Mitt inlägg till den här tråden:
https://www.flashback.org/p58511818#p58511818
För ett par år sedan hade jag problem med en granne som spelade sin musik så högt att det skallrade i mina fönster, både dagtid och natt. I början när han just hade flyttat in var han trevlig och bad mig att ringa på hos honom om jag blev störd, vilket jag gjorde och han sänkte musiken.
Tiden gick, kommer inte ihåg exakt, men så småningom, vägrade han att öppna sin dörr när jag knackade på. Vid ett tillfälle bad jag en annan granne att ringa på, då sänkte han musiken. Men vid senare "störningar", när han såg att det var jag som knackade på, sket han i att öppna dörren, han höjde volymen på musiken istället.
Han började agera hotfullt, la ett papper i min brevlåda, där det stod "om du knackar på min dörr igen, kommer jag att sparka sönder din dörr".
Jag slutade att knacka på hos honom, jag ringde störningsjouren vid upprepade tillfällen. En kväll kom de hit, men de förde ett jävla oväsen så att grannen hörde dem komma, han sänkte musiken direkt. Männen från störningsjouren står inne hos mig och väntar på att han ska börja spela musik igen. Men istället ringen
han störningsjouren och säger att det är grannarna ovanför som "stör", men de tittar ut genom kikhålet på min dörr och kan se hur folk lämnar hans lägenhet.
Det händer ingenting efter det, fastighetsägaren agerar inte. Grannen knackar på hos mig och agerar hotfullt vid ett tillfälle, en kväll då jag verkligen behövde sova för jag skulle ut och resa
tidigt nästa morgon, ta mig ut till Skavsta och flyga därifrån.
Tiden gick, grannens beteende oförändrat, till slut får jag nog, tappar kontrollen efter ett par års "tortyr". Jag bankar på hans dörr med ett "verktyg", han öppnar dörren, kastar sig över mig, knuffar mig hårt så att jag landar på det hårda stengolvet i trapphuset, han får tag i "verktyget". Jag är i shocktillstånd när jag tar mig upp från golvet och på väg in till min lägenhet, vrålar jag att jag ska polisanmäla honom för misshandel, fast det gjorde jag aldrig, men grannen polisanmälde mig.
Efter en tid kom en poliskvinna hem till mig, jag berättade allt om vad som hade skett och om grannens tidigare beteende. Polisanmälan lades ner, efter ett tag försvann grannen, det sista jag såg var en lastbil och personal som hämtade ut hans tillhörigheter från lägenheten till lastbilen, grannen var inte närvarande. Jag vet inte vad som hände med honom, det skiter jag fullkomligt i, nu är det tyst från lägenheten brevid min.
Det är skrämmande att det ska behöva gå så långt som det gjorde i mitt fall. Jag är inte så säker på att polisen rycker ut när det gäller störande grannar, för min del blev jag hänvisad till störningsjouren. När jag bodde i USA, då var det polisen som kom, det var väldigt effektivt, festerna slutade omedelbart.
Fast då var jag en av de festande personerna, en gång var jag värdinna för en fest på Maui (Hawaii), närmsta grannes hus låg minst en kilometer bort. Den grannen ringde polisen runt 11-tiden, snuten kom och knackade på och sa åt mig att sänka musiken, vi hade en DJ så det var lite svårt att kontrollera ljudnivån. Så polisen kom tillbaka och sa att om jag inte avslutar festen nu, kommer de att sätta mig i häkte. Jag avslutade festen runt midnatt, visst var jag besviken, men jag hade ingen lust med att sitta i häktet över natten.