2015-01-03, 20:59
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Kosmos är förmodligen oändligt i båda storleks riktningarna. Det här med storlek är väldigt intressant eftersom det är starkt relaterat till våra naturlagar. Vi förstår dock inte alla krafter och kan inte se det yttersta makrokosmos lika lite som vi kan se det innersta mikrokosmos. Tidshastigheten i relation till de komplexa systemens storlek eller domän är också så enorm skillnad på att det blir nästan omöjligt för människan att verkligen förstå vad som händer.

Står tiden still i yttersta makrokosmos och kan därmed aldrig nås? Går tiden evigt fort i innersta mikrokosmos och kan därmed aldrig nås? Är det egentligen bara så att vi befinner oss i båda samtidigt om vi tittar extra noga åt båda hållen samtidigt? Detta har jag sysslat med en hel del ...

Du har ju inte helt fel där. Orkade inte kolla igenom hela klippet du länkade till så jag hoppas inte det utvecklas till något satanistiskt där.
Citera
2015-01-03, 21:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
cirkelargument

Lär dig funktionen av logiska verktyg före du börjar använda dom.
Citera
2015-01-03, 21:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Jo, ville bara att du skulle notera skillnaden. Är ändå lätt för människan att tappa andan över universum och dess fysiska storhet men ändå glömma det lilla.

Dina personliga spekulationer och emotioner är inte särskild relevante.
Citera
2015-01-03, 21:10
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Kosmos ... Detta har jag sysslat med en hel del ...

Vårt makrokosmos kan vara en enormt förstorad ögonblicksbild av ett mikrokosmiskt förlopp. Det ger en helt ny innebörd till begreppet ett evigt stort universum eftersom det då förmodligen repeterar sig själv likt en, över tid föränderlig, fraktal inåt mikrokosmos från makrokosmos, som ju var en ögonblicksbild av en tidpunkt i mikrokosmos... och så vidare.

Den som inte vågar se gud bör inte se dessa filmsnuttar:
Nova - Fractals - Hunting The Hidden Dimension

Intangible Memory - a true infinite universe from mathematics

Citat:
Du har ju inte helt fel där. Orkade inte kolla igenom hela klippet du länkade till så jag hoppas inte det utvecklas till något satanistiskt där.

Jag förstod det, jag lade till länk till Programmet NOVA's förklaring av vad fraktaler är och varför de finns överallt i naturen. Är dessa gud?

"Its infinite, and can therefore not be measured." Låter som ett guds bevis. Går ju inte att bevisa.
Senast redigerad av Hull 2015-01-03 kl. 21:23.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Lär dig funktionen av logiska verktyg före du börjar använda dom.
nonsens
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Dina personliga spekulationer och emotioner är inte särskild relevante.
Upplyftande
Citera
2015-01-03, 21:18
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Det är mycket sådant från dig numer. Du brukade ju kunna komma med lite underfundiga ateistiska kommentarer här på forumet.

Jag är ledsen att jag inte alltid orkar leverera, du får ta det för vad det är.

Citat:
Huvudsaken, är om jag förstått det rätt, är att du vill känna dig smartare än andra människor?

Inte alls. I själva verket är jag tämligen kritisk till det allmänna användandet av ord som intelligens eller smarthet i sammanhang med koncept som IQ. Ett IQ-test mäter vissa mentala färdigheter, men långt, långt ifrån alla och jag menar att innan vi har ett sätt att mäta det stora flertalet av dessa färdigheter är det meningslöst att gradera människor utifrån deras IQ (med undantaget när man verkligen behöver veta den sammanlagda nivån på just dessa färdigheter som mäts). Jag råkar ha höga poäng på traditionella IQ-test, men på andra mentala färdigheter (som inte mäts) borde jag antagligen idiotförklaras. Att jag skrev IQ 27 i mitt inlägg var ett slarvfel orakat av den sinnesslöa nivån på sidan jag citerade.

Citat:
Något sökande efter svar var aldrig aktuellt från din sida?

Om du menar sidan det refererades till så var det ganska meningslöst eftersom författaren ältade gammal skåpmat som har mosats, käkats upp och skitits ut flera gånger om. Kanske det fungerar på folk med "öppet sinne" som aldrig riktigt funderat på saken, men för mig är det bara tragikomiskt.
Citera
2015-01-03, 21:26
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jag råkar ha höga poäng på traditionella IQ-test, men på andra mentala färdigheter (som inte mäts) borde jag antagligen idiotförklaras. Att jag skrev IQ 27 i mitt inlägg var ett slarvfel orakat av den sinnesslöa nivån på sidan jag citerade.
Det syns ju i dina inlägg att du vill få fram det. Borde du inte använda dina förutsättningar på bättre sätt ändå?
Citera
2015-01-03, 21:31
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Det syns ju i dina inlägg att du vill få fram det. Borde du inte använda dina förutsättningar på bättre sätt ändå?

Seså, nu ska du inte vara avundsjuk. Det blir nog en karl av dig med vad tiden lider.
Citera
2015-01-03, 21:38
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Seså, nu ska du inte vara avundsjuk. Det blir nog en karl av dig med vad tiden lider.
Du försöker alltså skoja bort en tanke jag försöker så i dig.

Du borde väl om någon kunna försvara din tro rent intellektuellt om man får tro din självbild?
Citera
2015-01-03, 21:40
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Du försöker alltså skoja bort en tanke jag försöker så i dig.

Du borde väl om någon kunna försvara din tro rent intellektuellt om man får tro din självbild?

Min tro? Vilken tro är det jag ska försvara?
Citera
2015-01-03, 21:45
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Min tro? Vilken tro är det jag ska försvara?
Du svamlar ju här på forumet om att du på något sätt står över de flesta intellektuellt och vet vad det hela handlar om.
Kanske missförstod dig där.

Ber om ursäkt i sådana fall, trodde du hade något att komma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in