Citat:
Ursprungligen postat av
-=Mr_B=-
Knallkulorna från Extreme Fireworks innehåller en större blob som står för effekten. Plaströren kulor från Hansons & Fyrverkerimästarna ska innehålla dragon egg's. (Zamba och thunderballs?
Har äntligen fått tummen ur och hämtat 4'a rör med dragoneggs från Hansons. (Thunderballs) Till skillnad från de jag brukar köpa innehöll de här bara 30 ägg i var grön kula. De är dock genomgående större, 3-4mm i stället för 1-3. För mig är det nog lättare att använda de här, men de gör sig sämre i vissa sammanhang.
Total krutvikt anges till 150gram, och det är 150 kulor, så jag vet inte hur de räknat. Äggen väger klart mer än 1 gram / 30 kulor, plus stubinens krut-innehåll. (Uppskattningsvis väger äggen 2-3gram för 30 st. Antagligen tillmäter man olika reaktiva kompositioner olika nominell vikt.)
Nu till ett klagomål.
När man köpte fyrverkerier på ÖB fick man en "present" i form av en raket. (Sky rocket artikel nummer 1597) Nu var den gratis, så det spelar inte så stor roll, men... Det är en skitraket som består av en raketmotor med 11mm ID på röret. Motorns OD är 14mm. Motorn sitter i ett yttre rör, som driver upp OD till 18mm. En bit upp på raketmotorn sitter en större kropp för att husera effekten. Den har en OD på 36mm. Denna "effektkroppen" är 106mm lång. Och helt tom.
Effekten sitter i samma rör som motorn. Hälften av vikten för den här raketen, om man inte räknar pinne är alltså papper och plast som bara sitter där för att lura kunden att tro att de köper en större raket än de faktiskt gör. Det här är inte unikt för Hansons, men va fan... Hade jag köpt den här hade jag blivit förbannad.
Inte ens Hansons själva har dock prioriterat den speciellt högt. Pinnen sitter snett på raketkroppen, den stora tomma burken som står för utsmyckningen satt inte fast överhuvudtaget. Det framgår av etiketten att "krutvikten" är 27.5gram, så det här är verkligen lillebror, och leksak i familjen, men va fan...
B!