2014-12-28, 04:38
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp8018
Hur vanligt är det med våldtäkter på svenska anstalter?

Om man hamnar på t.ex. Kumla, är 20-25 år och "pretty-boy", hur stor är då risken att man blir våldtagen? Finns det någon risk överhuvudtaget?

Finns en tråd helt tillägnad detta ämne: (FB) Risken för att bli våldtagen i ett svenskt fängelse?
Citera
2014-12-28, 12:47
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp8018
Hur vanligt är det med våldtäkter på svenska anstalter?

Om man hamnar på t.ex. Kumla, är 20-25 år och "pretty-boy", hur stor är då risken att man blir våldtagen? Finns det någon risk överhuvudtaget?

Förekommer inte.
Citera
2014-12-28, 20:17
Medlem
whoops021s avatar
Hur är maten på sluten, får man hyffsat nyttigt käk eller är det halvfabrikat och allmänt kasst? Får man ta mat själv eller väljer nån portionsstorlek åt en?

Är folk allmänt negativa och griniga eller brukar det finnas optimism innanför murarna? Tänkte att många är besvikna på samhälle osv osv.

Vilka eller vilken dag är generellt kiosk-dag, har för mig jag läst 1ggn i veckan iaf?

Och hur lång tid brukar det ta tills man måste arbeta/plugg osv....har man nån ledig tid innan, på ett par dagar?
Senast redigerad av whoops021 2014-12-28 kl. 20:20.
Citera
2014-12-29, 00:00
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoops021
Hur är maten på sluten, får man hyffsat nyttigt käk eller är det halvfabrikat och allmänt kasst? Får man ta mat själv eller väljer nån portionsstorlek åt en?

Är folk allmänt negativa och griniga eller brukar det finnas optimism innanför murarna? Tänkte att många är besvikna på samhälle osv osv.

Vilka eller vilken dag är generellt kiosk-dag, har för mig jag läst 1ggn i veckan iaf?

Och hur lång tid brukar det ta tills man måste arbeta/plugg osv....har man nån ledig tid innan, på ett par dagar?

Maten varierar, ibland pissgott, ibland svinäckligt. Man tar själv, nån fånge är köksansvarig ibland och han ser till att ingen tar nån annans pizza eller glass till exempel. Fångarna själva vet hur mycket de ska ta, det finns en slags kamratkänsla, det är fult att ta så nån annan inte får och därför gör man det bara inte. Sen vill du inte ha stryk heller.

Varierar. De flesta långtidare är inte så glada men de hatar däremot gnäll och klagande från nykomlingar, korttidarna som har 6 månader som gnäller och grinar och bråkar och leker cool och pratar om skit hela tiden får ofta lära sig hålla käften och respektera de som suttit åratal där som inte klagar och bara sitter av sin tid. Vi sa till en ung hetsig fjant som klaga och gapa hela tiden att han skulle knipa igen då det är jobbigt för alla med långa straff att höra sånt trams.

1 gång i veckan ja. Vilken dag är olika från olika anstalter. På kumla vill jag komma ihåg att det var fredag, men är lite osäker nu i efterhand.

När du nyss kommer till avdelningen brukar du få vänja dig i någon dag, sen får du kanske snacka med arbetsplaceraren och de kollar där det finns plats och där du kan passa att jobba.
Citera
2014-12-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Maten varierar, ibland pissgott, ibland svinäckligt. Man tar själv, nån fånge är köksansvarig ibland och han ser till att ingen tar nån annans pizza eller glass till exempel. Fångarna själva vet hur mycket de ska ta, det finns en slags kamratkänsla, det är fult att ta så nån annan inte får och därför gör man det bara inte. Sen vill du inte ha stryk heller.

Varierar. De flesta långtidare är inte så glada men de hatar däremot gnäll och klagande från nykomlingar, korttidarna som har 6 månader som gnäller och grinar och bråkar och leker cool och pratar om skit hela tiden får ofta lära sig hålla käften och respektera de som suttit åratal där som inte klagar och bara sitter av sin tid. Vi sa till en ung hetsig fjant som klaga och gapa hela tiden att han skulle knipa igen då det är jobbigt för alla med långa straff att höra sånt trams.

