2014-12-17, 06:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
De flesta fattar vad du menar om du sger "ovcharka" i Ryssland, men fr skerhets skull.

Sger man ovtjarka tnker de flesta p en schfer.
Citera
2014-12-17, 10:41
Medlem
Zeunerts avatar
Ja givetvis s r den egna hunden s bra p alla stt och vis.

Man har ju hrt detta ver ren till leda av gare till skarpa raser.

Och s bara pang en vacker dag s sker ngot tragiskt som med en kvinna hr som lyfte fram sin pitbull, ooo jaaa den r s fin , lydig o snll och jag trnar den varje dag med agility och annat, ett obevakat gonblick o hunden tog sig ver till grannen och skadade grannens hund allvarligt.

Ngon brist p aktivitet det gde inte den hunden.
Citera
2014-12-17, 10:46
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Media tycker om att spetsa till saker och ting. De lyfter grna ut saker ur sitt sammanhang och frstorar dem. Den som frsker ta sig in i en trdgrd i st-Europa kommer snart att bli vare hur mnga olika hundraser det finns som vaktar villkorslst. Det r inga kaukasiska ovtjarkor som vaktar dr, men vakta kan de.

Du mste ven se till storleken, Karabachen r ocks en omtalad drpare, en egen hund med mycket vildgener i sig, vaksam agil, och packar vikt och muskler, en sdan hund tar en vuxen man ltt om den vill.
Citera
2014-12-17, 16:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Du mste ven se till storleken, Karabachen r ocks en omtalad drpare, en egen hund med mycket vildgener i sig, vaksam agil, och packar vikt och muskler, en sdan hund tar en vuxen man ltt om den vill.

Det motsger ingenting i vad jag skrev. Dessutom r alla hundar individer och huvuddragen hos dem r att mnniskan inte r ett byte som de ddar.
Citera
2014-12-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Ovcharka betyder "herde", s det r vl inte s konstigt att det ordet anvnds lite hur som helst. De flesta fattar vad du menar om du sger "ovcharka" i Ryssland, men fr skerhets skull:

Juzjnorusskaja ovcharka (Lnghrig, sydrysk ovcharka)
Kavkazskaja ovcharka (Lnghrig, kaukasisk ovcharka)
Sredneasiatskaja ovcharka (Korthrig, centralasiatisk ovcharka)

Nej inte riktigt, Ovcharka (Овчарка) betyder "vallhund," t.ex. немецкая овчарка (schfer), бельгийская овчарка (belgisk vallhund) etc. Den hund som omnmns i dokumentren r med all sannolikhet en кавказская овчарка (волкодав) vilket r en kaukasisk vallhund som r avlad fr att vakta och skydda boskap mot vargar.

Hunden r inte farligare n en vanlig schfer, det r korkade gare som inte vet hur man dresserar hundar som fr dom att bli farliga (som dom lyckas med alla hundraser).
Senast redigerad av Grishka 2014-12-27 kl. 23:03.
Citera
2014-12-28, 00:20
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Det motsger ingenting i vad jag skrev. Dessutom r alla hundar individer och huvuddragen hos dem r att mnniskan inte r ett byte som de ddar.

De r individer inom rasen om vi hller oss till Ovcharka och det r rasegenskaperna som utgr grunden.

Hunden r lik mnniskan, skadar/ddar vi alltid fr byte? Det gr inte hundar heller utan revir, makt, o nje ligger ven dem i fatet och sist jag kollade s ter inte hundar katter men nog r det och har varit s med mina hundar att de grna vill jaga fatt p katt.
Citera
2014-12-28, 00:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
De r individer inom rasen om vi hller oss till Ovcharka och det r rasegenskaperna som utgr grunden.

Hunden r lik mnniskan, skadar/ddar vi alltid fr byte? Det gr inte hundar heller utan revir, makt, o nje ligger ven dem i fatet och sist jag kollade s ter inte hundar katter men nog r det och har varit s med mina hundar att de grna vill jaga fatt p katt.

Inget djur r likt mnniskan.
Citera
2014-12-28, 02:01
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Inget djur r likt mnniskan.

Jod och vi r lik dem d vi utgr en gren av trdet apor.
Citera
2014-12-28, 02:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det r lika fel som att pst att en avkomma alltid blir lik sina frldrar.
Citera
2014-12-30, 10:51
Medlem
Citat:

S du anser att du r lik en apa?
Citera
2014-12-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
S du anser att du r lik en apa?

Mer lik n en krokodil eller bofink?

Allt r relativt...
Citera
2014-12-31, 02:23
Medlem