2015-01-04, 20:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Hur det jag gjorde var fråga om en efterrationalisering - är det så svårt att förstå?

Läser du inte vad jag skriver, ElakaDig?

mvh
Mattias ("personlig assistent" i läsförståelse)
När du producerar skriven text av typen:
Citat:
Hur det jag gjorde var fråga om en efterrationalisering - är det så svårt att förstå?
Ja då hoppar jag som oftast över, då det är skrivet på mycket dålig svenska.
Och ja, som bäst svårförståelig pga din bristande grammatik,
oftast blir det bara ord utan mening.
Citera
2015-01-04, 21:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Kan tipsa om en intressant tv-serie på SVT. Del 1 av 3 gick idag.

Finns väl på SVT play också.

http://www.svtplay.se/video/1609221/finns-det-nagon-gud/avsnitt-1
Citera
2015-01-04, 21:33
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
När du producerar skriven text av typen:
Citat:
Ja då hoppar jag som oftast över, då det är skrivet på mycket dålig svenska.
Och ja, som bäst svårförståelig pga din bristande grammatik,
oftast blir det bara ord utan mening.
Jag vet inte hur korta strån du har i det där spagettimonstret du kanske tror på men om du tänker dig att min svarande fråga (ett kortare bindestreck får agera tankestrecket mellan svaret och frågan, som jag inte orkar göra varje gång jag skriver) till din fråga, som löd:
Citat:
Ursprungligen postat av MeanMe
Vad i inlägget [...] missade du att fatta?
...så kanske du kan förstå flytet i vår konversation lättare. Alltså, att minnas vad du och jag har diskuterat och vad du själv har uttryckt i inlägget innan det jag själv skrev (och längre bakåt i tiden - minns du pajkastningen, bashandet och svineriet t.ex.? Det var ju ett tag sedan, då du drog ut till stugan eller nåt, på semestern?).

Tror du på dig själv, ElakaDig, (har självförtroende alltså) så bygger du "världar" inom dig själv som du senare kan återbesöka och se hur vissa förändras över tid. Dessa är minnen av personligheter (i detta fall ditt användarnamns personlighet gentemot mig - som fortfarande är lite "avigt" men som har lugnat ned sig betydligt, som jag ser det) som man (eller kvinna) bygger sin världsuppfattning utav - och min minnesvärld av just dig är blott EN begreppsvärld, en liten en, i en mycket större värld av mina begrepp om saker och ting.

Den världen heter "MeanME" i min världsuppfattning, en personlighet på FB som i och med sitt eget namn gör sig elak genom att vara sitt eget namn eller den du tror dig vara. Därför titulerar jag dig "ElakaDig" då jag skriver till dig - för du gör dig till vad du heter på FB, i verkligheten då du råkar på en realist och då du lever i en av dina fantasivärldar (med en elak personlighet och ett illasinnat namn) här på forumet.

Så fungerar det när du skapar dig själv (mer eller mindre omedvetet) - och har du flera användarnamn med flera olika personligheter... ja, då är det illavarslande, för dig och ditt mentala tillstånd. Och detta med att "hålla tråden" i längre konversationer, som om "tråden" i diskussionerna inte blir längre än spagetti-strån.

Det är en förkastlig "gudomlighet/djävlighet" att tro på - den där "flygande spagettihjärnan".

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2015-01-04 kl. 21:38.
Citera
2015-01-04, 21:34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
du, det dräller av sådan litteratur
tretton på dussinet.

Ja, och?

Citat:
många som är arbetslösa akademiker.. rullar tummarna men förstår att de kan ha förtroendekapitalet genom att ha "pluggat" lite. Särskilt dem som bränt ut sig, alt. dem som inte pallade med de vändningar som KRÄVS, en sak att luta sig bakåt och "betrakta", både du o jag kan skriva betraktelseböcker med hard science som "klangbotten"

Nonsens. Eller finns det statistik på "många"? Kardinalfelet är att tro att bokskrivande = arbetslöshet.

Citat:
det handlar ändå om ÅSIKTER, alla klarar inte av vad som kräver att jobba bort blödighet, blödighet finns överallt... det är inte givet att dra fram på beställning men du är bra naiv att sluka sådan böcker reflektionslöst - bara tipsar dig. men klart att man måste lyssna, frågan är vem som ska lyssna på vem, du har guden....