1 gång i veckan ja. Vilken dag är olika från olika anstalter. På kumla vill jag komma ihåg att det var fredag, men är lite osäker nu i efterhand.

När du nyss kommer till avdelningen brukar du få vänja dig i någon dag, sen får du kanske snacka med arbetsplaceraren och de kollar där det finns plats och där du kan passa att jobba.

Står säkert längre bak i tråden men hur länge satt du?
Citera
2014-12-29, 02:01
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elliotxz
Står säkert längre bak i tråden men hur länge satt du?

Har suttit en del gånger. Har varit på kumla 2 gånger, senaste gången de skickade dit mig var voltan på 5 år för en idiotsak. Jag skryter inte, skäms snarare för det men på flashback kan man vara ärlig ändå. Det är skit med fängelse.
Senast redigerad av IIIDracul 2014-12-29 kl. 02:03.
Citera
2014-12-29, 19:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Vad är det som gör att man "hamnar"i fängelse flera gånger? Jag menar varför lär man sej inte av första misstaget och avstår risken att hamna i finkan igen? En vänlig fråga utan hån bakom.
Citera
2014-12-29, 21:46
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad är det som gör att man "hamnar"i fängelse flera gånger? Jag menar varför lär man sej inte av första misstaget och avstår risken att hamna i finkan igen? En vänlig fråga utan hån bakom.
Gissa vad tror du?
Oftast.
Pundare som behöver finansiera sitt missbruk.
Citera
2014-12-29, 23:25
Medlem
Citat:

Det finns inte ett självklart svar på den frågan för det finns olika anledningar. De vanligaste jag ser är:

1. Yrkeskriminella. De gillar det. De tycker om att göra affärer och att tjäna mycket pengar. Många kan inget annat sätt och vissa kan men tycker bara att detta är det roligaste och snabbaste sättet. Sedan väger de summan de kommer att vinna mot ett eventuellt fängelsestraff och ser om de är värt det. Har de redan suttit så vet de vad de har att vänta sig.

2. De är klantiga och åker fast.

3. De trivs i fängelse. Det är statens kostnadsfria vandrarhem med staket. Är du hemlös och det är vinter så kan det vara skönt att komma in och få en säng och mat. Beläggningen är nästan alltid som högst under vintern. De personerna orkar inte bry sig om att deras brottsregister fylls på. En annan variant är de som notoriskt kör olovligt, har de väl börjat få fängelse så blir det det i fortsättningen också. Då vet de att de har 1 månad att sitta lite då och då och tycker att det är värt det för att kunna köra utan körkort. Detta är vanligt på öppen anstalt. Jag vet en som har suttit 1 månad, 5 gånger mellan 2010 och 2013 (i år vet jag inte för då har jag jobbat på sluten men han har säkert suttit i åt med för han sa att han tänkte fortsätta att köra bil och polisen vet ju vem han är).

4. Det finns personer som tror att det är kört efter ett fängelsestraff. "Jag skiter i allt och bara kör", så får det gå som det går. Hör väl lite samman med punkt 2... Lite offerkofta/uppgivenhet.

Sedan har jag sett ett par återvändare pga skulder. De blev av med pengarna/drogerna/vapen etc när de åkte fast första gången, när de muckar ska de fixa det snabbt och det blir klantigt och stressigt gjort och de åker fast igen.
Citera
2014-12-30, 01:58
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:

Inte nåt konstigt. Missbruk, utan inkomst men drogberoende, du måste få cashen nånstans ifrån. Sen är det inte ovanligt med att vissa till och med är så institutionskadade att fängelset är en plats där de kan duscha, äta, vila, innan de kommer ut och börjar punda igen. Det är bara en typ av brottsling. Sen finns ju gängen och yrkeskriminella och så vidare.
Citera
2014-12-30, 07:02
Medlem
Ri-Fas avatar
Jag har skrivit här i tråden tidigare angående detta men fick inget ordentligt svar. Jag ska inom 2 veckor infinna mig på Västervik Norra och stanna där i 2 år och 10 månader (minus tid i häkte och alla andra avdrag visserligen). Finns det någon som har suttit där? Jag har läst en del om anstalten på nätet och uppfattat det som att det ska vara en av de absolut värsta att sitta på, är det så illa?

