[quote=Ree81|51615302]Vilket är varför jag förmodligen kommer börja
utbilda mig (<-- länk), trots att jag är 30+ och inte ens har gymnasiet klart. Bbobi, du har varit hygglig och svarat på frågor, läs mot slutet.
Hade tänkt börja köra taxi "tills vidare" nu i December, men
saker hände och jag får inte börja förrän efter nyår. Men jag fick iaf. 1 timmes introduktion, då jag insåg hur dåligt skött företaget i fråga var, vilket garanterat är en indikator på hur branschen ser ut. Alkolås på alla bilar, men inte
GPS. Skulle kolla kriminalregister "utifall att jag var pedofil", vilket de sa rakt ut. "Welp!". Frågade om jag drack mycket eller brukade droger.
Detta till trots sökte man "bara de bästa"... som går med på en lön på 19k i genomsnitt, utan ob. Utan några förmåner alls egentligen. Och det här var det företag som betalade bra jämförelsevis! Garage hade de inte råd med utan hyrde, och det var ett riktigt lortigt och nedklott betonggarage mitt i ett miljonprojekt. Classy.
Skulle tydligen avsluta mina pass i ett lortigt, deprimerande litet
skjul i det där garaget, och det kändes verkligen som man nått botten om man går med på nått sånt.
Taxichaufförerna behöver börja gå ihop och kräva högre löner, och våga strejka. Taxorna borde vara 25-30% högre än de är idag. Gissar att taxipriserna stått relativt stilla över tiden, medan genomsnittslönerna i Sverige bara ökat, bara för att hålla sig konkurrensmässiga. Och den enda anledningen företagarna gjort såhär är för att de kunnat.
Det är sant det du säger att de borde gå ihop och starta kollektivavtal eller gå med i taxiförbundet och annat skit som höjer lönen och ger bättre arbetstider och sånt. men jag undrar fan vad sämst att de bara får köra 13h i sträck... , okej men det är ju en säkerhet men hur många lastbilschaufförer och taxichaufförer samt bussförare skiter i de där jävla tiderna även fast det sitter en färdskrivare i? Det var bättre förr när de kunde köra hur länge hur mycket de ville samt att en industri arbetare tjänade lika mkt som en taxichaufför dock att det verkar mycket skönare att köra taxi en att gå inne i en fabriksjävel som jag gjort i 4 år har bytt jobb och nu arbetar jag som byggarbetare. sen har ju stockholms alla taxiåkerier och bolag blivit alltför många man kommer fan aldrig ut från stockholm snabbt efter landkamps matcher eller dylikt eller vanlig allsvenskan match och förarna kör som svin en massa jävla araber som kör(är dock invandrare själv så inget rasistiskt nu) ->> denna mannen förklarar varför förare kör som skit och tror att just deras taxibil ska fram först och uppskattar verkligen denna mans verk av alla klipp på bevis på hur dåligt folk kör över lag. titta på kina och thailand där kör de hur de vill ingen bryr sig men oj vilket kaos. https://www.youtube.com/watch?v=i1wltBnAkTY
Här i Sverige glömmer någon blinkers och typ det blir ett jävla kaos eller skär in framför efter en avslutad omkörning