Varför skulle jag vara reflektionslös? Jag har bestämt mig för att det ligger mycket i vad hon/de säger. Du har kommit fram till något annat som det verkar. Vad bestämmer att det är just du som reflekterat?
Trams.

Citat:
.... och du vill tillskriva mig handikapp över att inte ta hänsyn till din gud, isf känn dig ordentligt blåst. det är en ensak, att gulla med gud i sin vetenskapliga gärning... inte alla förunnat bara för att man kan på vissa ställen.. det finns alltid nationella olikheter, är det ens ett problem?

Förolämpande insinuation. Och varför kommer du sedan in på nationella olikheter överhuvudtaget?

Citat:
i övrigt inte som att jag försöker tillskriva dina egna åsikter, men du hittar "människor som pluggat" mycket.. ur stånd att mer än läsa.... men har sina titel-medaljer, vad säger det? att om man är haj i kvantfysik, därmed bör bli mer lyssnad på när ens gudsillusioner börjar vilja ha större utrymme.

Det vet du lika väl som jag, att hade författaren varit Greta Nilsson 7-årig folkskola and that's it, som skrivit om sina upplevelser och insikter, så hade någon annan djävel skrivit "vad kan det vara värt, hon är ju inte vetenskapsman." Så ja, jag håller med dig.

Citat:
snälla.... tona ner idealismen. finns ingen som inte kan eller förbjuds el inte får t.ex snacka.. i stort är människor vänliga - du vill ge sken av att vi lever i ett underutvecklat mörker, så stråk av propagandism finns.

Var får du allt detta ifrån??
Citera
2015-01-04, 21:41
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
en sak ska du liksom jag också förstå : att det tar TID att läsa bibel och doppa nosen i religion... värdefull tid, när du sedan vaknar till och ska ut.... upptäcker du att folk ägnat sig åt annat - skyll dig själv.

Ja. Eller tvärtom.

Citat:
själen, är annat ord för människans inre.. när ska du börja förstå det? snälla vän! det handlar som vanligt om att försöka ta ansvar och inte beskylla andra... världen är en tuff planet, det kan vi väl enas om? att många sabotage också.. har skett... och det medvetet, har det påkallat, skärpning? jag tycker det. kan inte gulla med andras vilja och GE TID, lika ledigt som det gick på åtiiotalet, icke. inte minst när det kapas och missbrukas.

Med människans inre, menar du då inälvorna? Varför kommer du in på ansvar?

Citat:
och då var det inte gudskunskap som orsakade sådant välstånd. men ingen hindrades heller.

Materiellt välstånd? Nej, det tror jag inte heller. Men är det målet?
Citera
2015-01-04, 21:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag vet inte hur korta strån du har i det där spagettimonstret du kanske tror på men om du tänker dig att min svarande fråga (ett kortare bindestreck får agera tankestrecket mellan svaret och frågan, som jag inte orkar göra varje gång jag skriver) till din fråga, som löd:

...så kanske du kan förstå flytet i vår konversation lättare. Alltså, att minnas vad du och jag har diskuterat och vad du själv har uttryckt i inlägget innan det jag själv skrev (och längre bakåt i tiden - minns du pajkastningen, bashandet och svineriet t.ex.? Det var ju ett tag sedan, då du drog ut till stugan eller nåt, på semestern?).

Tror du på dig själv, ElakaDig, (har självförtroende alltså) så bygger du "världar" inom dig själv som du senare kan återbesöka och se hur vissa förändras över tid. Dessa är minnen av personligheter (i detta fall ditt användarnamns personlighet gentemot mig - som fortfarande är lite "avigt" men som har lugnat ned sig betydligt, som jag ser det) som man (eller kvinna) bygger sin världsuppfattning utav - och min minnesvärld av just dig är blott EN begreppsvärld, en liten en, i en mycket större värld av mina begrepp om saker och ting.

