2015-01-04, 23:05
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Nu sitter M.Beming åter igen och passar på att utnyttja trådstarten till att omedelbart placera sig som självaste referenspunkten och det är FEL väg att bedriva vettigt resonemang på.

TS frågar efter vilken slags intellekt som efterfrågas att ta till sig de religiösa koncepten - hur svårt ska det vara?

Tråden handlar inte om vad M.Beming gillar ateism eller hur han konceptualiserar DFSM, eller om han klarar av att se andra ta en öl utan att omedelbart få för sig att det handlar om alkoholism... jag menar

hur pass linjär intellektuell linjeföring och hur endimensionellt behöver man gå, att svälja kristna konceptet?

jag är själv uppfödd som katolik och hela min släkt och många vänner är katoliker, dvs kristna.
de flesta kloka, dock inte alla - vissa har förlorat sig så totalt att de gått o blivit nunnor, jag ser det som att de blivit mentalt förtappade, dock goda och vill mkt gott. inte minst är de kunniga i omvärlden, men.. ändå rubbade, enl mig. (att tala med jesus... är enl, mig inte alldedels friskt, har träffat tillräckl. många nunnor och minns det som igår... det är inte kärnfriskt)

det går rakt emot livsidén att sätta sig i internering.
så också buddhistmunkar, många labila stackare där, synd om dem. att politik kan vara en del av svaren, gör att jag ändå försöker inte se dem som sjuka, då absoluta merparten är just friska.

man kan inte generalisera, kristenhetens goda sidor är alltför många att jag kan såga det utmed knölarna, så även svk.

velat för mkt gott, dock mkt , mkt naiva. kan man se som oförmåga eller avsaknad av knölar elelr at man är för lättsinnig, vilket jag för all del tycker o står för!

jag har nog träffat mestadels kristna i mitt liv vart jag än levt och rest, kan säga att det skiljer enormt på sekter och katolicism... diskutera hellre IFRÅN din person.. vad får en TS att ogilla kristna..

jag tror, att ts kan kanske sakna tillräckliga erfarenheter, då jag inte klassar kristna som mentalrubbade, aldrig gjort kommer aldrig göra heller, men sedan har vi sekternas värld.. och de olika underavdelningarna... vissa måste, då varje religion besitter samtidigt försvarskapital, hur svårt ska det vara att förstå när ett jehovas vittne som börjar kallas sig "kristen" , inser att den bryter de medmänskliga systemet, som all sjukvård bygger på :

t.ex vad som kan få mig (ingen nämnd, är HELT ointresserad av era diagnoser!) att höja ordentligt på ögonbrynet, när föräldrar ruycker loss barnwt ifrån sin rätt att leka med andra barn, utifrån att MAN SJÄLV ALLIENERAR SIG. Det har kanske intemed kristna att göra, då kristna nog är den grupp som är mest nåderik för sin nästa, det kristna budskapet är mycket mytcket generöst, dock att gud-finns.... det är ett TROS-koncept man kan gå in i olika fanatiskt, jag har några fanatiker i min släkt..

men, de levde under helt andra betingelser, som har med fascism att göra... att ta sin tillflykt till kyrkans änglar där.. skulle jag troligtvis också göra under vissa förhållanden, dock.. att känn SIG MANAD ATT KASTA HELVETESBESVÄRJELSER p åateister, det har jag aldrig sett bland alla de kristna ur olika trosriktn ingar jag mätt, aldrig!

för mig är det en form av mental störning - ja, definitivt.

kände någon sig förbaskat träffad?

det finns ju obildade kristna, sedan finns dem med lite hum om hur tingens ordning ligger till... så sett, ser jag judendom och islam som tiofalt värre.. de karvar i barnet... som jag ser som ett stort brott, men har aldrig mer än varit välkommen i synagogan för det... men, skulle gå ur den också precis som jag gått ur kyrkan.

jag ser inte dopet som en rubbad deremoni, jag ser det som något av det finaste ett barn kan få genomgå.. och utan rispa av kraftig smärta som åverkas - är det rubbat? det är ju vackert, barnet älskas av samfundet. vad är rubbat med det? att välkomnas av hela samhället, inte enbart av lille mor och lille far? bort ifrån all glädje och fest?

