Citat:
Ursprungligen postat av gustavnordmark
den nya filmen Max Manus var riktigt bra, handlar om andra världskriget. Riktig bra film , liknar höjdar filmerna från västkusten

Ja den är ju jävligt dansk

. Den är norsk för fan.
75% dansk som man är ser jag tämligen mycket dansk film. Och i princip all dansk film är mycket bra. Danskarna lägger tyngdpunkt på en bra regissör och ett bra manus, vilket gör att dansk film står sig milsvid högre i kurs än svensk film.
Jag rekommenderar några danska filmer från fjolåren som inte nådde den svenska marknaden, men som finns ute på nätet med svenska undertexter.
- Hvid nat. Handlar om en slick fastighetsmäklare (Lars Brygmann) som tjänar miljoner på att låta folk investera i tvivelaktiga byggprojket i hippa hamnområden. Efter en blöt kväll på krogen råkar han ha ihjäl "arbetaren" Allan. Hans tidigare känslokyla och polerade yta, börjar sakta falla ihop då han känner ett stort ansvar för Allans efterlämnade fru och barn. Han ifrågasätter hela sin tillvaro baserad på materiellt nonsens och han riskerar både sitt flickvän och sitt jobb när han omprioriterar sakerna i sitt liv. Filmen är lite svår att beskriva i handlingen, men den var grym. Rekommenderas starkt!
- Ekko. Polisen Kim Bodnia (Pusher) spenderar sommaren ute på lantställe med sin son. Varför gör han det? Gömmer dom sig för någon? Finns det en koppling till det fruktansvärda som skedde i polisens barndom?
Flammen og Citronen. Skandinaviens dyraste film till dags dato om motståndsgruppen Holger Danske under den tyska ockupationen. Med Mads Mikkelsen och Thure Lindhardt. Känns riktigt autentisk och den var mycket bra.
- Kunsten at græde i kor/Konsten att gråta i kör. Filmen utspelar sig på den sydjylländska landsbygden på 70-talet. Allan är 11 år och lever med en pskykiskt instabil far som hela tiden hotar med självmord. Mamman har för länge sedan givit upp hoppet och det enda som verka lugna honom när han får sina gråtattacker är när Allans syster går in till honom i sängkammaren. En oerhörd välspelad men obehaglig pärla som lämnar bitter eftersmak i munnen.
- Drømmen. På en skola på danska landsbygden på 60-talet håller den fascistlike rektorn Lindum Svendsen både lärare och elever i ett hårt järngrepp. Med misshandel och hot får han sin vilja igenom. När Freddie (min favorit Anders W. Berthelsen) långhårig och hippielik, anländer till skolan som musiklärare ses det inte med blida ögon av rektorn. Att han dessutom vill att eleverna ska börja tänka mer öppensinnat och att de börjar spela s k "negermusik" är inte alls bra. Rektorn upptäcker snart att hans gamla metoder inte riktigt fungerar på Freddie och snart inser eleverna att de själva måste sätta stopp för tyrannen. Behöver inga spoilertaggar för det är uppenbart i filmen, men slutscenen när rektorn knäcks totalt pskykiskt av eleverna och ligger på golvet och krälar, är oerhört njutbar att beskåda. Denna film är MYCKET bra och regissören är också en av mina favoriter, Niels Arden Oplev, som också regisserat svenska "Män som hatar kvinnor".
Detta är bara några exempel.