Citat:
Ursprungligen postat av
scout29
Har du verkligen funderat över livet utifrån en nihilistisk perspektiv? Det inkluderar dina egna funderingar som meningslösa. Allt är meningslös, Kärleken, familjen, barnen, framgång, nedgång, mål, liv, död, Även ditt medvetande och allt det som klassas som organisk/icke organisk materia. Vad har lidande och icke lidande för skillnads värde? Om ditt samvete är så brännmärkt, vilken människa kan hjälpa dig om inte Gud? Allt är ju meningslöst och om du fick insikt om Gud skulle du ändå från ett nihilistisk perspektiv inte acceptera Hans vägar. Du själv har skrivet detta i ditt hjärta vilket icke är medfödd.
Dina tankar tvistar alltså aldrig med varandra och du har/får sinnesro? Du är fullt övertygad om att inget gott och ont existerar utan en enda baktanke?
Det blir ju en följd av att man inte tror det finns en skapare eller hur?
Finns ingen skapare kan det inte finnas en mening med existensen annat än den man själv ger. Då blir vi bara en följd av stjärnstoft och termodynamikens andra lag. Sedan lägger du ihop alla begrepp inom nihilismen den existentiella, värde och moralnihilism mm i ett enda paket och hävdar det är av detta meningslöst. Det är i mångt och mycket inte vad nihilismen ger utan att det inte finns en objektiv universell mening i allt detta, en viss skillnad. Sedan finns det extrema dragningar av nihilism med, men det gör det av allt och jag köper inte allt nihilismen står för heller.
Kristendom sågs ju av Nietzsche som en nihilistisk religion då jordlivet saknade direkt mening. Så det handlar i slutändan bara om hur långt man vill dra det hela. För mig kan saker ha en mening men för 99.999...% av mänskligheten är min existens helt egal. Därav blir det svårt att hävda att existensen har en mening annat än för mig och om man har tur sina närmaste.
Och ja, jag har full sinnesro i min obetydlighet i universum.
Till vilken nytta skulle det vara att rasa mot det?
Jag hade inte mått bättre om jag gjorde det.
Trodde jag på Gud hade jag troligen oroat mig för att handla fel.
Nu kan jag njuta av det jag vill, leva för det jag vill, den dagen jag dör, ja då kan jag liksom inte reflektera mer över mitt varande för jag upphör som en ovanligt livlig kolförening.
Gott och ont är något som ligger i betraktarens ögon.
Tror det mer ligger på gennivå i form av altruism än något annat.
Vi är flockdjur och har ett arv som ger att samarbete och sammanhållning är att föredra och premieras i gruppen och därav i vår uppfattade moral. Att det skulle vara rätt eller fel är något som inte kan härledas till annat än av oss själva stiftade etiksystem. Att t.ex döda ses ju som fel i alla länder men ändå kommenderas soldater ut dagligen att göra just det och då är det helt ok...
Citat:
Och hur ser objektiviteten ut på naturlagarna? Hur kan du formulera dig kring dessa? Du formulera ju meningen genom att antyda på "vår existens" som begränsad genom naturlagarna vilket strider emot en solipsistisk perspektiv. Vi ser ju en cirkelargumentation i din fasta övertygelse.
Tro inte att jag hoppar personligt på dig utan på din övertygelse som människa att det inte finns sann värde, syfte, mening och hopp.
Klart att det blir subjektivt så fort man pratar om andra, det är ju det jag säger.
Jag måste ju rationalisera min tillvaro på samma sätt som någon annan men jag kan aldrig vara säker på någon annan verklighet än min egen. Det ger ju sig själv.
Och min tillvaro och om du nu existerar som en varelse troligen din med begränsas av naturlagarna. Du behöver bara titta upp på himlen genom ett teleskop en kväll så fattar du. Finns ett helt gäng stjärnor som du ser genom teleskopet som smällt till en supernova som du ser fortfarande som en stjärna. Så du kan inte ens bilda dig en objektiv bild av hur din omvärld ser ut. Ser du på Hubbles Ultra Deep Field
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/NASA-HS201427a-HubbleUltraDeepField2014-20140603.jpg/800px-NASA-HS201427a-HubbleUltraDeepField2014-20140603.jpg är nog nästan varenda galax släckt med den stjärnpopulation som visas och helt nya stjärnor finns där i stället. Exemplen är många i mikro och makrokosmos.
Har du en annan verklighetsuppfattning och kan se dessa stjärnor som de är i detta nu, dela gärna med dig, jag är idel öra.
Och du får gå på mig hur hårt du vill, är vuxen nog att tåla det.
Tycker det mest är bara kul att tala om existentiella frågor så kör på du,
du har min fulla välsignelse i detta. Jag tar inte illa upp.