annars, kan jag tycka att det låter omedvetet.. att häbda gud.. det är hävdandet jag också kan störa mig på ibland, vad som fick mig att gå ur kyrkan, aldrig ångrat det heller.

låter lika falskt om så mahatma gandhi skulle ställa sig att orda gud, det skär sig sanningen.

om så han ville och gjorde mycket gott... en hjälte, men gudsbilden.. har jag mkt svårt för...krishna och sådant. r sju resor värre än den sirligaste katolicism.

att älska jesus.. ja han är hårt suggererad.. och hårt lanserad, konstigt att folk inte skulle falla för sådan reklam faktiskt, så jag ser det inte alldeeles omedelbart som störning.. men det kan te sig otroligt rubbat, när evangeliska fosterlandsstiftelsen hade sin folkhögskola... minns jag att de såg lätt sinnesförvirrade ut... det oavsett att dt annars handlar om duktiga studenter, inget om det.. men någonstans på det mentala plandet.. händer faktiskt något... inte diagnos direkt, alls inte.. men.. ngr creepy händer med vissa... och de smittar mer än gärna av sig , vad som däremot inte är okej, BITSKHETEN som är som en kletig kråka att behöva få på sig.

annars sansade männnskor, jag tycker alltså inte det är normalt nej, men inte sagt til dem direkt, att hördudu.. du kanske orde ta ledigt ... ingen sa det till knutby-idioten helelr "kristna bruden", var drottning .. men vore hon normal om idioten inte spårat ur?

enl mig -- NEJ, hon var klart sinnesrubbad och många fler därtill.

långt inlägg, varöf .. läser du.. om du eventuellt, ska börja klaga på antal ord, handlar inte om ordhantering här.. se topic

(van att folk på fl.b har uppenbart kassa läsvanor)

en text på tjugo cm. skummar man på tre sekunder vad är era problem egentligen?!

eller låter bli, känns det maniskt tvunget att "ge igen" utifrån att gud lyser med sin sannliga tillvaro bland er?

bara sådan sak, man har NOLL EVIDENS, men behagar angripa ateism - why?

hur?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-04 kl. 23:11.
Citera
2015-01-04, 23:24
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

obs ! ta upp det med dina läkare för fan
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Är det du eller jag som har en "mental störning" i sitt liv nu? Eller i det ögonblick du skrev det du skrev?
mvh
Mattias

Nu ska vi vara nu ska vi vara snälla
Citera
2015-01-04, 23:39
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Nu sitter M.Beming åter igen och passar på att utnyttja trådstarten till att omedelbart placera sig som självaste referenspunkten och det är FEL väg att bedriva vettigt resonemang på.

TS frågar efter vilken slags intellekt som efterfrågas att ta till sig de religiösa koncepten - hur svårt ska det vara?

Tråden handlar inte om vad M.Beming gillar ateism eller hur han konceptualiserar DFSM, eller om han klarar av att se andra ta en öl utan att omedelbart få för sig att det handlar om alkoholism...
Du ska läsa rubriken, H.B.B. för att få dig en blick om vad det hela handlar om - och som jag sett dig hitintills, så är du ett störmoment (mentalt) för kristna/teister... du gör alltså kristna/teister mentalt störda med flit.

Du pratar om vad tråden handlar om sedan, som om du var en av "trådförarna". När sedan jag kommer in och talar om vart skåpet ska stå, så stör det dig på något vis.

Jag frågar dig i senaste inlägget om det är du eller jag som är mentalt störd i denna tråd? Stör jag dig på något vis? Är jag ett störningsmoment i din (med flera andra ateisters) troskapliga mission i denna tråd?

Med tanke på rubriken så kanske du rent av är kristen, eller vad tror du?

Reflektera över vad du själv och andra gör. Visa respekten som måste förtjänas.

