2014-12-26, 12:35
Medlem
CarolynHaxs avatar
Ett radhus i Skogås. Ser väl OK ut. Inte märkvärdigt på något sätt. Mäklaren måste ha gripit till pennan i ren desperation och skrivit detta snömos efter ett par snapsar till sillen:

"Försök att renovera dig till det här läget om du kan, för en bättre positionering än denna är svår att hitta och den ingår dessutom i köpet. Ur geografisk synvinkel, bor man nästan oförskämt nära kommunikationer och centrum, men ändå mitt i spenaten med lummig grönska i alla väderstreck. Solläget går inte heller av för hackor då det är eftermiddags-/kvällssol som erbjuds på altansidan. Obetalbart, helt enkelt. Vad som är betalbart, men redan är betalt, är de två fräscha och helkaklade duschrummen, så du behöver inte ligga sömnlös över den utgiften heller. Välkommen till en av de hetare radhusadresserna i Skogås!"

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-ostra-skogas-huddinge-kommun-duettvagen-6-6829176
Citera
2014-12-26, 12:45
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Ett radhus i Skogås. Ser väl OK ut. Inte märkvärdigt på något sätt. Mäklaren måste ha gripit till pennan i ren desperation och skrivit detta snömos efter ett par snapsar till sillen:

"Försök att renovera dig till det här läget om du kan, för en bättre positionering än denna är svår att hitta och den ingår dessutom i köpet. Ur geografisk synvinkel, bor man nästan oförskämt nära kommunikationer och centrum, men ändå mitt i spenaten med lummig grönska i alla väderstreck. Solläget går inte heller av för hackor då det är eftermiddags-/kvällssol som erbjuds på altansidan. Obetalbart, helt enkelt. Vad som är betalbart, men redan är betalt, är de två fräscha och helkaklade duschrummen, så du behöver inte ligga sömnlös över den utgiften heller. Välkommen till en av de hetare radhusadresserna i Skogås!"

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-ostra-skogas-huddinge-kommun-duettvagen-6-6829176
Bästa säljpitchen på det där objektet skulle vara att säljaren lovar att ta med sig sängen.
Citera
2014-12-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Bästa säljpitchen på det där objektet skulle vara att säljaren lovar att ta med sig sängen.
Jag tänkte detsamma. En säng som hade varit värdig quagmire!giggity giggity
Citera
2014-12-27, 11:06
Medlem
pyttefnaxs avatar
https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/4922U3G8R0545IBI

Objektet är inte så udda, men kravet på köparen dämpar nog nivån på budgivningen:

Citat:
OBS! En förutsättning för köpet är att köparen har en hyresrätt som går att överlåta till säljaren. Huset kommer endast att visas till den som kan matcha ovan kriterier.
Citera
2014-12-27, 11:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/4922U3G8R0545IBI

Objektet är inte så udda, men kravet på köparen dämpar nog nivån på budgivningen:

Udda byte känns som ägaren gjort konkurs eller kanske svårt sjuk ?
Citera
2014-12-27, 11:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Udda byte känns som ägaren gjort konkurs eller kanske svårt sjuk ?

Så rasande udda är det inte, jag har sett rätt många objekt som har varit till salu med krav byte mot hyresrätt. Oftast lägenheter, men det förekommer absolut. Sen brukar det nog ganska ofta vara så att det är ett önskemål mer än ett krav, medan det här verkade vara ett absolut krav att en hyresrätt skulle finnas.

Jag tror också att det kan inverka negativt på priset. Det finns säkert massor av folk som sitter på en hyresrätt och som vill flytta in i ett hus. Men de ska dels ha pengarna och dels möjligheten att släppa lägenheten till vem de vill, då ska du sitta i en lägenhet hos en tolerant privat värd om det ska fungera. Att hitta någon som uppfyller alla de kraven är rimligtvis inte så enkelt. Förmodligen hade de tjänat på att bara sälja huset rakt av och sen köpa ett hyreskontrakt svart, det hade mycket väl kunnat ge en positiv mellanskillnad gentemot att strypa vilka som har möjligheter att köpa... Men det är förstås lite strul i sig att köpa svart. Grundproblemet är att de nog inte har stått i kö till hyresrätt medan de bodde i huset.
Citera
2014-12-27, 21:05
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Så rasande udda är det inte, jag har sett rätt många objekt som har varit till salu med krav byte mot hyresrätt. Oftast lägenheter, men det förekommer absolut. Sen brukar det nog ganska ofta vara så att det är ett önskemål mer än ett krav, medan det här verkade vara ett absolut krav att en hyresrätt skulle finnas.

