2014-11-16, 23:41
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Faller regeringens budget finns flera alternativ. Ett av de mest troliga är att regeringen avgår och talmannen på nytt får i uppgift att sondera terrängen för om en ny regering kan bildas, och då en som kan få igenom sin budget. Denna nya regering kan mycket väl återigen bli SMP och denna gång kan alliansen ge sitt passiva stöd till deras budget.

Det köper jag direkt, men jag fattade som att han menade att regeringen inte behövde avgå först. Det är jag osäker på, jag tror nog att godkänd budget gäller i så fall.
2014-11-16, 23:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vänta nu, har du källor för detta?

Är det verkligen så att man kan ta om budgetomröstningen efter att en budget godkänts?

Ja, då regeringens budget som är praxis och ska gälla är den som vanligtvis skall gå igenom. Annars blir det regeringskris. Förstår att folk ställer sig väldigt frågande till det hela dock då etablerad media mer än gärna pratar om nyval och regeringskris istället för de mer trista och realistiska lösningarna.

På bl.a. Expressen skriver man om "Löfvén 2" som sonderar terrängen (en ny budgetomgång):
http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/omojligt-att-forutspa-hur-sd-ska-agera/
2014-11-16, 23:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Det köper jag direkt, men jag fattade som att han menade att regeringen inte behövde avgå först. Det är jag osäker på, jag tror nog att godkänd budget gäller i så fall.

Måste och måste.. Det är praxis men då alternativen är få utom en samlingsregering eller storkoalition (som alltså endast sker vid världskrig och liknande...) lär man snarare låta regeringen sitta och istället låta dessa prata bakom stängda dörrar och få Alliansen att ge sitt passiva stöd. Visst kan talmannen välja en ny regering men då inga förutsättningar ändras så finns det ingen anledning för regeringen att avgå för att sedan väljas igen. Men visst kan regeringen avgå i 1 sekund för att sedan bli vald igen, men de flesta av oss skulle kalla det för att regeringen blir sittande.

Precis som "Svenne-i-banan" skriver har dessutom Alliansen mest att tjäna på att låta de Rödgröna gräva sin egna grav istället för att ta makten i ett läge där det är garanterat att man leder bland den svagaste regeringen i Sveriges historia.
Senast redigerad av sinewave 2014-11-16 kl. 23:52.
2014-11-16, 23:55
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Är det verkligen så att man kan ta om budgetomröstningen efter att en budget godkänts?

Regeringsformen:
"3 § Riksdagen beslutar om budget för det följande budgetåret eller, om det finns särskilda skäl, för en annan budgetperiod. Riksdagen beslutar därvid om en beräkning av statens inkomster och om anslag för bestämda ändamål.

Riksdagen kan besluta att ett särskilt anslag ska utgå för en annan tid än budgetperioden.

Riksdagen kan besluta att statens inkomster får tas i anspråk för bestämda ändamål på annat sätt än genom beslut om anslag. Lag (2010:1408).

4 § Under budgetperioden kan riksdagen besluta om en ny beräkning av statens inkomster och om nya eller ändrade anslag. Lag (2010:1408).

5 § Om riksdagen inte har beslutat om en budget före budgetperiodens början, beslutar riksdagen i den omfattning som behövs om anslag för tiden till dess en budget har beslutats. Riksdagen kan uppdra åt finansutskottet att fatta ett sådant beslut på riksdagens vägnar.

Om riksdagen inte har beslutat om anslag enligt första stycket för ett visst ändamål, ska den senaste budgeten, med de ändringar som följer av andra beslut av riksdagen, gälla till dess anslag beslutats." källa
Riksdagen kan med andra ord göra som majoriteten vill. Man kan tex anta en helt ny budget i januari 2015 som gäller för resten av 2015.

Så som jag förstår det så kan regeringen sitta kvar så länge den vill, så länge som en majoritet i riksdagen inte röstar ner den i en misstroendeförklaring (länk).
2014-11-17, 00:35
Medlem
Munchen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Måste och måste.. Det är praxis men då alternativen är få utom en samlingsregering eller storkoalition (som alltså endast sker vid världskrig och liknande...) lär man snarare låta regeringen sitta och istället låta dessa prata bakom stängda dörrar och få Alliansen att ge sitt passiva stöd. Visst kan talmannen välja en ny regering men då inga förutsättningar ändras så finns det ingen anledning för regeringen att avgå för att sedan väljas igen. Men visst kan regeringen avgå i 1 sekund för att sedan bli vald igen, men de flesta av oss skulle kalla det för att regeringen blir sittande.