Om du nu vet hur man förtjänar något över huvud taget?

mvh
Mattias (flyttkarl, med en pirra som flyttar lasten)
Senast redigerad av MattiasBeming 2015-01-04 kl. 23:49.
Citera
2015-01-04, 23:41
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Nu ska vi vara nu ska vi vara snälla
Självklart ska ine behöva finnas anledning att respektera studiero för dem som vet med sig att vara något på spåren, då bevisföring är en mycket spännande bana - det var mer att vissa (behöver jag nämna vilka?) , själv lägger sig på den nivå.. att det uppstår antagonism, utlöst via dålig självkänsla att själv inte ha ett enda bevis i handen, i världen där bevisföringen i sig är utomordentligt delikat och utlöser en enorm mängd endorfiner inte minst.. du måste ju veta hu rmäniskan lyckats skapa sig utrymme att under så passa MARIG utvecklingslinje.. idag kan fortfarande njuta - bara en sådan sak!

jag själv får inte utsöndrat hormoner vilka ger mig behov att antasta den som inte tänker och tycker som jag, framförallt inte där det ännu, handlar om pur och tvättäkta tro.

och... apropå topic : är man så ill apåläst att inte veta vad som stod bakom fostrandet av "mentalhygienen", då har man läxor att göra, please Mr Smooth.

Man behöver givetvis vara lite tolerant, men inte där det är irrelevant, varför. ge EN anledning att stå tolerant mot en t.ex pastor vilken beter sig extremt udda?

så slipper vi använda varandra som slagpåsar.. skulle jag vara DUM, av att "inte vara fin i orfden" mot tjejen som gick djupt in i rollxpelandet som kristi brud?

glöm att det vara enbart lokalt skämt, som liten lättsinnigt smeknamn.. inte utefter hur märkligt utstuderad hon var vid alla intervuerna efteråt - för mig är det klockren sinnessjukdom.

där de kristna.. inte längre är sunt kristna.. utan går mentalt väldigt för långt, jag menar att sådant ska inte behöva tystas, man SKA KUNN DISKUTERA DET. JANTELAGEN I SIG ÄR OCKSÅ SKRUVAD, OM VI SÄGER SÅ.
Citera
2015-01-05, 00:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Självklart ska ine behöva finnas anledning att respektera studiero för dem som vet med sig att vara något på spåren, då bevisföring är en mycket spännande bana - det var mer att vissa (behöver jag nämna vilka?) , själv lägger sig på den nivå.. att det uppstår antagonism, utlöst via dålig självkänsla att själv inte ha ett enda bevis i handen, i världen där bevisföringen i sig är utomordentligt delikat och utlöser en enorm mängd endorfiner inte minst.. du måste ju veta hu rmäniskan lyckats skapa sig utrymme att under så passa MARIG utvecklingslinje.. idag kan fortfarande njuta - bara en sådan sak!

jag själv får inte utsöndrat hormoner vilka ger mig behov att antasta den som inte tänker och tycker som jag, framförallt inte där det ännu, handlar om pur och tvättäkta tro.

och... apropå topic : är man så ill apåläst att inte veta vad som stod bakom fostrandet av "mentalhygienen", då har man läxor att göra, please Mr Smooth.

Man behöver givetvis vara lite tolerant, men inte där det är irrelevant, varför. ge EN anledning att stå tolerant mot en t.ex pastor vilken beter sig extremt udda?

så slipper vi använda varandra som slagpåsar.. skulle jag vara DUM, av att "inte vara fin i orfden" mot tjejen som gick djupt in i rollxpelandet som kristi brud?

glöm att det vara enbart lokalt skämt, som liten lättsinnigt smeknamn.. inte utefter hur märkligt utstuderad hon var vid alla intervuerna efteråt - för mig är det klockren sinnessjukdom.

där de kristna.. inte längre är sunt kristna.. utan går mentalt väldigt för långt, jag menar att sådant ska inte behöva tystas, man SKA KUNN DISKUTERA DET. JANTELAGEN I SIG ÄR OCKSÅ SKRUVAD, OM VI SÄGER SÅ.

Jantelagar, klockrena sinnesjukdomar och slagpåsar och så KRISTI BRUD mitt upp i allt?
Utsöndrade hormoner, pastorer och slagpåsar.
Tvättäkta tro och läxor i en salig röra.
Kognitionen har brutit samman.
Detta mina Damer och Herrar är mental störning på hög nivå.
En blandning av tro, cerebrum lassitudine och ateismen i vansinnig röra.
Citera
2015-01-05, 00:08
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jantelagar, klockrena sinnesjukdomar och slagpåsar och så KRISTI BRUD mitt upp i allt?

