2014-12-28, 15:36
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Men anser man inte att en sådan här manöver innehåller ett bytesrättsligt moment? Att en köpeskilling utgår beror ju på att prestationerna är delvis inkommensurabla men skälen bakom bytesrätten väger ju lika tungt i detta fall.

Jaså? Jag är högst tveksam till den tolkningen. Tror inte att du skulle ha särskilt stor framgång om du ringde Familjebostäder och lade fram det argumentet. Som sagt, en privatvärd kan mycket väl acceptera det, men då är det snarare enligt principen "jag ska flytta och kan fixa en ny hyresgäst som är skötsam och har pengar".

Edit. Efter lite googlande verkar det faktiskt som att det skulle kunna funka. Märkligt, det trodde jag aldrig. Sen verkar det lite skönt oklart hur man ska räkna hyresrätten, om den har ett värde som tillåter att villan säljs under marknadspris med hyresrätten som delbetalning. Man lär sig något nytt varje dag!
Senast redigerad av rotadent 2014-12-28 kl. 15:47.
Citera
2014-12-28, 19:19
Medlem
tjenaretjenares avatar
http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=4AQJHC9RAC86TDO5&typ=CMVilla

Det här huset är udda då det finns något man gillar med det men även mycket man ogillar med det.
Citera
2014-12-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Rätten till byte är stark. Krävs bra skäl för att värden ska kunna neka ny hyresgäst vid byte. Men konkurs är t.ex. ett sånt skäl.

Ganska lätt att neka ett byte. Dålig ekonomi är ett skäl som ofta används.
Citera
2014-12-28, 21:07
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Ganska lätt att neka ett byte. Dålig ekonomi är ett skäl som ofta används.
Ja, det var därför jag skrev det (även om jag tog i med konkurs). Men nu pratar du om undantag från huvudregeln, bytesrätten är som sagt stark.
Citera
2014-12-28, 22:53
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=4AQJHC9RAC86TDO5&typ=CMVilla

Det här huset är udda då det finns något man gillar med det men även mycket man ogillar med det.

Hi-Fi intresserad äldre man kanske ?
Citera
2014-12-28, 23:04
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hi-Fi intresserad äldre man kanske ?
Ja stereon såg malplacerad ut, ända till man såg rummet med den äldre anläggningen och lp-samlingen.

Jag har ett likadant hörnskåp som i nyasteroerummet, fast mörkbetsat.
Citera
2014-12-29, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
men eftersom ingen står skriven på adressen kan alla speglar i guldram, ja all inredning, tillhöra en stylingfirma?

vem lämnar liksom kvar skorna i skostället efter det att man har skrivit sig på en ny adress?

Förstår inte vad som är oklart... Huset köptes 2011 på spekulation. Nu säljs det efter renovering. Troligen har ingen alls bott i huset under tiden, eller i vart fall inte formellt. Hela inredningen är ju en uppenbar stylinginredning, saknar helt personlighet och karaktär. (Dessutom har renoveringen bestulit huset på all feeling en sån 70-talsvilla kan ha.) Men, i en så pass fullödig stylinginredning ingår naturligtvis exempelvis skor. Så vad är det som är konstigt?
Citera
2014-12-29, 09:54
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Förstår inte vad som är oklart... Huset köptes 2011 på spekulation. Nu säljs det efter renovering. Troligen har ingen alls bott i huset under tiden, eller i vart fall inte formellt. Hela inredningen är ju en uppenbar stylinginredning, saknar helt personlighet och karaktär. (Dessutom har renoveringen bestulit huset på all feeling en sån 70-talsvilla kan ha.) Men, i en så pass fullödig stylinginredning ingår naturligtvis exempelvis skor. Så vad är det som är konstigt?
Det konstiga är att alla uppgifter om köpare saknas. Det kan knappast bero på att huset eventuellt köpts i spekulationssyfte, köparen borde ju registreras i alla fall. Det enda skäl jag kan se är att köparen inte sökt, alternativt inte beviljats lagfart. Han kanske inte tyckte att han skulle behöva betala den. Av inredningen att döma så bor där ingen skattebetalare.
Citera
2014-12-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy

jag lär mig något nytt varje dag.
jag kände inte till att man kunde vara 'hemlig' vid en överlåtelse, eller att stylister de facto medvetet väljer tacky inredning (men jag antar nu att de känner köpegruppen för en spekulationsvilla från 70-talet i hovås så de har säkert gjort ett gott jobb).

men när du säger det så hörde jag häromdagen talas om en stylist/indredningsdesigner i göteborg som jobbar åt kineser som köper hus i stan.
jag frågade då förvånat -flyttar så många kineser till göteborg?!
varvid jag fick svaret att -nej, husen stylas för svenska köpare men det är kineserna som står för spekulationen.

världen är sannerligen global.
Citera
2014-12-29, 11:15
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Ja stereon såg malplacerad ut, ända till man såg rummet med den äldre anläggningen och lp-samlingen.

Jag har ett likadant hörnskåp som i nyasteroerummet, fast mörkbetsat.

När jag var liten hade mina föräldrar llikadana stolar som de där med böjd rygg i köket fast mörkt mörkt gröna.

Lite som tiden stått still i huset, lite olika saker från olika tider...

Gillar väggbänken/lådorna i det som tidigare var butik, man skulle kunna ha så mycket i dem ...
Citera
2014-12-29, 18:19
Medlem
CarolynHaxs avatar
När du inte trodde att priserna kunde bli högre, eller ytan mindre... Tadaa! Fjorton kvadrat på stans tråkigaste gata. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vasastan-stockholms-kommun-upplandsgatan-42,-1-tr-6833995
Citera
2014-12-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
När du inte trodde att priserna kunde bli högre, eller ytan mindre... Tadaa! Fjorton kvadrat på stans tråkigaste gata. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vasastan-stockholms-kommun-upplandsgatan-42,-1-tr-6833995
Haha herre.. De får det ju att låta så himla mycket större än vad det är.

"Studioetta"
""Compact living" när det är som allra bäst!"
"Planlösningen är verkligen optimalt disponerad"

Men på bilderna ser den faktiskt vettigt planerad med den lilla yta de har att jobba med. Bättre än många studentlägenheter/ rum. Men för priset det kommer landa på.. not so much

http://www.brspec.se/objekt/1a-vasastan-16-kvm/4B329L671SIVU3VI/
De har en 16kvm ute med som känns lite mer human, med betoning på lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in