2014-12-26, 14:32
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Åkerier är som dag och natt.
Blev det ett riktigt bolag du kommer köra för nu då?
Verkligen. Körde åt Umeå Taxi förut, och de hade åtminstone råd att bygga ett eget garage. Problemet för mig var väl att (det smutsiga) garaget/skjulet ändå är en del av min arbetsplats, och jag helt enkelt inte tyckte det var acceptabelt. En liten grej för andra helt klart.

Jag har levt på 8k i 2 år nu, och ja, det går att snåla och vara lycklig, men man behöver pengar i slutändan. Tänk på pensionen om inget annat, eller alla resor man kan göra, saker man kan köpa utan att tänka om (jag snålar på Netflix och internetabbonemang till min 3 år gamla smartphone). Skulle vara roligt att ha en bil och inte behöva oroa sig för om den klarar bilprövningen varje år.

Ser inte ut som om jag kör nu efter nyår iaf. Kommer titta in i tråden nån gång i Januari och tipsa om lite enkla utbildningar med skyhöga löner.
Citera
2014-12-26, 15:35
Medlem
Yggdrasil12s avatar
[quote=Ree81|51615302]Vilket är varför jag förmodligen kommer börja utbilda mig (<-- länk), trots att jag är 30+ och inte ens har gymnasiet klart. Bbobi, du har varit hygglig och svarat på frågor, läs mot slutet.

Hade tänkt börja köra taxi "tills vidare" nu i December, men saker hände och jag får inte börja förrän efter nyår. Men jag fick iaf. 1 timmes introduktion, då jag insåg hur dåligt skött företaget i fråga var, vilket garanterat är en indikator på hur branschen ser ut. Alkolås på alla bilar, men inte GPS. Skulle kolla kriminalregister "utifall att jag var pedofil", vilket de sa rakt ut. "Welp!". Frågade om jag drack mycket eller brukade droger.

Detta till trots sökte man "bara de bästa"... som går med på en lön på 19k i genomsnitt, utan ob. Utan några förmåner alls egentligen. Och det här var det företag som betalade bra jämförelsevis! Garage hade de inte råd med utan hyrde, och det var ett riktigt lortigt och nedklott betonggarage mitt i ett miljonprojekt. Classy.

Skulle tydligen avsluta mina pass i ett lortigt, deprimerande litet skjul i det där garaget, och det kändes verkligen som man nått botten om man går med på nått sånt.

Taxichaufförerna behöver börja gå ihop och kräva högre löner, och våga strejka. Taxorna borde vara 25-30% högre än de är idag. Gissar att taxipriserna stått relativt stilla över tiden, medan genomsnittslönerna i Sverige bara ökat, bara för att hålla sig konkurrensmässiga. Och den enda anledningen företagarna gjort såhär är för att de kunnat.

Det är sant det du säger att de borde gå ihop och starta kollektivavtal eller gå med i taxiförbundet och annat skit som höjer lönen och ger bättre arbetstider och sånt. men jag undrar fan vad sämst att de bara får köra 13h i sträck... , okej men det är ju en säkerhet men hur många lastbilschaufförer och taxichaufförer samt bussförare skiter i de där jävla tiderna även fast det sitter en färdskrivare i? Det var bättre förr när de kunde köra hur länge hur mycket de ville samt att en industri arbetare tjänade lika mkt som en taxichaufför dock att det verkar mycket skönare att köra taxi en att gå inne i en fabriksjävel som jag gjort i 4 år har bytt jobb och nu arbetar jag som byggarbetare. sen har ju stockholms alla taxiåkerier och bolag blivit alltför många man kommer fan aldrig ut från stockholm snabbt efter landkamps matcher eller dylikt eller vanlig allsvenskan match och förarna kör som svin en massa jävla araber som kör(är dock invandrare själv så inget rasistiskt nu) ->> denna mannen förklarar varför förare kör som skit och tror att just deras taxibil ska fram först och uppskattar verkligen denna mans verk av alla klipp på bevis på hur dåligt folk kör över lag. titta på kina och thailand där kör de hur de vill ingen bryr sig men oj vilket kaos. https://www.youtube.com/watch?v=i1wltBnAkTY

Här i Sverige glömmer någon blinkers och typ det blir ett jävla kaos eller skär in framför efter en avslutad omkörning
Citera
2014-12-26, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Vad har ni för avtal egentligen? Färdtjänst eller resam är ju helt okej ibland till och med skitbra betalt på jul och nyår.

Vet ej om det ändrats då jag inte kört taxi på många år nu men färdtjänst var i det närmaste att betrakta som ideelt arbete för oss chaufförer. I princip omöjligt att köra in några summor att tala om och det var helt och hållet genom provision man kunde tjäna sig en hacka..
Citera
2014-12-26, 18:47
Medlem
Ree81s avatar
^ Bara apropå. Fick en extremt långsam färdtjänstkörning en gång. Skulle in på sjukhuset som såklart var väldigt stort och labyrintaktigt, för att hämta nån gamling i rullstol. Det tog 25 minuter att hitta avdelningen, få fram en rullstol och rulla honom till taxin, för en relativt kort resa, och inte fick man starta taxametern när man lämnade taxin inte.

Taxiföretagare som "förhandlar" fram såna här avtal är dörrmattor.
Citera
2014-12-26, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
^ Bara apropå. Fick en extremt långsam färdtjänstkörning en gång. Skulle in på sjukhuset som såklart var väldigt stort och labyrintaktigt, för att hämta nån gamling i rullstol. Det tog 25 minuter att hitta avdelningen, få fram en rullstol och rulla honom till taxin, för en relativt kort resa, och inte fick man starta taxametern när man lämnade taxin inte.