Den världen heter "MeanME" i min världsuppfattning, en personlighet på FB som i och med sitt eget namn gör sig elak genom att vara sitt eget namn eller den du tror dig vara. Därför titulerar jag dig "ElakaDig" då jag skriver till dig - för du gör dig till vad du heter på FB, i verkligheten då du råkar på en realist och då du lever i en av dina fantasivärldar (med en elak personlighet och ett illasinnat namn) här på forumet.

Så fungerar det när du skapar dig själv (mer eller mindre omedvetet) - och har du flera användarnamn med flera olika personligheter... ja, då är det illavarslande, för dig och ditt mentala tillstånd. Och detta med att "hålla tråden" i längre konversationer, som om "tråden" i diskussionerna inte blir längre än spagetti-strån.

Det är en förkastlig "gud" att tro på - "den flygande spagettihjärnan".

mvh
Mattias
Inget vettigt att komma med som vanligt.
Vem blir förundrad?
Är det inte skitkass svenska du producerar är det en fantasivärld du retarderar till.

Fanns det en tid där du uppfattades som normal, eller har du varit lika körd i hela livet?
Citera
2015-01-04, 21:48
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Inget vettigt att komma med som vanligt.
Vem blir förundrad?
Är det inte skitkass svenska du producerar är det en fantasivärld du retarderar till.

Fanns det en tid där du uppfattades som normal, eller har du varit lika körd i hela livet?
Du kunde inte begripa det väsentliga i inlägget alltså... att min svarande fråga var min replik på din ställda fråga? Är det då du eller jag som är "körd"?

Var det svårt att förstå meningsutbytet:
Citat:
Ursprungligen postat av MeanMe
Vad i inlägget [...] missade du att fatta?
Citat:

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2015-01-04 kl. 22:00.
Citera
2015-01-04, 21:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du kunde inte begripa det väsentliga i inlägget alltså... att min svarande fråga var min replik på din ställda fråga? Är det då du eller jag som är "körd"?

mvh
Mattias
Det saknade allt som kunde vara väsentligt att relatera till, fattade du inte det?
Gjorde det rätt klart vill jag minnas.

Så jag skall tolka ditt frånvaro av ett direkt svar att omvärlden sett dig som körd redan från början då. Var det då du kände du behövde skapa din låtsasvärld?
Citera
2015-01-04, 22:07
Medlem
Argo5s avatar
Mentalt störda..njaa,men inte är det ett sundhetstecken heller att ha låtsasvänner bland molnen.
Citera
2015-01-04, 22:09
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Det saknade allt som kunde vara väsentligt att relatera till, fattade du inte det? Gjorde det rätt klart vill jag minnas.

Så jag skall tolka ditt frånvaro av ett direkt svar att omvärlden sett dig som körd redan från början då. Var det då du kände du behövde skapa din låtsasvärld?
Du försökte "köra" mig med en påstådd "efterrationalisering" från mitt håll - men jag tillät inte dig "hålla i ratten", något som nu gjort dig sur.

När jag frågade dig om det du påstod vägrade du helt enkelt förstå eller begripa vad det handlar om - att det är du som ska ta ansvar för vad du själv påstår, inte jag själv "i egen hög person".

Jag kan "tass" med dig, det är bara be mig om svar och jag svarar, seriöst - men "bedja" vet du ännu inte vad det innebär i en dubbelriktat kommunikation... det märks.

Om det är någon som lever i en låtsasvärld så är det du - du kan ju inte skilja på saker och ting, eller har jag fel?

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2015-01-04 kl. 22:18.
Citera
2015-01-04, 22:20
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Det är en förkastlig "gudomlighet/djävlighet" att tro på - den där "flygande spagettihjärnan".

mvh
Mattias
Men MattiasBeming, nu gör du exakt samma flykt raka vägenIFRÅN topic igen!'

Fattar du hur irriterande det kan vara för folk som försöker hålla seriös nivå.. med lite intressantare infallsvinklar än att gudsmedvetandet i sig, ALDRIG medfört sinnesrubbade horisonter att fara efter, agendor som upprättats helt åt rent ut sagt HELVETE, att enskilda trosfanatiker kan hålla en hel församling och kommun i järngrepp... beroende på hur fanatiken belönas - varför UTNYTTJAR du ditt jävla deltagande på flashback åt din personliga cruisade, VEM I H BRYR sig om DIG?