Jag tror också att det kan inverka negativt på priset. Det finns säkert massor av folk som sitter på en hyresrätt och som vill flytta in i ett hus. Men de ska dels ha pengarna och dels möjligheten att släppa lägenheten till vem de vill, då ska du sitta i en lägenhet hos en tolerant privat värd om det ska fungera. Att hitta någon som uppfyller alla de kraven är rimligtvis inte så enkelt. Förmodligen hade de tjänat på att bara sälja huset rakt av och sen köpa ett hyreskontrakt svart, det hade mycket väl kunnat ge en positiv mellanskillnad gentemot att strypa vilka som har möjligheter att köpa... Men det är förstås lite strul i sig att köpa svart. Grundproblemet är att de nog inte har stått i kö till hyresrätt medan de bodde i huset.
Rätten till byte är stark. Krävs bra skäl för att värden ska kunna neka ny hyresgäst vid byte. Men konkurs är t.ex. ett sånt skäl.
Citera
2014-12-28, 10:23
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Rätten till byte är stark. Krävs bra skäl för att värden ska kunna neka ny hyresgäst vid byte. Men konkurs är t.ex. ett sånt skäl.

Byte är en sak, men om du köper ett hus och vill ge ditt kontrakt till de som sålde huset har du inte bytt. Jag skulle säga att det är mer eller mindre omöjligt att få igenom med en kommunal värd. Det här rör sig inte om ett byte över huvud taget.
Citera
2014-12-28, 11:11
Medlem
hittade det här huset:

http://www.aberglawe.se/till-salu/objekt/4ajkquhfq8g1skmd

inte så speciellt men ju mer jag tittade ju mer tacky tyckte jag att det såg ut med bling bling och hötorgskonst.

så jag blev intresserade av vilka som bodde där och begav mig därför till ratist. men fick ingen träff på adressen (?). så jag började googla och hittade att det sålts 2011 för en miljon mindre än vad som önskas idag. jag hittade sen i ett sådant där söndagsmagasin med rubriker som 'polisrapport' och 'dina nya grannar' en överlåtelse:

http://pdf.direktpress.se/flashpublisher/magazine/6679/page/10

men medan det för alla andra fastigheter finns en förvärvare utskriven så står det för den här fastigheten bara 'förvärvare: saknas'. (hur är det möjligt?)

överlåtare verkar vara två systrar så kanske är det så att det är deras föräldrar som har avlidit?

hittade på en skum sida ett namn: bj*rn v. l*rentz*n men jag förhåller mig skeptisk då denne skulle ha tagit över villan vid 60 års ålder. det som talar för det är dock att personen bor på en annan adress i hovås och är ogift -kan ju varit en skilsmässa.

*=ö och o.

så hur går man vidare för att ta reda på vilka som bor där? har ni några trix som endast är beroende av googlande.
Senast redigerad av meetthefockers 2014-12-28 kl. 12:08.
Citera
2014-12-28, 13:17
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
hittade det här huset:

http://www.aberglawe.se/till-salu/objekt/4ajkquhfq8g1skmd

inte så speciellt men ju mer jag tittade ju mer tacky tyckte jag att det såg ut med bling bling och hötorgskonst.

Antagligen var huset i ursprungsskick från 1973 när det såldes 2011. Köparen har försett huset med nytt kök och badrum och troligen slagit ner några mellanväggar. Det vita golvet ser också nytt ut.

Det verkar som om ägaren har rabatt på speglar med guldram.
Citera
2014-12-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Antagligen var huset i ursprungsskick från 1973 när det såldes 2011. Köparen har försett huset med nytt kök och badrum och troligen slagit ner några mellanväggar. Det vita golvet ser också nytt ut.

Det verkar som om ägaren har rabatt på speglar med guldram.

men eftersom ingen står skriven på adressen kan alla speglar i guldram, ja all inredning, tillhöra en stylingfirma?

vem lämnar liksom kvar skorna i skostället efter det att man har skrivit sig på en ny adress?
Senast redigerad av meetthefockers 2014-12-28 kl. 13:31.
Citera
2014-12-28, 14:09
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Byte är en sak, men om du köper ett hus och vill ge ditt kontrakt till de som sålde huset har du inte bytt. Jag skulle säga att det är mer eller mindre omöjligt att få igenom med en kommunal värd. Det här rör sig inte om ett byte över huvud taget.
Men anser man inte att en sådan här manöver innehåller ett bytesrättsligt moment? Att en köpeskilling utgår beror ju på att prestationerna är delvis inkommensurabla men skälen bakom bytesrätten väger ju lika tungt i detta fall.
Senast redigerad av Jumalauta 2014-12-28 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in