Citat:
Ursprungligen postat av
samimu
Hej!
Nu är det så att jag är en riktigt datorsnille, jag sitter vid en dator MINST 60% av dygnet och älskar att programera osv.. Ända sen jag har varit liten så har jag velat jobba med datorer men kunna tjäna en bra mängd pengar genom att göra det.
Jag går just nu andra ring i gymnasiet (natur, natur), och enda sen jag börjat gymnasiet så har mina betyg sjunkit pga att jag har kommit in i en klass där jag inte passar in whatsoever, alla mina vänner går i andra skolor och varje skoldag känns extremt som en plåga då jag inte har någon att hänga med eller äta lunch med osv...
Jag bestämde mig att göra högskoleprovet nu i höstas och fick 0.95

.. Jag hamna alltså på snittet och min fråga till er är: Vilken utbildning tycker ni att jag borde söka till? Utbildningen ska vara datorrelaterad, så nära Stockholm som helst då jag bor här och inte vill ta något lån och kunna erbjuda bra jobb i framtiden.
Jag vet att jag kan göra om provet och försöka få bättre, men det finns en risk att jag inte får det och jag vill veta vilka möjligheter jag har då?
Tack så mycket i förhand!!!

Hej
Jag pluggar programmering på senare dagar då jag kom på sent vad jag ville bli. Jag fick 0.8hp första försöket och dubblade resultatet nästa gång.
Det finns flera vägar:
1, Mer programmeringsinriktat program (Mindre matematik, mer programmering)
- Dessa brukar kallas bla. programvaruteknik,Software Development,Dataspelsutveckling etc
2, Datavetenskapliga program och Civilingenjör med flera (mer matematik)
- kandidatexamen i datavetenskap, civilingenjör i datateknik, dataingenjör mm.
3, Informatik (mindre programmering,mindre matematik, mer användargränssnitt och allmänna datakunskaper,projektplanering mm.)
4, Kandidatprogram i datateknik (en mix av dataingenjör och programvaruteknik)
- mer matematik,men mindre än ingenjörer, mer programmering, en bra blandning helt enkelt