2014-12-30, 13:09
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmitri
Lite juridisk bakgrund först.

Att ha en bostadslägenhet är en rättighet att hyra en viss lägenhet av bostadsrättsföreningen som äger huset. Regler för störningar, vräkningar m.m. är lika för bostadsrättslägenheter som för hyreslägenheter. Lagen är ganska hård man blir i båda fallen vräkt för upprepade störningar, problemet är att man måste styrka noga störningarna, genom vittnen, anteckningar som är bekräftade e.d. Det som man åker ut direkt på är fel eller utebliven hyresbetalning. Betalar man inte hyran är lagen helt klar man åker ut om fastighetsägaren begär det.

Störningar har blivit allt vanligare i bostadsrätter på sistone, allt fler kommuner köper en massa nybyggda bostadsrätter till sina soc.fall. Det är vanligt att man vid inflyttning i nybygge får familj från Somalia om 12 personer eller missbrukande, knarkande par till grannar. Uppsala och Västerås har köpt ca 300 lägenheter var under 2014. Alltså blir störningsfrågan allt vanligare, rådet är att dokumentera noga, stå på dig med brev och skrivelser. Ett problem är att om du blandar in massmedia så riskerar du bli svartlistad i framtiden, ingen vill hyra ut till den som verkar vara en bråkstake.

Lite lustigt att i princip ingenting i den juridiska bakgrunden är korrekt...

Att inneha en bostadsrätt innebär att du innehar en andel i föreningen med nyttjanderätt av en specificerad yta, normalt sett en bostadslägenhet. För medlemskap i föreningen så tas en medlemsavgift ut, inte hyra. Man kan utöver sin nyttjanderätt hyra andra saker, som t.ex. parkering eller lokal, men bostadsdelen hyr man aldrig.

Lagen är inte ganska hård, den är fruktansvärt slapp. Det är faktiskt ganska svårt att bli av med folk såvida de inte slutar betala avgift/hyra. Det är heller inte nödvändigtvis samma regler som gäller för hyresrätt som bostadsrätt vid störningar, i o m att det till viss del styrs av föreningens stadgar i fallet med bostadsrätter. Man kan dessutom aldrig "vräka" någon ur en bostadsrätt. Vad man däremot kan göra är att få till en tvångsförsäljning av bostadsrätten.

Ska du slänga dig med "juridisk bakgrund" så får du faktiskt se till att ha koll på vad du pratar om.
Citera
2014-12-30, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolliwolli
Bra jobbat, du är den första som lyckats göra mig arg på internet.
hade du sakt så där åt mig om jag hade samma problem som ts så hade jag lagt en höger k ansiktet på dig.
Jävla idiot.

OT: Ring securitas eller annan vakt bolag som har hand om byggnaden.
Ev gå över och säg att nästa gång ringer du polisen.

Du verkar helt sakna demokratiska reflexer. I en brf råder demokrati där mångfald och olikheter premieras. Låt människan vara. Tiden då alla sover samtidigt är förbi. Du måste integreras i samtiden.
Citera
2014-12-30, 14:37
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Du verkar helt sakna demokratiska reflexer. I en brf råder demokrati där mångfald och olikheter premieras. Låt människan vara. Tiden då alla sover samtidigt är förbi. Du måste integreras i samtiden.

Det tycks vara du som inte förstår att majoriteten de facto sover på nätterna och därmed bestämmer att normen är att det ska vara tyst på nätterna. Skulle, mot all förmodan, majoriteten i en förening vilja ha oväsen på natten så kan man säkert besluta om att föra in det i stadgarna, men såvitt jag vet så finns det ingen förening som har det så.
Citera
2014-12-30, 19:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
...
Antingen är du en riktigt riktigt korkad människa som inte förstår att man måste visa hänsyn i flerbostadshus och följa dom regler som finns eller ett löjligt troll...det spelar ingen roll om det är dag eller natt, man har aldrig rätt att störa grannarna, vill man festa så får man använda lokaler avsedda för det.
Citera
2015-01-03, 14:24
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Man kan ju undra varför man har regler som innebär att folk får börja banka och borra kl 9 en söndagmorgon? Det är ju precis det reglerna ska stävja. Klockan 9 en söndagmorgon skulle jag nog vara väldigt nära våldstendenser mot grannen om denne körde igång med slaggborren. Men som du säger, folk har ingen som helst känsla för vad som är OK och inte numer.

