Citat:
Ursprungligen postat av
Ri-Fa
Jag har skrivit här i tråden tidigare angående detta men fick inget ordentligt svar. Jag ska inom 2 veckor infinna mig på Västervik Norra och stanna där i 2 år och 10 månader (minus tid i häkte och alla andra avdrag visserligen). Finns det någon som har suttit där? Jag har läst en del om anstalten på nätet och uppfattat det som att det ska vara en av de absolut värsta att sitta på, är det så illa?
Jag är förstagångsförbrytare (förutom en ordningsbot och ett ringa narkotikabrott för några år sedan) och aldrig dömd för våldsbrott eller liknande samt ren från droger i över 2 år.
Vad borde jag tänka på när jag kommer till anstalten?
Får man tag i nikotin första dagen? (Kanske är en skitsak egentligen men är snusfantast och inte gått utan i mer än 1-2 timmar på över 12 år)
Hur gör jag för att begära förflyttning och kan jag göra det omgående? Ska jag prata med min kontaktperson som jag antar att jag får direkt vid ankomst?
Har suttit där för några år sen . Antar att alla kåkar har sina för och nackdelar .
Plitarna var ovanligt korkad och provocerande . Var där några månader med akut tändvärk utan att få vård . Läkaren där ville inte säga sitt namn .
Har skrivit en del anmällan och även insendare i tidningar .
Det som var bra var tillgång till gym och vi bruka spela volleyboll .
Jag anser att det är plitjävlarna som avgör , håller de på och jävlas och provocera blir det hetsk .
Jag blev knallat rundt och kom sen till salberga .
Salberga är högre klass , men jag var glad att lämna västervik .
Som sagd det är plitmentaliteten som avgör - om de får hållas och leva ut sin sadism och missbruka sina befogenheter kan det bli jävligt om man står upp emot det .
Det är speciellt de kvinnliga som har behov av att hävda sig .
På Västervik sa en plit det rakt ut till mig , att om han skulle hjälpa mig skulle han få dem andra på sig .
Kårandan hos plitjävlar är nog så överlag .
Man kan bli förvånad att de vågar och inte mera händer dem .
Kommer ihåg även att kvinsp ochså kärring inte vågade in sig på avd.- det blev mycke spännd läge där .
Att kv ljuger och provocera ligger i sakens natur .
Frågan är hur man hanterar det - vilket kan bli nog så svårt om man desutom går i flera månader med molnande tandvärk utan att man får hjälp .
Fick ut fanskapet i salberga .
Där blev jag ochså knallat rundt men plitarna tog det lungnare .
Fans undantag där med men då hände det grejer snabbare .
Just det , fanns även böcker i Västervik . Det fanns inte i salberga .
Min rekommendation - förväntar dig inget . Träna , ignorera plitarna , var korrekt mot medfångar . Krypa inte för någon .
Försök att ligga lågt och garva så mycket det går .
Inget retar plitjävlar mera än god stämning på avdelningen .