Alltså.. vilken otroligt bra tv serie du beskrev precis.... Den hade jag suttit klistrat framför skärmen för att se.
Citera
2015-01-05, 00:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Alltså.. vilken otroligt bra tv serie du beskrev precis.... Den hade jag suttit klistrat framför skärmen för att se.
Utsöndrade pastorer kan jag betacka mig för.
Citera
2015-01-05, 00:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
du kan gå o lägga dig.
Citera
2015-01-05, 00:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=MattiasBeming|51744388]
Citat:
Du ska läsa rubriken, H.B.B. för att få dig en blick om vad det hela handlar om - och som jag sett dig hitintills, så är du ett störmoment (mentalt) för kristna/teister... du gör alltså kristna/teister mentalt störda med flit.
Jag har inte missat i hur dåligt många gudstroende debatterar, så det är inget jag tar åt mig.
Går man så snabbt til personangrepp som gjorts - kan jag inte se mer än relevansen i att vi får prata om de troende som labila individer med mycket dålig kännedom om sina trosobjekt, simple as that.

Citat:

Du pratar om vad tråden handlar om sedan, som om du var en av "trådförarna". När sedan jag kommer in och talar om vart skåpet ska stå, så stör det dig på något vis.
Nej din förmåga att lägesbestämma är inte riktigt så bra som du menar att du har, du har aggreggerat det tillräckligt så det är utagerat för mig, vad beträffar dig förmåga att mannövrera i "egen" tramsråd.

(de mest skruvade på fl.b) du gr bra infantilt där.

inga upplysningar klarar du av.

så du och en person som klarar av mogen diskussion, du får leva med att försäka bättra på mindervärdeskomplexen, som jag för övrigt har just inget ansvar för - så jag ser att du ännu drar til lite halvruttna inslag, tror du helt enkelt itne själv vet vad du menar med gudstro

du förhåller dig til dina egna demoner, inse det.

det spilelr över till den som tror att du är diskussionsvillig, visar sig att du inte riktigt mår så pass bra.

(du sistraheras aldleles för fort av mkt mkt obetyligheter.. ) som du sedan gör en gås av.
dvs ur fjädrar.. sådant är att stå tomhänt.

man behöver ämneskunskaper

du saknar dem helt. (526.. fuskade sig också fram med rätt skitig retorik, men där han fuskade och drog renodlade lögner, blev det för mkt) (ja då jag förstod hur skitiga ni är)

Citat:
Jag frågar dig i senaste inlägget om det är du eller jag som är mentalt störd i denna tråd? Stör jag dig på något vis? Är jag ett störningsmoment i din (med flera andra ateisters) troskapliga mission i denna tråd?
jag vet att tro kan stiga folk åt huvudet, vbaa så du v et, så vet jag TMIBSTONDE vad jag snackar om, jag behöer inte tro mig fram i detta, jag har mina hyllmetrar kontant fakta.

tyvärr

och hur var det historiekunskaperna? "mentalhygien" ... ingen gud insyltad någonsin?`

Citat:
Med tanke på rubriken så kanske du rent av är kristen, eller vad tror du?
Ateist sedan barnsben, försökte leka jag-tror-litegrand, för det är annat att födas in i religion, man liksom har det omkring sig på annat sätt...

men både jag och min bror är sedan barnsben i hjärtat ateister.

sedan kan jag sympatisera, men det är nåt helt annat det. så nej, alla är verkligen inte störda! inte dem jag känner eller träffat på, avsolut inte, men du är rätt kufisk om du nu ber så här om en eomedelbar pulstagning - du var inte vettig.

(omogen, löjlig) för du missförstår t.o.m ord som vgg eller membran.. så något är de med dig inse det och vilken massiv betydelse neurogenes har och framledes fortsatt kommer ha - du med dina demoner , är alltså inte mitt ansvar, märker att du försöker få till en "duglig" förklaring för de troenden du drar i, men du har varit väldigt ofärdig i att greppa mad man försökt upplysa dig om.

själv r jag inte van att ha sådant omkring mig, jag jobbar näml inte på psyk - men visst har jag förr jobbat där, senast 2005 om inte några extra jourturer räknas in jag gjort senaste fem åren, men som sagt inte mitt "säte".