Nej, så är det tyvärr - och inte bara i det här fallet. Gå på stan en eftermiddag, i Stockholm, och man blir helt jävla mörkrädd.

Nu har det renoverats varje dag, nästan hela dagen, sedan juldagen (förutom nyårsafton). Fyra veckors semester (/år), ftw!
Citera
2015-01-03, 14:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Låt honom vara. Man får acceptera en mångfald av människor och livsstilar. Det är 2014(snart 2015) och inte stenåldern. Människor lever inte lika inrutat idag som den forntid du verkar härstamma ifrån. Människor arbetar obekväma arbetstider och har natten som "dag". Visa respekt för olikheterna eller ska du vara tyst som en mus på dagen och kvällen då det kan finnas grannar som har denna tid som sin "natt"?

Du ser på det från helt fel håll.

Det är som du säger att väldigt många jobbar på natten så därför ska man visa hänsyn på dagen såväl som natten för dom som jobbat genom att vara tyst så att alla kan sova gott oavsett hur dom jobbar.

Vi som jobbat natt hinner göra sånt som låter på dagen innan vi går till jobbet. Finns ingen anledning till att börja hålla på mitt i natten. Dom flesta som jobbat natt lägger sig rätt fort när dom kommit hem.

Därför är det mer dom som sover på natten som gärna får tänka på att vi nattarbetare precis har lagt oss och inte börja böka 6-7 på morgonen när jag går in i djupsömn.
Citera
2015-01-10, 16:07
Medlem
Kuittsas avatar
Grannjävlen borrar med en satans slagborrmaskin. Fan vad jag önskar att han skaffar sig en borrhammare. Orkar inte med att lyssna på hans desperata försök att göra ett litet hål i en betongvägg.
Citera
2015-01-10, 23:30
Medlem
Nu när det snöar okontrollerat så stampar varenda jävel av sig snön inne i trapphuset. Detta orsakar ett jävla oljud eftersom jag bor längst ner närmast porten. Tyvärr får detta oljud min hund att skälla som en idiot som kommer rendera i varningar för mig. Så nu kring 23 brann det av för mig och jag var lite ohövlig mot grannen som stampade. Han är den lokala pizzabagaren så nu vågar jag inte handla där något mer. Kanske får något extra i maten.

Gjorde jag fel?
Citera
2015-01-10, 23:50
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Nu när det snöar okontrollerat så stampar varenda jävel av sig snön inne i trapphuset. Detta orsakar ett jävla oljud eftersom jag bor längst ner närmast porten. Tyvärr får detta oljud min hund att skälla som en idiot som kommer rendera i varningar för mig. Så nu kring 23 brann det av för mig och jag var lite ohövlig mot grannen som stampade. Han är den lokala pizzabagaren så nu vågar jag inte handla där något mer. Kanske får något extra i maten.

Gjorde jag fel?

Du får väl be dem visa lite hänsyn då du bor på bottenvåningen och kan höra allt. Om de är grannar som det går att resonera med lyssnar de på dig förhoppningsvis. Konfrontera grannen eller så skriver du en arg lapp.
Citera
2015-01-10, 23:53
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto

Gjorde jag fel?

Sätt ut en lapp, inte en arg lapp utan förklara enkelt vad som händer när de gör så. Bättre än att alla parter ska bli arga och sömnlösa.
Citera
2015-01-11, 00:35
Medlem
Sereenas avatar
Enklast är nog som sagt att sätta en lapp där man ber om ursäkt och förklarar att stampandet får hunden att skälla.

Liknande situation här men min valp är lyckligtvis inte skällig av sig.

Och snön sparkar jag av mot väggen utanför, hörs inte in
Citera
2015-01-11, 09:38
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Grannjävlen borrar med en satans slagborrmaskin. Fan vad jag önskar att han skaffar sig en borrhammare. Orkar inte med att lyssna på hans desperata försök att göra ett litet hål i en betongvägg.

Här har de hållit på varje dag, fr o m fredagen före jul - förutom julafton och nyårsafton - och fram tills nu i denna stund. Det är en bostadsrätter här, men inte så billiga lgh.

Vad du - och jag - måste förstå är att det har, tyvärr, blivit kutym med dessa borrmaskiner och det har blivit kutym att fullständigt skita i sina grannar..

Tillägg: här handlar det inte ens, om att vänta till kl. 10 på söndagen innan man drar igång.
Senast redigerad av Sweeper80 2015-01-11 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in