Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Skulle snarare kalla dessa för Decemberpartiet och jag hoppas fler hänger på det tåget och slutar referera till "7k", "Sjuklövern" och andra nu ganska slitna namn. Visserligen är kartellen i ditt namn passande också, men jag tycker att ordet "partiet" närmare berättar att detta i princip är som ett enda parti. Bilden från presskonferensen där de alla står och lyssnar till varandra verkligen lyser enighet inom "partiet".
Bra förslag. Jag ska börja använda det ordet.
Decemberpartiet har mycket likheter med de statsbärande partierna i de forna kommunistländerna. En enorm majoritet, även om "opposition" (fortfarande) tillåts för syns skull.
Bilden som omnämns påminde mig genast om de från Röda torget i Moskva under kommunisttiden. Brezjnev och andra stående bredvid varandra på podiet.
http://www.comtourist.com/images/large/lenin-mausoleum/moscow-red-square-1-may-1978-01.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av
FreddeD
Men grejen med en demokrati är att 13 procent inte har någon makt. Som det är nu så är det 87 procent av sveriges befolkning som har fått sin vilja igenom. Är det inte så det ska vara? Ska 13 procent få bestämma trots att 87 procent röstade på något annat?
Fast den allra största delen av de där 87 procenten röstade inte för detta och det oavsett om de röstade på vänstern eller högern. Detta var inte vad de trodde att de röstade på. Alliansens väljare trodde inte att deras röst skulle stödja en S+MP-regering, vänsterns väljare visste inte att de röstade på en borgerligt stödd regering och med en borgerlig budget.
Missnöjet i breda folklager oavsett politiska åsikter torde vara stort. Det har jag också tyckt mig se under dagen av vad jag har läst på nätet som kommentarer och annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
SugaredThoughts
Jag skulle gissa tvärtom. Ett växande SD är det enda uppgörelsen inte kan hantera. Ligger de kvar på 13-15% eller lägre då är de utspelade, men går de upp till runt 25% då är det andra sidan börjar att skaka.
Det verkar dessutom inte finnas något som tyder på att SD ska minska. De behöver ju aldrig ta ansvar för sin poilitik så länge alla andra vägrar att ens samtala med dem.
Så det är klart att de har slagläge just nu.
Så länge de andra partierna inte ändrar sig när det gäller invällningen så
kommer SD att fortsätta växa.
Sedan så kan kanske även andra, mer radikala invandringskritiker komma att vinna mark.
Det var nog inte vad de "etablerade" politikerna avsåg.