2014-12-30, 20:40
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Du har tydligen aldrig besökt eller träffat våra nya medborgare eftersom du ställer en sån fråga.
Hade du hört barnen i förorterna prata svenska borde du förstått vad jag mena.

Men det är väl så det är de som inte berörs skriker högst om obegränsad invandring, men vi som lever mitt i det inser att det måste bli en ändring.

Så sa man om ungarna på Söder också för 100 år sedan.
Citera
2014-12-30, 20:44
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Du har tydligen aldrig besökt eller träffat våra nya medborgare eftersom du ställer en sån fråga.

Jag hör dem varje dag. Men jag kan inte avgöra genom att bara titta på barnet för att veta om hen anlände för en vecka sedan eller för 3 år sedan. Finns det en mall jag ska mäta med?

Citat:
Men det är väl så det är de som inte berörs skriker högst om obegränsad invandring, men vi som lever mitt i det inser att det måste bli en ändring.

Dina fördomar begränsar dig. Du vet ingenting om mitt liv.
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-30 kl. 20:46.
Citera
2014-12-30, 20:45
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Nej det gjorde man inte och de hade inga problem med att tala normal svenska utanför sin kamratkrets, hade de använt sk söderslang i exempelvis skolan hade det blivit åtgärder från läraren.

Så det är bara Bs från din sida.
Citera
2014-12-30, 20:49
Medlem
AttCzas avatar
Citat:

Det är logisk att de pratar dålig svenska med tanken på att de inte umgås med etniska svenskar. Svårare än så är det inte.
Citera
2014-12-30, 20:50
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Jag hör dem varje dag. Men jag kan inte avgöra genom att bara titta på barnet för att veta om hen anlände för en vecka sedan eller för 3 år sedan.

Dina fördomar begränsar dig. Du vet ingenting om mitt liv.

Stackars dig då, men jag som sett dem växa upp och hört dem tala kan ju då säga att de talar inte svenska som är acceptabel.

Nej jag vet inget om ditt liv men ditt resonemang ger ju en del ledtrådar om man säger.

Svenska (begriplig) bör absolut vara ett krav för de som vill bo och arbeta här, sen får de snacka vad tusan de vill hemma i bostaden.
Citera
2014-12-30, 20:51
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Nej det gjorde man inte och de hade inga problem med att tala normal svenska utanför sin kamratkrets.

Vad menar du med normal svenska?
Citera
2014-12-30, 20:54
Medlem
thewellovedones avatar
Eftersom varmluftsballong och hans gelikar anser att svenskar är ett icke-existerande folk så kan jag inte tolka det på något annat sätt än att han också anser det judiska folket som jag tillhör inte heller existerar.
Citera
2014-12-30, 21:05
Medlem
Coconocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Eftersom varmluftsballong och hans gelikar anser att svenskar är ett icke-existerande folk så kan jag inte tolka det på något annat sätt än att han också anser det judiska folket som jag tillhör inte heller existerar.

Vad tycker du som Sverigedemokratisk jude om Lena Posner Körösi's uttalande att det Björn söder sa är ren Antisemitism har hon poäng? eller har antisemitism kortet används fel här?
Senast redigerad av Coconoco 2014-12-30 kl. 21:10.
Citera
2014-12-30, 21:06
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone

Mina gelikar? haha - helt ärligt - när det kommer från en tomte som helt random dyker in i en tråd och ropar Sverigedemokraterna 2015! så..... du vet...

Du som är med i Malmö judiska församling- tillhör du den 0.1% som artikeln talade om?
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-30 kl. 21:15.
Citera
2014-12-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Det är en annan sak, det var fråga om sociolekter. Naturligtvis accepterade inte skolan eller samhället på den tiden underklassprat i offentliga miljöer. På den tiden rådde ordning, den som skulle yttra sig offentligt skulle ha borgerlig klädsel och tala på ett borgerligt sätt.

Nu har Sverige degenererat på många sätt...tragiskt
Citera
2014-12-30, 21:18
Medlem
varmluftsballongs avatar
.
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-30 kl. 21:24.
Citera
2014-12-30, 21:25
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coconoco
Vad tycker du som Sverigedemokratisk jude om Lena Posner Körösi's uttalande om att "99%" av juderna i Sverige tycker att Björn söder's uttalande är ren Antisemitism har hon poäng? eller har antisemitism kortet används fel här?

Nej! Posner "hör i syne" som min mor skulle ha uttryckt saken. Björn Söder som är närmast till att betrakta som en passionerad Israelkramare skulle aldrig säga någonting nedlåtande om judar och det gjorde han inte nu heller, han bara konstaterade faktum. Det han sa var att svensk etnicitet och svenskt medborgarskap är två olika saker och anledningen till att han valde samer och judar som exempel var på grund av att de har status som minoriteter i Sverige vilket till exempel kurder och araber inte har. Söder till och med betonade att han inte hade något emot om judar och samer vill värna om sin etniska identitet och sina traditioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in