2014-12-31, 19:23
Medlem
Strossels avatar
Inte för jag förespråkar krig men med tanke på IR(valfritt nr)med fleras skryt här vore det faktiskt intressant om det kom till ett skarpt läge för att se hur mycket av skrytet som vore sant.
Citera
2015-01-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Inte för jag förespråkar krig men med tanke på IR(valfritt nr)med fleras skryt här vore det faktiskt intressant om det kom till ett skarpt läge för att se hur mycket av skrytet som vore sant.

Det har varit skarpa lägen där asymmetriska taktiker utmanat avancerade system..Men din generation får inte reda på allt p.g.a. tung propaganda från USA:s sida. Teknik är en del av ett krig, inte ett krig i helhet. Krig handlar om strategier och taktiker i första hand!

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
men Sair är 50-talsteknik som inte är värt något i moderna krig.
De är uppgraderade versioner. Med helt andra förutsättningar. De kan vara väldigt effektiva när flera länkas ihop!Opto-electroniken och fire control systemet kan förvandla äldre system till något effektivt.. Dessutom så kommer andra paramilitära organisationer att arbeta med systemet och inte militären. Sen beror det mycket på var i Iran dessa system används.. Olika system används i olika geografiska omständigheter. Sen har du olika nivåer på systemen.. TOR-M1 utgör också en del av Irans skydd.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag skulle gissa på att amerikaner kommer avfyra något 3x som det i Lybien eller Irak 1991, dvs. runt 500 kryssningsmissiler som inte kommer att vara särskilt smakligt affär för Iran, inte ens Ryssland skulle klara av att slå ut alla 500 kryssningsmissiler
Det är väl klart att inget land klarar att slå ut samtliga kryssningsmissiler. Men vad åstadkommer dessa missiler? Hur effektiva är dessa mot Irans känsligare bebyggelser? Mycket hänger på underrättelser, något USA är ute efter på flygplatserna där varje iransk bilmekaniker pressas med konstiga frågor..
Med den skillnaden att underrättelserna gällande Lybien och Irak var mycket annat än fallet Iran.
Men du vet säkert att länder har "planners". Att avfyra 500 kryssningsmissiler, är bara en dyr idioti så länge man inte har korrekta underrättelser. Många mål är inte ens aktuella för missilerna eftersom det finns en massa berg och uträknade rutter. Det finns mål djupt inne, där missilen även måste undkomma befolkade områden på vägen dit. Det mest effektiva liknande missiler skulle kunna göra är fasta installationerna vid kusterna. Men tänk också på att dessa kan likväl vara decoys och lockbeten. Jag tror inte att det USA just nu ser via satelliterna är inget annat än teater.
Senast redigerad av IR5 2015-01-01 kl. 13:36.
Citera
2015-01-01, 13:44
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det har varit skarpa lägen där asymmetriska taktiker utmanat avancerade system..Men din generation får inte reda på allt p.g.a. tung propaganda från USA:s sida. Teknik är en del av ett krig, inte ett krig i helhet. Krig handlar om strategier och taktiker i första hand!

De är uppgraderade versioner. Med helt andra förutsättningar. De kan vara väldigt effektiva när flera länkas ihop!Opto-electroniken och fire control systemet kan förvandla äldre system till något effektivt.. Dessutom så kommer andra paramilitära organisationer att arbeta med systemet och inte militären. Sen beror det mycket på var i Iran dessa system används.. Olika system används i olika geografiska omständigheter. Sen har du olika nivåer på systemen.. TOR-M1 utgör också en del av Irans skydd.

Det är väl klart att inget land klarar att slå ut samtliga kryssningsmissiler. Men vad åstadkommer dessa missiler? Hur effektiva är dessa mot Irans känsligare bebyggelser? Mycket hänger på underrättelser, något USA är ute efter på flygplatserna där varje iransk bilmekaniker pressas med konstiga frågor..
Med den skillnaden att underrättelserna gällande Lybien och Irak var mycket annat än fallet Iran.
Men du vet säkert att länder har "planners". Att avfyra 500 kryssningsmissiler, är bara en dyr idioti så länge man inte har korrekta underrättelser. Många mål är inte ens aktuella för missilerna eftersom det finns en massa berg och uträknade rutter. Det finns mål djupt inne, där missilen även måste undkomma befolkade områden på vägen dit. Det mest effektiva liknande missiler skulle kunna göra är fasta installationerna vid kusterna. Men tänk också på att dessa kan likväl vara decoys och lockbeten. Jag tror inte att det USA just nu ser via satelliterna är inget annat än teater.

Min generation? nu är du verkligen ute på tunn is lilla gubben och ditt prat om asymetriska taktiker har du kört med länge i den här tråden utan relevans för fem öre.

Faktiskt skulle en skärmytsling i det här läget kunna visa hur mycket belägg du egentligen har för din/er oslagbara krigsmakt skulle klara sig.
Citera
2015-01-01, 15:16
Medlem
shponglads avatar
Citat:

Berätta gärna lite mer, speciellt om den asymmetriska krigsföringen och hur måldata till kryssningsmissiler kompileras på div civila flygplatser
Citera
2015-01-01, 18:33
Medlem
Literals avatar
Citat:
nu är du ditt prat om asymetriska taktiker har du kört med länge i den här tråden utan relevans för fem öre.

