Citat:
Ursprungligen postat av
Mandolin89
Har en fråga till MollysLips:
Hur kommer det sig att en intagen som har ett stadigt förhållande, som dessutom sitter inne för ett brott som personen inte begått och aldrig tidigare gjort något brottsligt, inte får lov att ringa varken föräldrar/flick-pojkvän på mobiltelefon? Tydligen måste man vara gift och ha barn för att få ringa till personer med mobiler. I dagens samhälle har inte lika många hemtelefon som det var för 10 år sedan. Det vill säga att anhöriga till den intagna blir straffade för att de är anhörig. Det är oerhört kränkande mot de anhöriga. Anhöriga borde väl i så fall kunna anmäla detta? Och kriminalvården bör väl arbeta så att de intagna ska kunna komma tillbaka i samhället utan att begå nya brott, detta görs ju inte genom att kapa telefonledningen med anhöriga?
Bra fråga, jag kan tyvärr inte svara på den eftersom där jag jobbar så kan alla ringa fritt från intiken. Bara utlandsnummer som måste läggas i först. Undantaget är om du har besöksförbud, då spärras just det numret. Det är visserligen superenkelt att komma runt genom att ringa med någon annans intagningsnummer... En gissning är att kv vill ha så mycket kontroll som möjligt över vilka de intagna har kontakt med.
Jag kan hålla med om att de anhöriga straffas, mer än bara på grund av telefonin. Det skyller kv på den intagne ("kv satte inte dig i fängelse, det gjorde du själv"). Kv har mycket att jobba på när det gäller anhörigstöd.