Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Du återger ryska propagandans två argument för att "rättfärdiga" ryska aggression i Ukraina. Låt mig slå hål på dessa nu.
1. Nato är en försvarsallians.
Jag rättar dig sista gången nu. Tänker inte debattera om saker du vägrar erkänna. NATO är en imperialistisk allians som vill bland annat starta krig mot Ryssland. Om de är så fredliga varför vill de hjälpa Ukraina i sin konflikt? De är ju inte ens medlem i NATO. Om det du säger är sant så borde inte NATO blanda sig i Ukraina för de är ju enligt dig en försvars allians.
Från detta faktumet så är det rättfärdigat av Putin att försvara sin svartahavsflotta då NATO är ett direkt hot mot den. Alla legala, demokratiska och etiska argument faller eftersom USA själva agerar väldigt vårdslöst och oetiskt.
Citat:
2. Nazisterna tog makten? Nej, så var det inte alls. Du kanske tänker på Svoboda, som hade 10% av platserna i duman (numera knappt några platser alls).
Så du tolererar en odemokratisk nazistjunta, en odemokratisk statskupp? Men du tycker det är fel att Ryssland annekterar Krim efter en demokratisk folkomröstning? Vi alla vet att Högra sektorn använde våld under Maidan och därmed lyckades fälla regeringen. Den tillfälliga (nazist)regeringen som handplockades av USA!!! hade omkring 10% nazister, det är fortfarande oacceptabelt. Men i verkligheten så styrde Högra Sektorn och Svoboda under den tiden eftersom deras anhängare utsatte övriga politiker i Kiev för mordhot.
Du kanske tolererar nazism, men i mina ögon har Krim all rätt att ansluta till Ryssland efter en demokratisk omröstning med tanke på omständigheterna i Kiev. Vad som hände sedan i Odessa borde vara spiken i kistan. Men du kan fortsätta stödja nazism och falska demokratier. Inte något jag står vid.
Citat:
Den ukrainska Krimhalvön har aldrig haft någon legal trovärdig folkomröstning vad gäller att låta sig annekteras av Ryssland.
Trovärdig eller ej. De röstade i varje fall. Det är fortfarande mycket mer civiliserat än sätta igång en utländskt motiverad statskupp som i sin tur installerar nazister i regimen, hur kan du ens tolerera sån skit du som själv hatar Putin sväljer samma jävla goja när det kommer till Ukraina. Du är bara fett pantad. Inte ens 2 kronor är dina argument värda. Men antar att det fortfarande känns av i Ukraina vem som stred mot Hitler.
Men sen vad spelar det för roll om det är trovärdigt eller inte? USA har ju t.ex. invaderat Irak, bombat Libyen nyligen. Där fick ju inte Libyerna eller Irakierna vara med och bestämma ifall de ville bli bombade av USA. Men i Krim fick de i varje fall vara med och bestämma om de ville tillhöra Ryssland.
USA har också erkänt Kosovo som jag sagt flera gånger här, men det verkar inte gå in i ditt huvud. Din verkar vara programmerad till att ignorera sådant som inte passar din världsbild där USA är en demokratisk makt här i världen. Kosovo är i varje fall ett exempel där de går emot allt förnuft bara för sina egna hegemonistiska intressen om att söndra och härska. Men du sitter fortfarande fast i Putins stjärt. Du kanske ska ta ut huvudet ur röven och ta en bättre titt i vilken värld du egentligen lever i. Du kommer inse att samma rövhål finns överallt och de är inte så annorlunda från varandra.