Faktiskt skulle en skärmytsling i det här läget kunna visa hur mycket belägg du egentligen har för din/er oslagbara krigsmakt skulle klara sig.
Spontant kan man väl tycka det märkligt hur skribenterna dumförklarar Iran hela tiden.Se dig för gubben lilla!Skärmytslingar har man ju sett prov på.Betrakta mullan och realititen framför turbanen.För att inte tala om deras springpojkar ställde till med i sina strider mot Israel.

Citat:
Det går inte att förneka irans asymmetriska förmåga.De är organiserade i Irak,Syrien och Libanon.Rätt så vassa typer jobbar med deras strategier utanför,inte något jag skulle ta lätt på.
Citera
2015-01-01, 19:23
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Spontant kan man väl tycka det märkligt hur skribenterna dumförklarar Iran hela tiden.Se dig för gubben lilla!Skärmytslingar har man ju sett prov på.Betrakta mullan och realititen framför turbanen.För att inte tala om deras springpojkar ställde till med i sina strider mot Israel.

Det går inte att förneka irans asymmetriska förmåga.De är organiserade i Irak,Syrien och Libanon.Rätt så vassa typer jobbar med deras strategier utanför,inte något jag skulle ta lätt på.

Mitt svar kom sig av hans eget lilla dumförklarande av mig och den generation jag tillhör som han inte vet ett uns om.

Och den sk asymetriska krigföringen han och tydligen även du nu tjatar om är ju bara ett sätt att försöka bortförklara alla gånger han/landet gjort bort sig med alla mockups och modeller han försöker få till reella krafter.
Citera
2015-01-01, 20:33
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal

Asymmetrisk krigföring mot en så överlägsen fi som USA är endast framgångsrikt om den parten är bakbunden med strikta ROEs.
Citera
2015-01-02, 14:47
Medlem
Citat:
Och den sk asymetriska krigföringen han och tydligen även du nu tjatar om är ju bara ett sätt att försöka bortförklara alla gånger han/landet gjort bort sig med alla mockups och modeller han försöker få till reella krafter.
Nej, jag bortförklarar ingenting! Jag svarade på en del frågor som ställdes av en användare.

Vad det gäller deras projekt såsom Qaher,Saeqeh och Shafaq, finner jag inte någon anledning till att kalla dessa för att "göra bort sig". Det är verkliga projekt med budget och folk som arbetar där. Nej om det är Qaher som åsyftas, kallas det för en prototyp, förstår du det? Det är inte endast en konceptuell design, det är en prototyp som testas..
Vilken prototyp man nu väljer att visa upp är en annan femma.. Att du är påverkad av medialt BS, kan inte jag göra något åt.

Kan du något om processen bakom ett flygplan så är du välkommen att diskutera det. Jag svarar inte på inlägg där användaren saknar grundläggande kunskaper. För då måste man sitta här och förklara hur man gör ett flygplan.Vet du inte skillnaden mellan koncept och olika prototyper, så diskutera inte.Läs böcker om hur man gör.. De visar inte dig andra prototyperna, utan vad som Iran visade var endast den första prototypen.
Citera
2015-01-02, 15:23
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Vet du inte skillnaden mellan koncept och olika prototyper, så diskutera inte.Läs böcker om hur man gör.. De visar inte dig andra prototyperna, utan vad som Iran visade var endast den första prototypen.

Är det här oxå en "första-prototyp" eller "profe-of-concept" eller är det IRGC nya miniubåt som ensam ska krossa USN 5:te flotta?
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/18mny8cchto6hjpg.jpg
Citera
2015-01-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Är det här oxå en "första-prototyp" eller "profe-of-concept"

Proof Of Concept är en prototyp (första prototyperna).
Ett annat exempel var Saab 210 version betraktas som en Proof Of Concept.
https://www.nordfront.se/forsta-flygningen-med-saab-210-lilldraken.smr
Citat:
eller är det IRGC nya miniubåt som ensam ska krossa USN 5:te flotta?
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/18mny8cchto6hjpg.jpg

Minor från första världskriget http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Samuel_B._Roberts_%28FFG-58%29#mediaviewer/File:Ffg58minedamage.jpg
Citera
2015-01-02, 17:01
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Proof Of Concept är en prototyp (första prototyperna).
Ett annat exempel var Saab 210 version betraktas som en Proof Of Concept.
https://www.nordfront.se/forsta-flygningen-med-saab-210-lilldraken.smr

Minor från första världskriget http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Samuel_B._Roberts_%28FFG-58%29#mediaviewer/File:Ffg58minedamage.jpg

Nu var det inte begreppen jag frågade om, terminologin har jag nog rätt bra koll på, utan den fantastiska ubåten (?) eller SDV:n på den bifogade bilden jag frågade vad du anser om.

Irans höghöjdsluftvärn på display. Notera den banbrytande vinkeln på en av noskonerna på boostern
http://thenypost.files.wordpress.com/2014/07/mideast_iran_army_day.jpg?w=680&h=450&crop=1
Senast redigerad av Wishie 2015-01-02 kl. 17:12.
Citera
2015-01-02, 18:34
Medlem
Citat:
eller SDV:n på den bifogade bilden jag frågade vad du anser om.
På parader behöver det inte vara riktiga vapen eller system..bara så du vet. Har du deltagit i en parad nångång?
Testversioner för experiment.. har används i flera övningar
http://www.ladda-upp.se/bilder/wbsqmvufktcxlj/

De har utvecklat nya varianter http://www.ladda-upp.se/bilder/urwhnoctzosdr/ ..har förmågan att avfyra torpeder.
Senast redigerad av IR5 2015-01-02 kl. 18:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in