Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Den svenska etiketten? generella svenska beteeendemönstret?
Väldigt svepande och ospecifierat inte sant?
Ytterst handlar det om något som är svårt att sätta ord på. I det kommer "svenskhet" att förbli svårt att definiera. Men det omintetgör inte det faktum att om du på är på semester och träffar två familjer (den ena tysk, den andra svensk) så kommer du med all sannolikhet ha fler gemensamma referenser och förstå den svenska familjen bättre (och detta
långt bortom det rent språkliga). Det kommer att finnas en naturlig samhörighet, vars grund är svår att sätta fingret på.
Vi har hittills inte haft ett behov att se den gemenskap vi har, för den har aldrig tidigare blivit utmanad. Andra folk har den. Att den svenskfödde irakiske kristna syrianen Daniel säger.
Citat:
För mig är det att göra min plikt, såsom en svensk betalar skatt i Sverige så måste jag också betala skatt för mitt folk och det är kanske genom att offra livet.
Han slåss emot IS.
För sitt folk och hans folk är inte svenskarna. Trots att han är född här. Trots att han gjort värnplikt här. Är det Daniel ger uttryck för unikt? Att ha som strategi att förneka att vi
också har en gemenskap - att rakt av, av politiska skäl, förneka att det Söder gav uttryck för,
kan ha relevans - tror jag i längden är oklokt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6056069