Citat:

Reflektera över vad du själv och andra gör. Visa respekten som måste förtjänas.
den kan du släbnga i bajskorgen - ta din bön för dig själv

jag är bättre än så - du bör sluta upp med din misströstans-lek, för låg kvalitet.

skaffa ämneskunskaper och kom igen sen, om du ändå ska fortsätta vara så nitisk

inse också gärna, att fanatiskt tro, lättare ballar ur än stabil förlitan på det liv man kan konstatera hava betydelse för hälsan - du har visat dig tramsa igenom precis hela din tråd.

skulle du ha kunskaper i ämnet, skulle det aldrig gå att uttrcka sig som du gjort , så ad vet jag om du varit patient i förmpnga år, sådant är inte min sak - enbart tråden som går ut på hur man MILITANT KAN FÖRSVARA NÅGOT SOM INTE ENS ÄR BEVISAT

med militant, ser jag, isf andra religioner än kristendom som betydligt mer allvarligt störda : att könstympa pojkar och flickor.. det ter sig för mig inte sommentalt friskt att våga sig på, jag sluter inte upp bakom sådan tro.

så TS hänger upp sig på kristna, men menar troligtvis hårdföra sekter och nyandliga tokstollar som tror att hela världen varit lika illa gångna som de själv, kan inte längre urskilja.. lever i bubblor av att behöva sin frälsing.. de kanske skulle gå o ta livet av sig annars, det i sig gör inte tron friskare, så du vet.

gudshypo-tesen.. är önnu djupt undermålig.. och extremt sensationssökande, i sig inte det bästa.

jag jobbar med det du avskyr, och du är en klar minoritet, du vet bara inte om hur udda du varit-

tar du dig seriöst?

har jag med det att ansvara.. nej just det, du klarar inte av mogen diskussion om redan simpla ämnen, och kom ihåg, att skaffa sig ämmneskunskaper är mycket, mycket viktigt, INNN man ger sig på att försöka få in nåt av värde.

fysiologi består av en herrans massa kemi... du kunde ha lagt ner garden men du gillar att få veta hur korkad du är lite nu och då va?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-05 kl. 01:20.
Citera
2015-01-05, 01:30
Medlem
RoaldDahls avatar
Visst är det så att tro kan stiga folk åt huvudet, som nyss nämndes, sedan spelar det faktiskt ingen roll om det är en tro på Gud, Satan, Lotta Engberg, Fantomen, Päron eller bruden med jättepattarna.

Hur kan folk ens vara oense om något som inte kan bevisas?
Ännu inte åt endera hållet faktiskt.

Vidga perspektiven.
Våga ta in allt.
Fint så.

Se gärna den där tv-serien i tre delar på SVT om "Finns Gud?".
Man får möta både troende och tvivlande och icke troende.
Som det ska vara, då vi alla finns.

Take care!
Citera
2015-01-05, 02:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Visst är det så att tro kan stiga folk åt huvudet, som nyss nämndes, sedan spelar det faktiskt ingen roll om det är en tro på Gud, Satan, Lotta Engberg, Fantomen, Päron eller bruden med jättepattarna.

Hur kan folk ens vara oense om något som inte kan bevisas?
Ännu inte åt endera hållet faktiskt.

Vidga perspektiven.
Våga ta in allt.
Fint så.

Se gärna den där tv-serien i tre delar på SVT om "Finns Gud?".
Man får möta både troende och tvivlande och icke troende.
Som det ska vara, då vi alla finns.

Take care!
Första avsnittet var ju bara vanligt trams.
En massa teister som fick lägga iväg en massa one liners utan att backa upp deras påståenden annat än genom godtyckligt tyckande. Helt värdelöst program imho.

De har bara en sak de behöver göra, bevisa Guds existens.
Och så länge religion existerat har de misslyckats kapitalt...
Något mer impotent får man väl leta efter i den mänskliga idéhistorien.
Citera
2015-01-05, 02:23
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
De har bara en sak de behöver göra, bevisa Guds existens.

Detta kommer aldrig att ske under livet på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in