2009-07-05, 23:56
Medlem
r intresserad av att stta mig in mer i dansk film, har egentligen inte sett s mycket mer n dogme-filmerna, de mest knda komedierna (I Kina ter man hundar och liknande), och Olsen-Banden. Tips?
Citera
2009-07-06, 00:10
Medlem
den nya filmen Max Manus var riktigt bra, handlar om andra vrldskriget. Riktig bra film , liknar hjdar filmerna frn vstkusten
Citera
2009-07-06, 00:15
Medlem
Solarprestiges avatar
har inte heller sett s mkt dansk film, regissrer att tipsa om r vl lars von trier och susanne bier. jag vet inte hur mkt dogme du har sett, det finns ju rtt mnga dr annars..

ngra andra filmer att tipsa om r:
flamman och citronen
mrke
om konsten att flyga till kabul
pelle ervraren
babettes gstabud
Citera
2009-07-06, 00:38
Medlem
Fred Friendlys avatar
Dogmafilmerna kan ju vara intressant kanske?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dogme_95
Citera
2009-07-06, 00:51
Medlem
Rich Kids
http://www.imdb.com/title/tt1010445/
Citera
2009-07-06, 01:01
Medlem
flax^s avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pusher#Trilogi

Pusher Trilogin kanske?

Har bara sett den frsta men den var iaf riktigt bra
Citera
2009-07-06, 01:08
Medlem
Adams pplen

Handling

Filmen handlar om den gode och smtt mentalsjuke prsten Ivan som hjlper fredetta fngar med livet efter fngelset. Nr nynazisten Adam dyker upp frndras saker.

Om filmen

Filmen r inspelad i Fborg. Den hade vrldspremir i Danmark den 15 april 2005 och svensk premir den 2 december samma r. Den svenska ldersgrnsen r 11 r med motiveringen "Vissa inslag av misshandel och nedskjutningar".

Filmen var det danska bidraget till Oscarsgalan 2006 i kategorin bsta utlndska film.
Citera
2009-07-06, 01:08
Medlem
Bjorlins avatar
Kan inte se danska filmer/serier. Jag blir fan illamende utav deras sprk. Dock s gillade jag mord kommissionen ngorlunda men det berodde enbart p Mads Mikkelsen
Citera
2009-07-06, 01:10
Medlem
Rakiis avatar
Nattvakten
Bleeder
Idioterne
Element of Crime
Europa
Riget 1 & 2 (visserligen miniserie)
Citera
2009-07-06, 01:22
Medlem
Torkel i Knipa r fan ngon mastershitgoodpiece.
Citera
2009-07-06, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gustavnordmark
den nya filmen Max Manus var riktigt bra, handlar om andra vrldskriget. Riktig bra film , liknar hjdar filmerna frn vstkusten
Ja den r ju jvligt dansk . Den r norsk fr fan.

75% dansk som man r ser jag tmligen mycket dansk film. Och i princip all dansk film r mycket bra. Danskarna lgger tyngdpunkt p en bra regissr och ett bra manus, vilket gr att dansk film str sig milsvid hgre i kurs n svensk film.

Jag rekommenderar ngra danska filmer frn fjolren som inte ndde den svenska marknaden, men som finns ute p ntet med svenska undertexter.

- Hvid nat. Handlar om en slick fastighetsmklare (Lars Brygmann) som tjnar miljoner p att lta folk investera i tvivelaktiga byggprojket i hippa hamnomrden. Efter en blt kvll p krogen rkar han ha ihjl "arbetaren" Allan. Hans tidigare knslokyla och polerade yta, brjar sakta falla ihop d han knner ett stort ansvar fr Allans efterlmnade fru och barn. Han ifrgastter hela sin tillvaro baserad p materiellt nonsens och han riskerar bde sitt flickvn och sitt jobb nr han omprioriterar sakerna i sitt liv. Filmen r lite svr att beskriva i handlingen, men den var grym. Rekommenderas starkt!

- Ekko. Polisen Kim Bodnia (Pusher) spenderar sommaren ute p lantstlle med sin son. Varfr gr han det? Gmmer dom sig fr ngon? Finns det en koppling till det fruktansvrda som skedde i polisens barndom?

Flammen og Citronen. Skandinaviens dyraste film till dags dato om motstndsgruppen Holger Danske under den tyska ockupationen. Med Mads Mikkelsen och Thure Lindhardt. Knns riktigt autentisk och den var mycket bra.

- Kunsten at grde i kor/Konsten att grta i kr. Filmen utspelar sig p den sydjyllndska landsbygden p 70-talet. Allan r 11 r och lever med en pskykiskt instabil far som hela tiden hotar med sjlvmord. Mamman har fr lnge sedan givit upp hoppet och det enda som verka lugna honom nr han fr sina grtattacker r nr Allans syster gr in till honom i sngkammaren. En oerhrd vlspelad men obehaglig prla som lmnar bitter eftersmak i munnen.

- Drmmen. P en skola p danska landsbygden p 60-talet hller den fascistlike rektorn Lindum Svendsen bde lrare och elever i ett hrt jrngrepp. Med misshandel och hot fr han sin vilja igenom. Nr Freddie (min favorit Anders W. Berthelsen) lnghrig och hippielik, anlnder till skolan som musiklrare ses det inte med blida gon av rektorn. Att han dessutom vill att eleverna ska brja tnka mer ppensinnat och att de brjar spela s k "negermusik" r inte alls bra. Rektorn upptcker snart att hans gamla metoder inte riktigt fungerar p Freddie och snart inser eleverna att de sjlva mste stta stopp fr tyrannen. Behver inga spoilertaggar fr det r uppenbart i filmen, men slutscenen nr rektorn kncks totalt pskykiskt av eleverna och ligger p golvet och krlar, r oerhrt njutbar att beskda. Denna film r MYCKET bra och regissren r ocks en av mina favoriter, Niels Arden Oplev, som ocks regisserat svenska "Mn som hatar kvinnor".

Detta r bara ngra exempel.
Citera
2009-07-06, 04:24
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flax^
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pusher#Trilogi

Pusher Trilogin kanske?

Har bara sett den frsta men den var iaf riktigt bra
Absolut Pusherfilmerna, sen har jag en liten personlig favorit i Blinkande lyktor eller Blinkende lygder eller vad fan den heter p danska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in