jag menade med kärlek förut - eller om det exempelvis trycker på i tarmen.
Man bara vet att man bör lämna ifrån sig fekalier. Man behöver inte ställa sig frågan.
Är inte Gud transcendent så påvisa Gud då för då är ju Gud immanent...
Det går ju liksom inte ha det både och...
Citat:
Förstår din poäng. Minns inte vad signaturen hette som hänvisade till ett annat Bibelforum
tidigare i denna forumavdelning (Måne nånting), men denne skrev att "vi inte skall fundera över detta", när jag en gång öppnade upp dörren på ungefär samma sätt som du nu gjorde i denna fråga.
Att vi inte kan (eller bör) ifrågasätta Guds handlingar. Jag å min sida tror ju att Gud både har humor (även om den kan vara svårförståelig) och inte skulle bli vresig om man var nyfiken och ville veta mer heller.
Varför tror du man hävdar att man inte skall ifrågasätta?
Brukar ju vara honnörsorden i varje sekt, det som borde få varningsklockorna att ringa.
Din Gud klarar inte av granskningen, så enkelt är det.
Citat:
För egen del (högst privat) funderar jag ibland på om man kan se Gud som en chef likt en chef på en efteravdelning, som eftermarknaden på Volvo t.ex., som står och får in reklamationer och kasserar dessa delar istället för att alltid laga dem, eller som kasserar delar ibland som inte ens är sönder (av lättja eller på ren tidsvinst). Vill få fram något slags idealprodukt och testar sig fram. Undrar i så fall var i produktionsprocessen vi just nu befinner oss.
Testa ställ den frågan till en mor som förlorat sitt barn i malaria.
Citat:
Är Gud god på det sätt som vi föreställer oss godhet? Det är kuggfrågan.
Gud är inte god om hen finns det är svaret.
Citat:
Nej, han lär finnas till för de fattiga, sägs det.
Materialismen är bara en falsk slöja.
I Bibeln t.ex. så pratas det ju i positiva ordalag om Paradiset och livet efter detta,
men inte så mycket om att Jorden är fantastisk att leva på. Så det stämmer väl då?
Att de fattiga belönas i himlen alltså. De rika har sitt roliga här och nu. Kanske.
Medger att det låter som en tröst. Men det vore rätt schysst om det vore så.
Kan tala om för dig att under alla år jag jobbat i MENA länderna var det vi gubbar som var de enda "gudarna" som fanns, din Gud lyste totalt med sin frånvaro. Vi däremot kunde köra föräldrarna med sina sjuka barn till närmaste vårdinrättning för vi hade de enda tillgängliga bilarna på ibland 5-10 mils avstånd. Folk kunde ha gått i en hel dag för att komma till oss och be om hjälp bärande på sina barn för att få skjuts vidare. Din "Gud" var upptagen med att ge någon väckelsepastor en ny learjet eller en ny motor yacht borta i USA någonstans, det var viktigare för honom det...
Citat:
Jag vet. Men endast Gud kan nog ge dig det, tids nog.
Jag är bara människa, precis som du.
Säg det till de föräldrar till barnen vi inte han fram med i tid.
Mina mardrömmar har gått över idag.

Nu nöjer jag mig med att pissa på din Gud...
Citera
2015-01-05, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Saken" som du antingen redan har glömd ... eller kanske aldrig ens har förstått ... är din implicerade anti-logik.

Vad har din pop-psykologi och dina gissninger om min person med något här att göra?
det blir inte "anti-logik" för att du inte förstår, Mr Vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in