Precis som "Svenne-i-banan" skriver har dessutom Alliansen mest att tjäna på att låta de Rödgröna gräva sin egna grav istället för att ta makten i ett läge där det är garanterat att man leder bland den svagaste regeringen i Sveriges historia.
Vinner Alliansens budgetförslag så gäller det för nästa år. Löfven har sagt att han inte tänker regera med någon annans budget.

Talmannen väljer ingen regering. Talmannen lägger fram förslag på Statsministerkandidat till riksdagen. Riksdagen röstar sen för om man stödjer kandidaten eller inte. Kandidaten blir vald om han eller hon får fler ja-röster än nej-röster.
Misslyckas talmannen med att hitta en villig kandidat som får riksdagens stöd utlyses extraval (efter tre försök tror jag).
Löfven kan också själv, medan han är statsminister, utlysa extraval.

Givet att Löfven sagt att han inte vill regera med Alliansens budget ser jag inget annat utfall än att det blir extraval om SD röstar för Alliansens förslag till budget.
2014-11-17, 00:40
Medlem
Citat:
På bl.a. Expressen skriver man om "Löfvén 2" som sonderar terrängen (en ny budgetomgång):
Fel.
Ingen ny budgetomröstning, Bergström talar om en ny regering. "Löfvén 2"
2014-11-17, 00:41
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munchen79
Givet att Löfven sagt att han inte vill regera med Alliansens budget ser jag inget annat utfall än att det blir extraval om SD röstar för Alliansens förslag till budget.

Finns många utfall. Han kan tex hota alliansen med nyval om de inte stödjer en ny kompromissbudget.
2014-11-17, 01:37
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Finns många utfall. Han kan tex hota alliansen med nyval om de inte stödjer en ny kompromissbudget.

Hemligt möte med regeringen och aliansen om budgeten:
Löfven (hysteriskt röstläge): Rösta på min budget eller lägg ned era röster, annars blir det nyval! (hytter hotfullt med fingret).
Annie Lööf lutar sig fram över förhandlingsbordet med en uppslagen gamal expRGessen och pekar på något.
Löfven: Du och dina papper, vad är det nu?
Lööf: Kolla på siffrorna. Det är sifos väljarbarometer efter valet. Kolla vad det står på såzzialdemokraterna...
Löfven tar tidningen och kollar: Err... host host... 26% ja... Jag trodde det var badvattentemperaturen på mallora. Hmm, err, kanske vi skulle ta lite paus här, en kopp kaffe och en bensträckare, va? Så fortsätter vi mötet om en kvart? Jag måste visst ringa några samtal...
2014-11-17, 09:26
Medlem
Citat:
En kul fotnot är för övrigt att liknande regeringsproblem endast uppstått under i tider när det pågått världskrig eller vid unionskrisen med Norge år 1905. Att SD fått 13% av folkets röster är tydligen av samma dignitet för våra kära 7-klöverpolitiker.

Ja, massinvandringen kostar mycket pengar. Men som alla tydligt kan se har den också ett högt politiskt pris.
2014-11-17, 10:17
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:

Mycket fantasier från dig. Sverige är unikt på många sätt men inte världsnorm som alla ska efterlikna. Koalitioner över blockgränser bildas i många länder utan världskrig det är bara du som inte verkar känna till att det är så i vårt grannland Finland till exempel.

Faller budgeten blir det problem Löfven kan avgå eller dras med den till vårbudgeten då kan han försöka igen att få igenom egen politik igen. Men hur ska han lyckas bättre då?

Jag tror alliansen vill fälla Löfven de har givit honom tillräckligt med tid att göra bort sig nu vill de ha nyval och stärka sin ställning komma åter i regeringsställning. De vill inte vänta i fyra år på en ny chans.
2014-11-17, 14:32
Medlem
svallerbyttans avatar
Lista med anledningar till att fälla regeringen:
http://nyheteridag.se/darfor-bor-sd-falla-regeringen-hela-listan-ur-ett-sd-perspektiv/
2014-11-17, 15:54
Medlem
Jag tror inte att de kommer att fälla regeringen av två anledningar, först och främst så är Jimmy Åkesson sjukskriven, men så vill de också inte verka "oansvariga".
Jag tror att det är ett misstag, de flesta som röstar på SD röstar inte på dem på grund av Jimmy Åkesson's karisma, han är knappast någon Nigel Farage och det behöver han inte vara, det räcker att han är partiledare för Sveriges enda vettiga parti för att få min röst. Men sedan tvivlar jag också på att folk skulle se SD som oansvariga i jämförelse med sjuklövern som alla har bidragit till en fasansfullt oansvarig invandringspolitik. Är det verkligen oansvarigt att fälla en oansvarig regering? Sveriges genom tiderna svagaste regering sitter just nu i förarsätet och att fälla dem är inte oansvarigt i mina ögon åtminstone.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in