DU är för trettionde gången inte topic, du är ju så egotrippad, fattar du inte vad ett FORUM ÄR, i sitt koncept?

det är ämnesdiskussioner, när man skriver ngt, vad som!!!! om ett topic (slå upp det i bergvalls tretton ggr men kolla av med din andra samling också, sså du för all del, har medvetandet klart OM VAD, som diskuteras.

VAd får dig att tro att din person är så satans intressant?

jag får fan anmäla ditt inlägg här, är jag intresserad av dina neurotiska sammanbrott eller andras?

kan du FÖRSÖKA hålla dig SVALT, SUNT distansierat och MOGEN, att ens logga in?

varstår det att flashback är en personstöttarsajt där vi ska-vara-rädda-om-dedlemmens-känslor?

fattar du inte ens????? vad TOPIC betyder?

vet du vad KBT är? det vore bra för dig att ta sådant där... inte här iaf.

Diskutera heller KRISTNA, mentalt störda... ge moget resonemangb här!

i "din" andra tråd... gav du dig ut på smutskastarseglats , vetenskap och vetenskapligt sinnade.. dem du ville spotta i ansiktet med dina loskor... skulle veta att de saknade förstånd

förstå att det på psyket finns personal att ta up diskussion med, om hur man KÄNNER sig förfördelad.

detta är vl för tusan inte psyket! vad är det med dig??!!

du saboterar ju trådutveckling - hur blir man så NITISK? egentligen?

obs ! ta upp det med dina läkare för fan
Citera
2015-01-04, 23:03
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Men MattiasBeming, nu gör du exakt samma flykt raka vägenIFRÅN topic igen!'

Fattar du hur irriterande det kan vara för folk som försöker hålla seriös nivå.. med lite intressantare infallsvinklar än att gudsmedvetandet i sig, ALDRIG medfört sinnesrubbade horisonter att fara efter, agendor som upprättats helt åt rent ut sagt HELVETE, att enskilda trosfanatiker kan hålla en hel församling och kommun i järngrepp... beroende på hur fanatiken belönas - varför UTNYTTJAR du ditt jävla deltagande på flashback åt din personliga cruisade, VEM I H BRYR sig om DIG?

DU är för trettionde gången inte topic, du är ju så egotrippad, fattar du inte vad ett FORUM ÄR, i sitt koncept?

det är ämnesdiskussioner, när man skriver ngt, vad som!!!! om ett topic (slå upp det i bergvalls tretton ggr men kolla av med din andra samling också, sså du för all del, har medvetandet klart OM VAD, som diskuteras.

VAd får dig att tro att din person är så satans intressant?

jag får fan anmäla ditt inlägg här, är jag intresserad av dina neurotiska sammanbrott eller andras?

kan du FÖRSÖKA hålla dig SVALT, SUNT distansierat och MOGEN, att ens logga in?

varstår det att flashback är en personstöttarsajt där vi ska-vara-rädda-om-dedlemmens-känslor?

fattar du inte ens????? vad TOPIC betyder?

vet du vad KBT är? det vore bra för dig att ta sådant där... inte här iaf.

Diskutera heller KRISTNA, mentalt störda... ge moget resonemangb här!

i "din" andra tråd... gav du dig ut på smutskastarseglats , vetenskap och vetenskapligt sinnade.. dem du ville spotta i ansiktet med dina loskor... skulle veta att de saknade förstånd

förstå att det på psyket finns personal att ta up diskussion med, om hur man KÄNNER sig förfördelad.

detta är vl för tusan inte psyket! vad är det med dig??!!

du saboterar ju trådutveckling - hur blir man så NITISK? egentligen?

obs ! ta upp det med dina läkare för fan
Nu spårar du ur, du har gått som tåget hela tiden men det du skriver ovan är en urspårning. Ta det lugnt och reflektera... eller "flashbacka" som är ett annat ord för handlingen. På ren svenska innebär detta att återblicka...

Är det du eller jag som har en "mental störning" i sitt liv nu? Eller i det ögonblick du skrev det du skrev?

mvh
Mattias
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in