Citat:
Ursprungligen postat av
Strossel
Inte för jag förespråkar krig men med tanke på IR(valfritt nr)med fleras skryt här vore det faktiskt intressant om det kom till ett skarpt läge för att se hur mycket av skrytet som vore sant.
Det har varit skarpa lägen där asymmetriska taktiker utmanat avancerade system..Men din generation får inte reda på allt p.g.a. tung propaganda från USA:s sida. Teknik är en del av ett krig, inte ett krig i helhet. Krig handlar om strategier och taktiker i första hand!
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Kryuchkov
men Sair är 50-talsteknik som inte är värt något i moderna krig.
De är uppgraderade versioner. Med helt andra förutsättningar. De kan vara väldigt effektiva när flera länkas ihop!Opto-electroniken och fire control systemet kan förvandla äldre system till något effektivt.. Dessutom så kommer andra paramilitära organisationer att arbeta med systemet och inte militären. Sen beror det mycket på var i Iran dessa system används.. Olika system används i olika geografiska omständigheter. Sen har du olika nivåer på systemen.. TOR-M1 utgör också en del av Irans skydd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Kryuchkov
Jag skulle gissa på att amerikaner kommer avfyra något 3x som det i Lybien eller Irak 1991, dvs. runt 500 kryssningsmissiler som inte kommer att vara särskilt smakligt affär för Iran, inte ens Ryssland skulle klara av att slå ut alla 500 kryssningsmissiler
Det är väl klart att inget land klarar att slå ut samtliga kryssningsmissiler. Men vad åstadkommer dessa missiler? Hur effektiva är dessa mot Irans känsligare bebyggelser? Mycket hänger på underrättelser, något USA är ute efter på flygplatserna där varje iransk bilmekaniker pressas med konstiga frågor..
Med den skillnaden att underrättelserna gällande Lybien och Irak var mycket annat än fallet Iran.
Men du vet säkert att länder har "planners". Att avfyra 500 kryssningsmissiler, är bara en dyr idioti så länge man inte har korrekta underrättelser. Många mål är inte ens aktuella för missilerna eftersom det finns en massa berg och uträknade rutter. Det finns mål djupt inne, där missilen även måste undkomma befolkade områden på vägen dit. Det mest effektiva liknande missiler skulle kunna göra är fasta installationerna vid kusterna. Men tänk också på att dessa kan likväl vara decoys och lockbeten. Jag tror inte att det USA just nu ser via satelliterna är inget annat än teater.