2015-01-03, 22:15
  #10009
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tusk
Jag har börjat följa På spåret först i år men är förbluffad över hur låg nivå det är på frågorna. I min mening är stora delar av frågematerialet rent tramsigt (Apan från Vänner, Stieg Larsson-frågan, Cosplay-frågan från tidigare program, etc).

Frågor av den här typen är ingenting som hör till vare sig högre klassisk bildning eller generell kunskap om de aktuella resmålen.

Har det alltid varit såhär illa eller har det blivit markant sämre sedan Luuk tog över?

Det är ett underhållningsprogram för en bred publik. Vill du få klassisk bildning får du byta kanal. Du hade nog gillat Oldsberg mer.
Citera
2015-01-03, 22:16
  #10010
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusk
Jag har börjat följa På spåret först i år men är förbluffad över hur låg nivå det är på frågorna. I min mening är stora delar av frågematerialet rent tramsigt (Apan från Vänner, Stieg Larsson-frågan, Cosplay-frågan från tidigare program, etc).

Frågor av den här typen är ingenting som hör till vare sig högre klassisk bildning eller generell kunskap om de aktuella resmålen.

Har det alltid varit såhär illa eller har det blivit markant sämre sedan Luuk tog över?

Jag tycker nog att det har blivit en helt annan sorts frågor. Och vissa är just tramsiga. Jag vill minnas att frågorna förr hade lite mer anknytning till resmålet.
Citera
2015-01-03, 22:19
  #10011
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Synd, hade gärna sett honom i programmet: http://www.svd.se/kultur/gw-for-bra-for-pa-sparet_4226557.svd.

Den landsförrädaren hade gjort bort sig fullständigt kan jag säga. Alldeles för seg och trög. Tror inte han hade tagit många resor över 4.
Citera
2015-01-04, 00:04
  #10012
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusk
Frågor av den här typen är ingenting som hör till vare sig högre klassisk
bildning eller generell kunskap om de aktuella resmålen.

Har det alltid varit såhär illa eller har det blivit markant sämre sedan Luuk tog över?

I början på Oldsbergeran så var det mer resmålsspecifika frågor men även Oldsberg
övergick till att ha mer frågor som inte handlade så mycket om resmålet
mot de sista säsongerna som han gjorde.

Du kan själv bilda dig en uppfattning om hur det var förut:
http://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/P%C3%A5%20sp%C3%A5ret/
Citera
2015-01-04, 00:17
  #10013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Den landsförrädaren hade gjort bort sig fullständigt kan jag säga. Alldeles för seg och trög. Tror inte han hade tagit många resor över 4.

Landsförrädare? GW som är så mysig
Citera
2015-01-04, 00:54
  #10014
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Den landsförrädaren hade gjort bort sig fullständigt kan jag säga. Alldeles för seg och trög. Tror inte han hade tagit många resor över 4.

Att kalla honom för landsförrädare är så jävla korkat att man inte tror det är sant. Du bör kolla upp det ordets verkliga betydelse. Han skulle kanske inte klara sig bra på själva resefrågorna med tråddragning, där krävs nog en mer ung förmåga och flyt än rå allmänbildning, men för övrigt tror jag han skulle vara rätt överlägsen. Han är en extrem bokmal med brett kunnande.
Citera
2015-01-04, 09:58
  #10015
Medlem
När resan till till Sundsvall fick jag för mig att den gick till Norrköping(Mittens rike)
När resan gick till Prag fattade jag noll.
När resan gick till Gibraltar hann jag inte tänka klart innan de drog.

Jag förstår att de inte kunde vad apan Marcell i Vänner hette, men att inte kunna Cheeta är väl värre.
Citera
2015-01-04, 10:16
  #10016
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
När resan till till Sundsvall fick jag för mig att den gick till Norrköping(Mittens rike).

Ja, det var också min spontana tanke direkt. Till "Peking" med andra ord.
Citera
2015-01-04, 10:36
  #10017
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Det är ett underhållningsprogram för en bred publik. Vill du få klassisk bildning får du byta kanal. Du hade nog gillat Oldsberg mer.
Svaret på din fråga är att det har blivit betydligt fler frågor av lättviktskaraktär. Förmodligen en uttänkt strategi för att locka till sig yngre tittare.
Citera
2015-01-04, 10:51
  #10018
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Svaret på din fråga är att det har blivit betydligt fler frågor av lättviktskaraktär. Förmodligen en uttänkt strategi för att locka till sig yngre tittare.

Dels det, men sedan tror jag svårighetsgraden sänkts för att överhuvudtaget locka deltagare till programmet.
Citera
2015-01-04, 11:29
  #10019
Medlem
Pappersvargens avatar
Kunde de inte hittat på några frågor på Sundsvall? Det kändes lite som Melodikrysset i Hipp hipp på frågorna. Sundsvall har ett basketlag, vad kallas det när man missar helt? Sundsvall har ett hotell med en stentrappa, vad heter stenen som används i operahuset i Oslo?!
Citera
2015-01-04, 11:34
  #10020
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Kunde de inte hittat på några frågor på Sundsvall? Det kändes lite som Melodikrysset i Hipp hipp på frågorna. Sundsvall har ett basketlag, vad kallas det när man missar helt? Sundsvall har ett hotell med en stentrappa, vad heter stenen som används i operahuset i Oslo?!

Och en snabbis på casinot men visst kändes frågorna nästan som en skymf mot bygden Sundsvall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in