2014-12-30, 21:30
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Mina gelikar? haha - helt ärligt - när det kommer från en tomte som helt random dyker in i en tråd och ropar Sverigedemokraterna 2015! så..... du vet...

Du som är med i Malmö judiska församling- tillhör du den 0.1% som artikeln talade om?

Hur vet du hur å pass många judar betraktar sig som judar och hur många betraktar sig som svenskar? Har du någon källa på det?
Citera
2014-12-30, 21:31
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Vad menar du med normal svenska?

Den svenska som talas av majoriteten i landet, vilket gör att vi förstår varandra oavsett dialektala skillnader.

Tyvärr vill du inte förstå de mest basala krav man bör ställa på invandrare eftersom du anser att alla oavsett ursprung är svenskar så fort de korsat gränsen.

50-60-70 talets invandrare lärde sig svenska samt de normala samhälleliga koder vi har i här utan problem och jag tror nog de som kommer hit för arbete gör detsamma, i varje fall de jag mött i arbetslivet.

Sen finns det en form av invandrare som inte kommer för arbete utan bara för välstånd för sin egen skull. Märk väl att jag tar inte upp och räknar med de riktiga flyktingarna eller behövande asylsökande i den gruppen.

Där för anser jag att Söders försök( även om det var klumpigt formulerat) är fullt legitimt, men det kommer du aldrig förstå antagligen.
Citera
2014-12-30, 21:32
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Mina gelikar? haha - helt ärligt - när det kommer från en tomte som helt random dyker in i en tråd och ropar Sverigedemokraterna 2015! så..... du vet...

Du som är med i Malmö judiska församling- tillhör du den 0.1% som artikeln talade om?

Du lägger in många kommentarer men det enda du säger är att Sverige är helt karaktärslöst eller att allt som lever och dör på jorden är svenskt
Senast redigerad av thewellovedone 2014-12-30 kl. 21:37.
Citera
2014-12-30, 21:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
hur det skall användas en annan, därtill nyanser till att förstå ironi, undertoner eler jargonger.
Javisst och det är just i de fallen som det är svårare för en nybörjare att hänga med.
Citera
2014-12-30, 21:44
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Du lägger in många kommentarer men det enda du säger är att Sverige är helt karaktärslöst eller att allt som lever och dör på jorden är svenskt

Inte alls. Jag har understrykt ett par gånger (hade du också sett om du följt tråden mer noga än att komma in som Gösta och ropa random) att det uppenbarligen i vissa ögon kan rymmas mycket i andras väldigt lite- och att förklara dess form och uttryck är svårdefinierat.

Björn Söder verkar ha en idé, men enbart hans närmaste förstår citaten rätt.

Du som är medlem i Malmö judiska församling, tillhör du den lilla skaran som artikeln talar om?
Citera
2014-12-30, 21:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Inte alls. Jag har understrykt ett par gånger (hade du också sett om du följt tråden mer noga än att komma in som Gösta och ropa random) att det uppenbarligen i vissa ögon kan rymmas mycket i andras väldigt lite- och att förklara dess form och uttryck är svårdefinierat.

Du som är medlem i Malmö judiska församling, tillhör du den lilla skaran som artikeln talar om?

Varför kan du då inte inse att en viss svenskhet finns utan att relativisera det hela tiden?

Jag syftar på det svenska språket, det svenska etiketten och det generella svenska beteendemönstret?
Citera
2014-12-30, 21:56
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Varför kan du då inte inse att en viss svenskhet finns utan att relativisera det hela tiden?

Jag syftar på det svenska språket, det svenska etiketten och det generella svenska beteendemönstret?

Den svenska etiketten? generella svenska beteeendemönstret?

Väldigt svepande och ospecifierat inte sant?
Citera
2014-12-30, 22:08
Medlem
AttCzas avatar
Citat:

Jag skrev tidigare vad jag menade med det. Men för att jag skall låta mindre abstrakt/ flummig så konkretiserar jag vad jag menar med det generella beteendemönster och etikett.

Det är allmänt känd att en stor del att etniska svenskar är bra på att stå i kö, de tar av sig skorna när de kommer in i en lägenhet, de försöker undvika konflikter, flesta av de inte är korrupta (titta på statistiken som finns på tråden om det), flest av de är artiga (om än distanserade, reserverade) som ofta inte försöker störa andra utan fokuserar på att göra sitt grej med mera.
Citera
2014-12-30, 22:24
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:

Jag lever halvt om halvt svenskt och halvt om halvt judiskt. Jag äter inte fläsk och skaldjur men köper inte koscherslaktat eftersom det är för dyrt utan vanligt svenskt kött (läs, kyckling, lamm, kalkon och nöt). Jag firar de judiska högtiderna och givetvis svensk midsommar plus både den israeliska och den svenska nationaldagen. Jag producerar inte någon julstämning själv men säger inte nej om jag blir inbjuden till någon julfest och det blir jag alltid även om jag inte kan äta allt. Ja, jag är omskuren.
Citera
2014-12-30, 22:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Ytterst handlar det om något som är svårt att sätta ord på. I det kommer "svenskhet" att förbli svårt att definiera. Men det omintetgör inte det faktum att om du på är på semester och träffar två familjer (den ena tysk, den andra svensk) så kommer du med all sannolikhet ha fler gemensamma referenser och förstå den svenska familjen bättre (och detta långt bortom det rent språkliga). Det kommer att finnas en naturlig samhörighet, vars grund är svår att sätta fingret på.

Vi har hittills inte haft ett behov att se den gemenskap vi har, för den har aldrig tidigare blivit utmanad. Andra folk har den. Att den svenskfödde irakiske kristna syrianen Daniel säger.
Citat:
För mig är det att göra min plikt, såsom en svensk betalar skatt i Sverige så måste jag också betala skatt för mitt folk och det är kanske genom att offra livet.
Han slåss emot IS. För sitt folk och hans folk är inte svenskarna. Trots att han är född här. Trots att han gjort värnplikt här. Är det Daniel ger uttryck för unikt? Att ha som strategi att förneka att vi också har en gemenskap - att rakt av, av politiska skäl, förneka att det Söder gav uttryck för, kan ha relevans - tror jag i längden är oklokt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6056069
Senast redigerad av Tinuviel 2014-12-30 kl. 22:58.
Citera
2014-12-30, 22:59
Medlem
Han har ju sagt detta så frågan är varför han inte vågar utveckla det. Han vill ju göra skillnad på vad som är svenskt och icke svenskt. Våga!

Kanske ngn annan kan förklara vad som är svenskt i Söders sverige eller vilka sorts svenskar som skall vara här?
Citera
2014-12-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag lever halvt om halvt svenskt och halvt om halvt judiskt. Jag äter inte fläsk och skaldjur men köper inte koscherslaktat eftersom det är för dyrt utan vanligt svenskt kött (läs, kyckling, lamm, kalkon och nöt). Jag firar de judiska högtiderna och givetvis svensk midsommar plus både den israeliska och den svenska nationaldagen. Jag producerar inte någon julstämning själv men säger inte nej om jag blir inbjuden till någon julfest och det blir jag alltid även om jag inte kan äta allt. Ja, jag är omskuren.

DU är inte problemet utan de som vill dela in folket i små delar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in