Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-31, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
ja, nog tror jag att några valpiga nazisnutar är inblandade i högsta drag, det gällde ju rikets säkerhet

Spöa pundare och alkisar är en sak.

Planera och utföra ett statsministermord något helt annat.

Hata OP är en sak. Mörda OP en annan.
Citera
2014-12-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Kan någon säga var Sari låg? Var det i hörnet Adolf Fredriks Kyrkogata och Sveavägen? Där Miss Clara by Nobis (enligt Google maps) ligger nu?

Ja just där.
Citera
2014-12-31, 01:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Har du matrikeln!?

Ha ha ha , nej uttryckte mig bildligt. Det skulle varit grejer det.
Inte medlem heller, gubbsällskap för inbördes beundran klarar jag mig utan.
Citera
2014-12-31, 01:06
Medlem
riskybizzys avatar
Jag släpper Bertil L och SSI för tillfället och så även vykortet men ämnar komma till baka i dessa frågor.

Apropå sociogram så hittade jag en post av användaren "Klippo" som postad denna länk som visar relationerna mellan flertalet av de polismän som förekommer i tråden samt även en del andra nyckelpersoner. Bilden är tyvärr felvänd men spara ner den och rotera den därefter så går den bra att läsa.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=wu3vr7&s=7#.VKM9b6MV9jo
Citera
2014-12-31, 01:07
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Spöa pundare och alkisar är en sak.

Planera och utföra ett statsministermord något helt annat.

Hata OP är en sak. Mörda OP en annan.
Här kan vi vara helt överens. Jag tror inte heller att några konstaplar var inblandade. Det är annan kaliber på gärningsman. Mörkläggningen och kaoset efteråt tror jag mer beror på att vissa tror sig veta vad det hela beror på, andra vet troligtvis och sist men inte minst så finns det en stor grupp som inget alls vill veta.
Citera
2014-12-31, 01:09
Medlem
Till er som gillar högerextrema uppslag till MOP:

SNF - Sveriges Nationella Förbund
Någon inom SNF erbjöd 10 000 $ till den som mördade OP.
Källa: GrK

1) Vad motsvarade 10 000 $ i Sek 1986?

2) Vad kostade en ny Volvo 240 1985-1986?

3) Kan den högerextrema gubbmaffian legat bakom MOP?
Citera
2014-12-31, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bertil Lundin höll på med annat, betydligt mer avancerad underrättelsetjänst än att kartlägga och övervaka politiker. Inte operativ utan kvalitativt analytisk,Chefsanalytiker kan man uttrycka det som.

Tja, tillräckligt operativ för långt senare att förhöra Guantanamosvensken och tillräckligt analytisk för att totalt missbedöma denne som efter att ha kommit hem lyckades smita tillbaka till klanområdena med nya följare för att planera terrorverksamhet. Ingen är ofelbar.

Men visst är det så att cheferna inte springer runt i slokhatt och spanar. Det skulle se ut det! I den meningen är alla chefer analytiker.

Däremot har jag svårt att se att han var helt ovetande om vad som pågick med tanke på hans arbetsuppgifter och position.

Men som sagt tror jag inte på att Underättelsetjänsten generellt övervakade och kartlade S-politiker. Det var annat som var prio. Det var när det förekom förbehållet särskilt betrodda eller obefintligt. Politiker inom borgerlighet och S var hands off för Säpo och säkerligen också underrättelsetjänsten om inte Elmer styrde det diskret med fast hand under stor sekretess. I det fall man kan härleda det var det väl snarast grupper som Offensiv inom SSU som blev uteslutna.
Citera
2014-12-31, 01:11
Medlem
riskybizzys avatar
Kopplingen mellan Alf Karlsson och Thomas Piltz i sociogrammet är intressant. Undra vad det handlar om? Någon som vet?
Citera
2014-12-31, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Här kan vi vara helt överens. Jag tror inte heller att några konstaplar var inblandade. Det är annan kaliber på gärningsman. Mörkläggningen och kaoset efteråt tror jag mer beror på att vissa tror sig veta vad det hela beror på, andra vet troligtvis och sist men inte minst så finns det en stor grupp som inget alls vill veta.

Mörkläggning?

Kaoset: Svensk polis var inte bättre. Det var så det såg ut. Som nu. Tarvliga amatördeckare där rövslickeri prioriteras.
Citera
2014-12-31, 01:22
Medlem
Rekapitulation av tidigare postat i tråden Brunkebergarna. (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2014-12-31, 01:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
I GrK tar man upp just det att en terrororganisation kanske gjorde en felaktig bedömning om opinionen. Men RAF brydde sig aldrig om opinion i och för sig.
Man ska inte tro att alla terrororganisationer är lika toppstyrda som underrättelsetjänster.

