Den måste jag se 😄. Nattvakten är en klassiker också.
Dess prequel Gamla män i nya bilar måste du också se. De är snudd på mästerverk båda två. Men när det gäller dansk komedi är nog De gröna slaktarna allra bäst. Nikolaj Lie Kaas är fullständigt fenomenal, och Mads Mikkelsen likaså. Slutscenen gav mig en skrattattack utan dess like. Sven Svedt...
Såg återigen en mycket bra dansk film. Hämnden regisserad av Susanne Bier. Vilken känsla och vilken underbar skildring mellan miljöerna. Filmen fick en oscar för bästa utländska film. Persbrandt gör en mycket bra insats. Varför kan inte Sverige producera filmer av denna klass? Fick gåshud flera gånger i filmen.
Jag har alltid varit svag för regissörer som Per Fly, Thomas Vinterberg, Lars von Trier m.fl. Inte nödvändigtvis Dogme-filmer, men gärna om människor, klassamhälle, dårskap, mörker och elände.
Anders Thomas Jensen, Ole Christian Madsen, Nicolas Winding Refn och Susanne Bier är några till riktigt bra regissörer från Danmark.
Japp, jag nämnde två av Anders Thomas Jensens filmer.
Susanne Bier gillar jag en del av, bäst är nog nästan Hämnden av hennes filmer.
Av Nicolas Winding Refn har jag lite svårt för Pusher 1-3, får kanske se om dem. Längesedan senast. Likaså Bleeder, men den är betydligt bättre. Drive gillade jag skarpt och Only God Forgives är helt okej, dock internationella filmer.
Av Ole Christian Madsen tycker jag att Nordkraft är väldigt bortglömd, i alla fall i Sverige. Jag köpte den på begagnat hyr-ex på chans för en del år sedan och gillade vad jag såg.
Jag skiljde lite på danska regissörers danska och internationella filmer i tråden, då dansk film efterfrågades. Fast det är ju kanske inte fel ändå att nämna engelskspråkiga filmer som är regisserade och/eller skrivna av danskar i tråden, jag tolkade det som renodlad dansk film. Typ på danska, av danskar, med danskar.