2015-01-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag pratar som att kunna Bibeln som en manual utantill samt läsa det som en robot:....g,u,d ä.r g.o.d.... och sedan inte ens ta reda på varför/hur och så vidare?
Om du sedan frågar om jag tror på Gud så svarar jag: ja! g.u.d ä.r g.o.d och du säger jaha då är han det då!
Nej ingen kan såga Bibeln. Försök så får du se. Inte bara fladdra förbi och hm jaha så, hm jaha.
Stanna upp begrunda, försök se det som står framför dig. Tänk mer....
Fast ju mer man begrundar bibeln (läs;kritiskt) , ju mer faller den. Fler människor borde läsa bibeln och inte bara lyssna på favoritcitat i kyrkan. Då skulle fler inse det orimliga med alltihop.
Citera
2015-01-02, 22:27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast ju mer man begrundar bibeln (läs;kritiskt) , ju mer faller den. Fler människor borde läsa bibeln och inte bara lyssna på favoritcitat i kyrkan. Då skulle fler inse det orimliga med alltihop.
Jag tycker tvärtom. Ju mer kritisk jag varit så har det jagat mig ännu mer och jag har fått äta upp det gång på gång.
Kan hålla med dig om det sista. Att sitta och rabbla samma sak dag ut och dag in eller höra på samma sak dag ut och dag in, är inte för mig att vara levande i min tro.
Det räcker inte! fader vår som är i himmelen.......... och amen och nu har jag gjort mitt. Nej jag ber aldrig den. Varför skall jag vara så himla stel? Hade Gud velat att jag skulle vara så stel hade han gjort mig så.
Jag säger så här när jag ber för mig själv: hörru Gud, nu skall jag fråga dig varför och hur det kommer sig.... och så vidare.
Jag tror inte GUD skulle känna igen mig om jag helt plötsligt började: Fader vår som är i himmelen....

Har du verkligen begrundat Bibeln ordentligt och kritiskt och utan fördomar eller tro eller inte tro?
Citera
2015-01-02, 22:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Och Adam och Eva med skapelseberättelse och lömska ormar. Så lite religion har du allt i dig.
Ja Adam och Eva behåller jag och Lucifer/ormen får vara med på ett hörn och Jesus och den helige anden samt Gud. Men inte i den ordning eller ram som sats av människor och religioner.
Citera
2015-01-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ja Adam och Eva behåller jag och Lucifer/ormen får vara med på ett hörn och Jesus och den helige anden samt Gud. Men inte i den ordning eller ram som sats av människor och religioner.
Du är ju superreligiös!
Citera
2015-01-02, 22:42
Bannlyst
Citat:
Fast ju mer man begrundar bibeln (läs;kritiskt) , ju mer faller den.
har du också läst bibeln 100 gånger, som Meanme?
Citera
2015-01-02, 22:45
Medlem
Citat:
Jag tycker tvärtom. Ju mer kritisk jag varit så har det jagat mig ännu mer och jag har fått äta upp det gång på gång.
Kan hålla med dig om det sista. Att sitta och rabbla samma sak dag ut och dag in eller höra på samma sak dag ut och dag in, är inte för mig att vara levande i min tro.
Det räcker inte! fader vår som är i himmelen.......... och amen och nu har jag gjort mitt. Nej jag ber aldrig den. Varför skall jag vara så himla stel? Hade Gud velat att jag skulle vara så stel hade han gjort mig så.
Jag säger så här när jag ber för mig själv: hörru Gud, nu skall jag fråga dig varför och hur det kommer sig.... och så vidare.
Jag tror inte GUD skulle känna igen mig om jag helt plötsligt började: Fader vår som är i himmelen....

Har du verkligen begrundat Bibeln ordentligt och kritiskt och utan fördomar eller tro eller inte tro?
Jag behöver inte begrunda så mycket. Har du begrundat Koranen , Mormons bok och alla andra heliga skrifter tillräckligt tycker du? Jag har inte det , men vet ändå att jag inte tror på det. Vissa saker kan man avfärda direkt här i livet.
Citera
2015-01-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
har du också läst bibeln 100 gånger, som Meanme?
Nä , verkligen inte. Jag har avfärdat många heliga skrifter och gudshypoteser utan att läsa på jättemycket. Det har säkert du också?
Citera
2015-01-02, 22:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Du är ju superreligiös!

Jaha! I sådana fall en vanlig människa som tror och jobbar med sig själv och framåt. Men är inte kyrklig eller läser citat ur Bibeln och sådant. Inte som man eventuellt skall göra nu då.
För mig är det en upptäcksfärd genom Bibeln och livet.
Tro kallas det väl för att jag tror på Gud och skapelseberättelsen och Lucifer. Vilket jag i sig tror att verkar båda två inom en.
En kamp utan dess like. Roligt ibland o jobbigt ibland och helt tomt och dött ibland.
Men superreligiös? Nej det tycker jag inte att jag är. Ingen av mina närmsta vänner ser mig som religiös.
Det är här på religionssidorna jag pratar om min tro eftersom det finns folk att prata om den med.
Intressant!
Citera
2015-01-02, 22:53
Bannlyst
Citat:
Nä , verkligen inte. Jag har avfärdat många heliga skrifter och gudshypoteser utan att läsa på jättemycket. Det har säkert du också?
isåfall skulle jag inte tillbringat flera timmar om dagen i den här forumsavdelningen.

Brukar du "intressera" dig för sånt som inte intresserar dig?
Citera
2015-01-02, 22:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag behöver inte begrunda så mycket. Har du begrundat Koranen , Mormons bok och alla andra heliga skrifter tillräckligt tycker du? Jag har inte det , men vet ändå att jag inte tror på det. Vissa saker kan man avfärda direkt här i livet.
Jag begrundar det genom att prata med folk som tillhör de religionerna. Alltså i mötet! Inte texter.
Vem är du? Vad är tro för dig? Hur tänker du om saker?
Så gör jag till muslimer, buddister mormoner, Jehovas, judar och ateister, gnostiker, pessimister, humanister, alla människor jag möter.
Är inte intresserad av texter ur religioners böcker på annat sätt än att försöka hitta den gemensamma kärnan i tron.
Citera
2015-01-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
isåfall skulle jag inte tillbringat flera timmar om dagen i den här forumsavdelningen.

Brukar du "intressera" dig för sånt som inte intresserar dig?
Så en intressant relegion/tro har större chans att vara sann?
Citera
2015-01-02, 23:04
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Är inte intresserad av texter ur religioners böcker på annat sätt än att försöka hitta den gemensamma kärnan i tron.

Ah, då kan jag hjälpa dig för det finns en gemensam nämnare för samtliga religioner: ingen av dem har en enda gnutta bevis för sina påståenden att komma med. Så antingen gömmer sig guden väldigt bra eller så finns han inte. För mig är såklart valet enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in