Taxiföretagare som "förhandlar" fram såna här avtal är dörrmattor.

Färdtjänst från sjukhuset...?jojo, det där minns man ju Kom ihåg att jag undrade varför det var så många färdtjänst ifrån det närliggande hotellet till sjukhuset, jo självklart för att man vill slippa egenavgiften på sjukresorna och åka på färdtjänst istället. Egenavgiften var ju något högre på dom förstnämnda men å andra sidan blev dom gratis efter att man åkt för en viss summa.

Ang dåliga avtala beträffande färdtjänst så var det tack vare färdtjänsten som bolaget jag körde för blev störst i staden där jag jobbade. Åkaren drog in mkt dels pga att det rörde sig om många körningar. För oss chaufförer var den ett nedköp dock
Citera
2014-12-27, 06:33
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det där låter inte helt fel speciellt inte om man skulle ha taxi som deltidsjobb/extrajobb men det kanske är mycket slit för de där pengarna och jobbet huvudtaget kanske är väldigt mycket vänte tid förutom storhelger och sånt eller har jag fel?

Jo precis, jag har kämpat hårt för att få en bra kassa (jagat körningar i taxametern + på gatan) + haft tur.

Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
men annars verkar det som ett jävligt bra jobb börja när man vill och man bestämmer när man vill sluta också. men som sagt lönen är ju provisonsbaserad, men grundlönen kanske inte är den bästa eller ? om du väljer att bara jobba dagtid/natt/ eller bara jobba helger

Det är ju en av fördelarna med jobbet. Om det är dött är det inga problem att logga ut 1 timma innan. Och ta rast när man vill och hur länge man vill. Vill du vara ledig några specifika dagar veckan efter så är det bara att skicka iväg ett mejl till chefen så är det löst. Inte många jobb man kan göra så.

Grundlönen är 107 kr/tim. De flesta i mitt bolag får det, de står helt stilla i samma zon och väntar bara på bokningar från växeln.
Citera
2014-12-27, 12:09
Medlem
kungTs avatar
Om man skrivit på för en Taxi 020 åkare och fått kursavgiften betald.
Vill man byta till ett annan åkare redan efter en månad blir man återbetalningsskyldig tidigare åkare kursavgiften?
Hur länge måste man köra för att slippa betala tillbaka?
Citera
2014-12-27, 12:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungT
Vill man byta till ett annan åkare redan efter en månad blir man återbetalningsskyldig tidigare åkare kursavgiften?
Du brukar stå i avtalet du skrev på.
Citera
2014-12-27, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jo precis, jag har kämpat hårt för att få en bra kassa (jagat körningar i taxametern + på gatan) + haft tur.

Ja skulle man öht ha en chans att köra in mer än 50 000 på en månad så var det ett måste, och glöm att du kommer undan med att jobba 160 tim på en månad också

Citat:
Det är ju en av fördelarna med jobbet. Om det är dött är det inga problem att logga ut 1 timma innan. Och ta rast när man vill och hur länge man vill. Vill du vara ledig några specifika dagar veckan efter så är det bara att skicka iväg ett mejl till chefen så är det löst. Inte många jobb man kan göra så.

Jag for ofta och handlade och gjorde andra ärenden som man gärna slipper när man kommer hem sliten från jobbet. Ibland for jag tom och tränade

Citat:
Grundlönen är 107 kr/tim. De flesta i mitt bolag får det, de står helt stilla i samma zon och väntar bara på bokningar från växeln.

Förutom på helger är det ju ganska lönlöst att leta strö? Möjligtvis sthlm, gbg och malmö undantagna. Det där snacket om att det gäller att vara på rätt tid och plats bla blabla insåg jag ganska snart var skitsnack det är tut eller otur som avgör till 95%
Citera
2014-12-27, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungT

Kutym är att man kör 6 månader så han har möjlighet att räkna hem pengarna han lagt ut på dig. Sluta tidigare är väl inte så snyggt, men om åkaren är helt oduglig, vad gör man?

Tänk på att du kan få dåligt rykte bland åkarna då dessa träffas med jämna mellanrum, samt det snackas mycket i branschen.

Enligt min erfarenhet är det oftast läge att byta åkare så snabbt om han är Grek. Då är det ingen ordning alls. Turkar, Iranier, Kurder, Juggar, och Etiopier är dom bästa, och ärligaste åkarna enligt min erfarenhet.
Citera
2014-12-27, 15:47
Medlem
Negerkuks avatar
Jag körde in mer på annandagen än vad jag körde in på julafton.
Citera
2014-12-27, 16:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Ja skulle man öht ha en chans att köra in mer än 50 000 på en månad så var det ett måste, och glöm att du kommer undan med att jobba 160 tim på en månad också

Jag jobbar ca 35h/v och har i år dragit in 545.303kr exlusive december då denna månad inte är slut.

Det delat på 11 månader blir 49.573kr i snitt och då är tex juli då jag inte jobbade så mycket inräknat samt några helger då jag inte kunde/ville jobba pga födelsedagar och liknande.

Det beror såklart på att jag jobbar nätter och helger men jag är ändå rätt nöjd. En del dricks på det också.

Edit: Har för mig att jag körde 40h/v i början på året dock. Gått ner lite till på senare tid.

När jag började köra taxi låg jag på 50-55h/v till dagens 35h.
Senast redigerad av Bbobi 2014-12-27 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in