2009-07-05, 23:56
Medlem
Är intresserad av att sätta mig in mer i dansk film, har egentligen inte sett så mycket mer än dogme-filmerna, de mest kända komedierna (I Kina äter man hundar och liknande), och Olsen-Banden. Tips?
Citera
2009-07-06, 00:10
Medlem
den nya filmen Max Manus var riktigt bra, handlar om andra världskriget. Riktig bra film , liknar höjdar filmerna från västkusten
Citera
2009-07-06, 00:15
Medlem
Solarprestiges avatar
har inte heller sett så mkt dansk film, regissörer att tipsa om är väl lars von trier och susanne bier. jag vet inte hur mkt dogme du har sett, det finns ju rätt många där annars..

några andra filmer att tipsa om är:
flamman och citronen
mørke
om konsten att flyga till kabul
pelle erövraren
babettes gästabud
Citera
2009-07-06, 00:38
Medlem
Fred Friendlys avatar
Dogmafilmerna kan ju vara intressant kanske?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dogme_95
Citera
2009-07-06, 00:51
Medlem
Rich Kids
http://www.imdb.com/title/tt1010445/
Citera
2009-07-06, 01:01
Medlem
flax^s avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pusher#Trilogi

Pusher Trilogin kanske?

Har bara sett den första men den var iaf riktigt bra
Citera
2009-07-06, 01:08
Medlem
Adams äpplen

Handling

Filmen handlar om den gode och smått mentalsjuke prästen Ivan som hjälper föredetta fångar med livet efter fängelset. När nynazisten Adam dyker upp förändras saker.

Om filmen

Filmen är inspelad i Fåborg. Den hade världspremiär i Danmark den 15 april 2005 och svensk premiär den 2 december samma år. Den svenska åldersgränsen är 11 år med motiveringen "Vissa inslag av misshandel och nedskjutningar".

Filmen var det danska bidraget till Oscarsgalan 2006 i kategorin bästa utländska film.
Citera
2009-07-06, 01:08
Medlem
Bjorlins avatar
Kan inte se danska filmer/serier. Jag blir fan illamående utav deras språk. Dock så gillade jag mord kommissionen någorlunda men det berodde enbart på Mads Mikkelsen
Citera
2009-07-06, 01:10
Medlem
Rakiis avatar
Nattvakten
Bleeder
Idioterne
Element of Crime
Europa
Riget 1 & 2 (visserligen miniserie)
Citera
2009-07-06, 01:22
Medlem
Torkel i Knipa är fan någon mastershitgoodpiece.
Citera
2009-07-06, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustavnordmark
den nya filmen Max Manus var riktigt bra, handlar om andra världskriget. Riktig bra film , liknar höjdar filmerna från västkusten
Ja den är ju jävligt dansk . Den är norsk för fan.

75% dansk som man är ser jag tämligen mycket dansk film. Och i princip all dansk film är mycket bra. Danskarna lägger tyngdpunkt på en bra regissör och ett bra manus, vilket gör att dansk film står sig milsvid högre i kurs än svensk film.

Jag rekommenderar några danska filmer från fjolåren som inte nådde den svenska marknaden, men som finns ute på nätet med svenska undertexter.

- Hvid nat. Handlar om en slick fastighetsmäklare (Lars Brygmann) som tjänar miljoner på att låta folk investera i tvivelaktiga byggprojket i hippa hamnområden. Efter en blöt kväll på krogen råkar han ha ihjäl "arbetaren" Allan. Hans tidigare känslokyla och polerade yta, börjar sakta falla ihop då han känner ett stort ansvar för Allans efterlämnade fru och barn. Han ifrågasätter hela sin tillvaro baserad på materiellt nonsens och han riskerar både sitt flickvän och sitt jobb när han omprioriterar sakerna i sitt liv. Filmen är lite svår att beskriva i handlingen, men den var grym. Rekommenderas starkt!

- Ekko. Polisen Kim Bodnia (Pusher) spenderar sommaren ute på lantställe med sin son. Varför gör han det? Gömmer dom sig för någon? Finns det en koppling till det fruktansvärda som skedde i polisens barndom?

Flammen og Citronen. Skandinaviens dyraste film till dags dato om motståndsgruppen Holger Danske under den tyska ockupationen. Med Mads Mikkelsen och Thure Lindhardt. Känns riktigt autentisk och den var mycket bra.

- Kunsten at græde i kor/Konsten att gråta i kör. Filmen utspelar sig på den sydjylländska landsbygden på 70-talet. Allan är 11 år och lever med en pskykiskt instabil far som hela tiden hotar med självmord. Mamman har för länge sedan givit upp hoppet och det enda som verka lugna honom när han får sina gråtattacker är när Allans syster går in till honom i sängkammaren. En oerhörd välspelad men obehaglig pärla som lämnar bitter eftersmak i munnen.

- Drømmen. På en skola på danska landsbygden på 60-talet håller den fascistlike rektorn Lindum Svendsen både lärare och elever i ett hårt järngrepp. Med misshandel och hot får han sin vilja igenom. När Freddie (min favorit Anders W. Berthelsen) långhårig och hippielik, anländer till skolan som musiklärare ses det inte med blida ögon av rektorn. Att han dessutom vill att eleverna ska börja tänka mer öppensinnat och att de börjar spela s k "negermusik" är inte alls bra. Rektorn upptäcker snart att hans gamla metoder inte riktigt fungerar på Freddie och snart inser eleverna att de själva måste sätta stopp för tyrannen. Behöver inga spoilertaggar för det är uppenbart i filmen, men slutscenen när rektorn knäcks totalt pskykiskt av eleverna och ligger på golvet och krälar, är oerhört njutbar att beskåda. Denna film är MYCKET bra och regissören är också en av mina favoriter, Niels Arden Oplev, som också regisserat svenska "Män som hatar kvinnor".

Detta är bara några exempel.
Citera
2009-07-06, 04:24
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flax^
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pusher#Trilogi

Pusher Trilogin kanske?

Har bara sett den första men den var iaf riktigt bra
Absolut Pusherfilmerna, sen har jag en liten personlig favorit i Blinkande lyktor eller Blinkende lygder eller vad fan den heter på danska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in