Citat:
Ursprungligen postat av gustavnordmark
den nya filmen Max Manus var riktigt bra, handlar om andra vrldskriget. Riktig bra film , liknar hjdar filmerna frn vstkusten

Ja den r ju jvligt dansk

. Den r norsk fr fan.
75% dansk som man r ser jag tmligen mycket dansk film. Och i princip all dansk film r mycket bra. Danskarna lgger tyngdpunkt p en bra regissr och ett bra manus, vilket gr att dansk film str sig milsvid hgre i kurs n svensk film.
Jag rekommenderar ngra danska filmer frn fjolren som inte ndde den svenska marknaden, men som finns ute p ntet med svenska undertexter.
- Hvid nat. Handlar om en slick fastighetsmklare (Lars Brygmann) som tjnar miljoner p att lta folk investera i tvivelaktiga byggprojket i hippa hamnomrden. Efter en blt kvll p krogen rkar han ha ihjl "arbetaren" Allan. Hans tidigare knslokyla och polerade yta, brjar sakta falla ihop d han knner ett stort ansvar fr Allans efterlmnade fru och barn. Han ifrgastter hela sin tillvaro baserad p materiellt nonsens och han riskerar bde sitt flickvn och sitt jobb nr han omprioriterar sakerna i sitt liv. Filmen r lite svr att beskriva i handlingen, men den var grym. Rekommenderas starkt!
- Ekko. Polisen Kim Bodnia (Pusher) spenderar sommaren ute p lantstlle med sin son. Varfr gr han det? Gmmer dom sig fr ngon? Finns det en koppling till det fruktansvrda som skedde i polisens barndom?
Flammen og Citronen. Skandinaviens dyraste film till dags dato om motstndsgruppen Holger Danske under den tyska ockupationen. Med Mads Mikkelsen och Thure Lindhardt. Knns riktigt autentisk och den var mycket bra.
- Kunsten at grde i kor/Konsten att grta i kr. Filmen utspelar sig p den sydjyllndska landsbygden p 70-talet. Allan r 11 r och lever med en pskykiskt instabil far som hela tiden hotar med sjlvmord. Mamman har fr lnge sedan givit upp hoppet och det enda som verka lugna honom nr han fr sina grtattacker r nr Allans syster gr in till honom i sngkammaren. En oerhrd vlspelad men obehaglig prla som lmnar bitter eftersmak i munnen.
- Drmmen. P en skola p danska landsbygden p 60-talet hller den fascistlike rektorn Lindum Svendsen bde lrare och elever i ett hrt jrngrepp. Med misshandel och hot fr han sin vilja igenom. Nr Freddie (min favorit Anders W. Berthelsen) lnghrig och hippielik, anlnder till skolan som musiklrare ses det inte med blida gon av rektorn. Att han dessutom vill att eleverna ska brja tnka mer ppensinnat och att de brjar spela s k "negermusik" r inte alls bra. Rektorn upptcker snart att hans gamla metoder inte riktigt fungerar p Freddie och snart inser eleverna att de sjlva mste stta stopp fr tyrannen. Behver inga spoilertaggar fr det r uppenbart i filmen, men slutscenen nr rektorn kncks totalt pskykiskt av eleverna och ligger p golvet och krlar, r oerhrt njutbar att beskda. Denna film r MYCKET bra och regissren r ocks en av mina favoriter, Niels Arden Oplev, som ocks regisserat svenska "Mn som hatar kvinnor".
Detta r bara ngra exempel.