2014-12-17, 06:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
De flesta fattar vad du menar om du säger "ovcharka" i Ryssland, men för säkerhets skull.

Säger man ovtjarka tänker de flesta på en schäfer.
Citera
2014-12-17, 10:41
Medlem
Zeunerts avatar
Ja givetvis så är den egna hunden så bra på alla sätt och vis.

Man har ju hört detta över åren till leda av ägare till skarpa raser.

Och så bara pang en vacker dag så sker något tragiskt som med en kvinna här som lyfte fram sin pitbull, ooo jaaa den är så fin , lydig o snäll och jag tränar den varje dag med agility och annat, ett obevakat ögonblick o hunden tog sig över till grannen och skadade grannens hund allvarligt.

Någon brist på aktivitet det ägde inte den hunden.
Citera
2014-12-17, 10:46
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Media tycker om att spetsa till saker och ting. De lyfter gärna ut saker ur sitt sammanhang och förstorar dem. Den som försöker ta sig in i en trädgård i öst-Europa kommer snart att bli vare hur många olika hundraser det finns som vaktar villkorslöst. Det är inga kaukasiska ovtjarkor som vaktar där, men vakta kan de.

Du måste även se till storleken, Karabachen är också en omtalad dräpare, en egen hund med mycket vildgener i sig, vaksam agil, och packar vikt och muskler, en sådan hund tar en vuxen man lätt om den vill.
Citera
2014-12-17, 16:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Du måste även se till storleken, Karabachen är också en omtalad dräpare, en egen hund med mycket vildgener i sig, vaksam agil, och packar vikt och muskler, en sådan hund tar en vuxen man lätt om den vill.

Det motsäger ingenting i vad jag skrev. Dessutom är alla hundar individer och huvuddragen hos dem är att människan inte är ett byte som de dödar.
Citera
2014-12-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Ovcharka betyder "herde", så det är väl inte så konstigt att det ordet används lite hur som helst. De flesta fattar vad du menar om du säger "ovcharka" i Ryssland, men för säkerhets skull:

Juzjnorusskaja ovcharka (Långhårig, sydrysk ovcharka)
Kavkazskaja ovcharka (Långhårig, kaukasisk ovcharka)
Sredneasiatskaja ovcharka (Korthårig, centralasiatisk ovcharka)

Nej inte riktigt, Ovcharka (Овчарка) betyder "vallhund," t.ex. немецкая овчарка (schäfer), бельгийская овчарка (belgisk vallhund) etc. Den hund som omnämns i dokumentären är med all sannolikhet en кавказская овчарка (волкодав) vilket är en kaukasisk vallhund som är avlad för att vakta och skydda boskap mot vargar.

Hunden är inte farligare än en vanlig schäfer, det är korkade ägare som inte vet hur man dresserar hundar som får dom att bli farliga (som dom lyckas med alla hundraser).
Senast redigerad av Grishka 2014-12-27 kl. 23:03.
Citera
2014-12-28, 00:20
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Det motsäger ingenting i vad jag skrev. Dessutom är alla hundar individer och huvuddragen hos dem är att människan inte är ett byte som de dödar.

De är individer inom rasen om vi håller oss till Ovcharka och det är rasegenskaperna som utgör grunden.

Hunden är lik människan, skadar/dödar vi alltid för byte? Det gör inte hundar heller utan revir, makt, o nöje ligger även dem i fatet och sist jag kollade så äter inte hundar katter men nog är det och har varit så med mina hundar att de gärna vill jaga fatt på katt.
Citera
2014-12-28, 00:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
De är individer inom rasen om vi håller oss till Ovcharka och det är rasegenskaperna som utgör grunden.

Hunden är lik människan, skadar/dödar vi alltid för byte? Det gör inte hundar heller utan revir, makt, o nöje ligger även dem i fatet och sist jag kollade så äter inte hundar katter men nog är det och har varit så med mina hundar att de gärna vill jaga fatt på katt.

Inget djur är likt människan.
Citera
2014-12-28, 02:01
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Inget djur är likt människan.

Jodå och vi är lik dem då vi utgör en gren av trädet apor.
Citera
2014-12-28, 02:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är lika fel som att påstå att en avkomma alltid blir lik sina föräldrar.
Citera
2014-12-30, 10:51
Medlem
Citat:

Så du anser att du är lik en apa?
Citera
2014-12-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Så du anser att du är lik en apa?

Mer lik än en krokodil eller bofink?

Allt är relativt...
Citera
2014-12-31, 02:23
Medlem