Jag är förstagångsförbrytare (förutom en ordningsbot och ett ringa narkotikabrott för några år sedan) och aldrig dömd för våldsbrott eller liknande samt ren från droger i över 2 år.
Vad borde jag tänka på när jag kommer till anstalten?
Får man tag i nikotin första dagen? (Kanske är en skitsak egentligen men är snusfantast och inte gått utan i mer än 1-2 timmar på över 12 år)
Hur gör jag för att begära förflyttning och kan jag göra det omgående? Ska jag prata med min kontaktperson som jag antar att jag får direkt vid ankomst?
Citera
2014-12-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Jag har skrivit här i tråden tidigare angående detta men fick inget ordentligt svar. Jag ska inom 2 veckor infinna mig på Västervik Norra och stanna där i 2 år och 10 månader (minus tid i häkte och alla andra avdrag visserligen). Finns det någon som har suttit där? Jag har läst en del om anstalten på nätet och uppfattat det som att det ska vara en av de absolut värsta att sitta på, är det så illa?

Jag är förstagångsförbrytare (förutom en ordningsbot och ett ringa narkotikabrott för några år sedan) och aldrig dömd för våldsbrott eller liknande samt ren från droger i över 2 år.
Vad borde jag tänka på när jag kommer till anstalten?
Får man tag i nikotin första dagen? (Kanske är en skitsak egentligen men är snusfantast och inte gått utan i mer än 1-2 timmar på över 12 år)
Hur gör jag för att begära förflyttning och kan jag göra det omgående? Ska jag prata med min kontaktperson som jag antar att jag får direkt vid ankomst?

Har suttit där för några år sen . Antar att alla kåkar har sina för och nackdelar .
Plitarna var ovanligt korkad och provocerande . Var där några månader med akut tändvärk utan att få vård . Läkaren där ville inte säga sitt namn .
Har skrivit en del anmällan och även insendare i tidningar .
Det som var bra var tillgång till gym och vi bruka spela volleyboll .
Jag anser att det är plitjävlarna som avgör , håller de på och jävlas och provocera blir det hetsk .
Jag blev knallat rundt och kom sen till salberga .
Salberga är högre klass , men jag var glad att lämna västervik .
Som sagd det är plitmentaliteten som avgör - om de får hållas och leva ut sin sadism och missbruka sina befogenheter kan det bli jävligt om man står upp emot det .
Det är speciellt de kvinnliga som har behov av att hävda sig .

På Västervik sa en plit det rakt ut till mig , att om han skulle hjälpa mig skulle han få dem andra på sig .
Kårandan hos plitjävlar är nog så överlag .

Man kan bli förvånad att de vågar och inte mera händer dem .

Kommer ihåg även att kvinsp ochså kärring inte vågade in sig på avd.- det blev mycke spännd läge där .

Att kv ljuger och provocera ligger i sakens natur .
Frågan är hur man hanterar det - vilket kan bli nog så svårt om man desutom går i flera månader med molnande tandvärk utan att man får hjälp .

Fick ut fanskapet i salberga .
Där blev jag ochså knallat rundt men plitarna tog det lungnare .
Fans undantag där med men då hände det grejer snabbare .

Just det , fanns även böcker i Västervik . Det fanns inte i salberga .

Min rekommendation - förväntar dig inget . Träna , ignorera plitarna , var korrekt mot medfångar . Krypa inte för någon .
Försök att ligga lågt och garva så mycket det går .

Inget retar plitjävlar mera än god stämning på avdelningen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in