Det fanns många vildhjärnor inom etablerade terrororganisationer och fritt agerande terrorister på 70- och 80-talet. Fanns terrorister som gjorde beställningsjobb till de som betalade bäst.
Många terrororganisationer utvecklas för eller senare till att bli kriminella organisationer som sysslar med drogsmuggling, utpressning, människohandel eller vad de nu tjänar bäst på.

Visst kan det finnas en liten grupp som inte tillhör någon mer etablerad organisation alls som utförde MOP. Det jag vänder mig mot är att statsmaktens myndigheter skulle konspirerat mot sin egna ledning och utfört MOP. Sedan till den värsta stolle teorin att några valpiga nazisnutar skulle planerat mordet på statsministern, suck.

I boken "Operation Norrsken" tar DN-journalisten Christoph Andersson upp RAF som tänkbara palmemördare. Detta var något som också gjordes på STASI-högkvarteret i Öst-berlin natten till första mars 1986. Erich Mielkes underlydande satte det beska kaffet i vrångstrupen när rapporterna kom in om samtalet 0245 till Peter Tejler på ambassaden i Bonn.

STASI-officerarna trodde att några av deras sponsrade RAF-terrorister snetänt och mördat OP. En grundlig utredning sattes igång medan Mielke plockade på sig järnhandskarna redo för att trycka till de chefer som inte höll koll på RAF. Den tolfte mars var utredningen klar och STASI kunde pusta ut, de hittade inga belägg för RAF-inblandning.

Sedan vidtog STASI nästa steg. Genom sina svenska presskontakter, både agenter och nyttiga idioter började man peka mot EAP, något som fick gott genomslag i den svenska pressen. STASI följde spåret att peka mot höger-om-höger som Georgij Arbatov börjat med redan dagen efter mordet. Inte så konstigt då alla hemliga tjänster utnyttjar möjligheterna som ett mord av MOPs dignitet ger.

Att inte STASI hittar några kopplingar i sin då hemliga utredning talar mycket starkt för att RAF inte var inblandade i MOP. Andersson visar i boken hur viktig Olof Palme var för DDR och i förlängningen Sovjet, Erich Honecker stoppade en Sverige och palme-kritisk bok så tidigt som 1974 för att inte skada OP politiskt.

DDRs djupa inblanding i den väst-tyska terrorismen är idag ordentligt blottlagd och med tanke på den tyska ordnungs-mentaliteten lämnades säkerligen ingen sten ovänd när det febrilt letades efter kopplingar till RAF den första veckan i Mars 1986.
Citera
2014-12-31, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I boken "Operation Norrsken" tar DN-journalisten Christoph Andersson upp RAF som tänkbara palmemördare. Detta var något som också gjordes på STASI-högkvarteret i Öst-berlin natten till första mars 1986. Erich Mielkes underlydande satte det beska kaffet i vrångstrupen när rapporterna kom in om samtalet 0245 till Peter Tejler på ambassaden i Bonn.

STASI-officerarna trodde att några av deras sponsrade RAF-terrorister snetänt och mördat OP. En grundlig utredning sattes igång medan Mielke plockade på sig järnhandskarna redo för att trycka till de chefer som inte höll koll på RAF. Den tolfte mars var utredningen klar och STASI kunde pusta ut, de hittade inga belägg för RAF-inblandning.

Sedan vidtog STASI nästa steg. Genom sina svenska presskontakter, både agenter och nyttiga idioter började man peka mot EAP, något som fick gott genomslag i den svenska pressen. STASI följde spåret att peka mot höger-om-höger som Georgij Arbatov börjat med redan dagen efter mordet. Inte så konstigt då alla hemliga tjänster utnyttjar möjligheterna som ett mord av MOPs dignitet ger.

Att inte STASI hittar några kopplingar i sin då hemliga utredning talar mycket starkt för att RAF inte var inblandade i MOP. Andersson visar i boken hur viktig Olof Palme var för DDR och i förlängningen Sovjet, Erich Honecker stoppade en Sverige och palme-kritisk bok så tidigt som 1974 för att inte skada OP politiskt.

DDRs djupa inblanding i den väst-tyska terrorismen är idag ordentligt blottlagd och med tanke på den tyska ordnungs-mentaliteten lämnades säkerligen ingen sten ovänd när det febrilt letades efter kopplingar till RAF den första veckan i Mars 1986.

Vildhjärna i RAF som tillsammans med svenska kontakter beslöt att hämnas OP och släcka honom för att han inte var tillräckligt röd?

Om jag minns rätt, har ingen källa, tappade Stasi kontrollen över Stasi mer och mer vad tiden led.
Rätt vidrigt att Warzawapakten sponsrade terrorism i väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in