2014-12-23, 07:24
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Fick precis min lönespec för oktober månad. Det var någon som frågade om lön lite tidigare. Oktober var en väldigt bra månad för mig:

Timmar: 152,71x107= 16339

Kassa ex moms: 60242x0,39=23494

Semester: 3054

Skattepliktigt belopp: 26548

Det ger mig en timlön på 173.8 kr. (Utan dricks) Det är väldigt bra enligt mig.

Dem bra tiderna fortsätter!

Lönespec: November.

Timmar: 193,43

Inkört exklusive moms: 77181x0,39=30100 + 13% semester (3913) = 34013

Det ger mig en timlön på 175,8 kr utan dricks inräknat.

Det går bra nu.
Citera
2014-12-24, 02:05
Medlem
Jobbade idag / startade vid 19 slutade 23 körde in knappt 600 hur gick det för er ?
Kommer det vara likadant imorgon ?
Vilka dagar under denna vecka ska man skippa o köra ?
"Stockholm"
Citera
2014-12-24, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
Jobbade idag / startade vid 19 slutade 23 körde in knappt 600 hur gick det för er ?
Kommer det vara likadant imorgon ?
Vilka dagar under denna vecka ska man skippa o köra ?
"Stockholm"

Dan innan julafton suger alltid, har alltid gjort. Jag har kört på ett av de stora bolagen i Stockholm sen 1996 och det har alltid varit så. Julafton och Nyårsafton är de bästa dagarna som är kvar i år. Juldagen kan funka ok. Mellandagarna är tveksamma trots att annandagen är en fredag och lördagen teoretiskt kan vara en partydag.
Citera
2014-12-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayabusa302
Tänkte börja om med taxi efter några års frånvaro.
Undrar om ungefärliga intjäningen för er som kör dagtid.
Då endast Taxi Stockholm ,Kurir och 020.
Även hur långa pass ni kör, start tid och slut tid.
Då jag är fullt medveten att variationen är stor mellan olika förare. Önskar många svar:-)
Tack på förhand
Vill ha fler svar:-)
Citera
2014-12-24, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tiltmonster
Dan innan julafton suger alltid, har alltid gjort. Jag har kört på ett av de stora bolagen i Stockholm sen 1996 och det har alltid varit så. Julafton och Nyårsafton är de bästa dagarna som är kvar i år. Juldagen kan funka ok. Mellandagarna är tveksamma trots att annandagen är en fredag och lördagen teoretiskt kan vara en partydag.

För mig SÖG julafton då bolaget jag körde för hade hand om all färdtjänst i kommunen, och på julafton åks det färdtjänst mer än någonsin. Företaget tog inte emot kontantkörningar ens

Inget ont om att köra färdtjänst, men man kör ju in noll och ingenting på det, och en taxichaffis lön är ju provisionsbaserad. Kändes ju väldigt lockande att jobba extra på jul under sin studietid...inte, men så sa jag ju nej också

Juldagen, annandagen och allra helst nyår kan man köra in bra pengar dock, sista året jag körde taxi fick jag in över 17 000 på dom tre dagarna, kväll-natt alltså
Citera
2014-12-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
För mig SÖG julafton då bolaget jag körde för hade hand om all färdtjänst i kommunen, och på julafton åks det färdtjänst mer än någonsin. Företaget tog inte emot kontantkörningar ens

Inget ont om att köra färdtjänst, men man kör ju in noll och ingenting på det, och en taxichaffis lön är ju provisionsbaserad. Kändes ju väldigt lockande att jobba extra på jul under sin studietid...inte, men så sa jag ju nej också

Juldagen, annandagen och allra helst nyår kan man köra in bra pengar dock, sista året jag körde taxi fick jag in över 17 000 på dom tre dagarna, kväll-natt alltså

Vad har ni för avtal egentligen? Färdtjänst eller resam är ju helt okej ibland till och med skitbra betalt på jul och nyår.
Citera
2014-12-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Vad har ni för avtal egentligen? Färdtjänst eller resam är ju helt okej ibland till och med skitbra betalt på jul och nyår.

I Stockholm är det exakt samma låga ersättning under storhelgerna som en vanlig tisdags kväll vid 18-tiden! För Tku och 020 handlar det om en rabatt på 40% jämfört med helgens turbotaxa.
Citera
2014-12-25, 17:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbossee
I Stockholm är det exakt samma låga ersättning under storhelgerna som en vanlig tisdags kväll vid 18-tiden! För Tku och 020 handlar det om en rabatt på 40% jämfört med helgens turbotaxa.

Rullstolstaxi däremot är bra betalt på jul.

Hade en på 2 mil som gav 800tex.

Och det är en jävla massa rullar på julafton.
Citera
2014-12-25, 21:25
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Dem bra tiderna fortsätter!

Lönespec: November.

Timmar: 193,43

Inkört exklusive moms: 77181x0,39=30100 + 13% semester (3913) = 34013

Det ger mig en timlön på 175,8 kr utan dricks inräknat.

Det går bra nu.

Det där låter inte helt fel speciellt inte om man skulle ha taxi som deltidsjobb/extrajobb men det kanske är mycket slit för de där pengarna och jobbet huvudtaget kanske är väldigt mycket vänte tid förutom storhelger och sånt eller har jag fel? men annars verkar det som ett jävligt bra jobb börja när man vill och man bestämmer när man vill sluta också. men som sagt lönen är ju provisonsbaserad, men grundlönen kanske inte är den bästa eller ? om du väljer att bara jobba dagtid/natt/ eller bara jobba helger
Citera
2014-12-26, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det där låter inte helt fel speciellt inte om man skulle ha taxi som deltidsjobb/extrajobb men det kanske är mycket slit för de där pengarna och jobbet huvudtaget kanske är väldigt mycket vänte tid förutom storhelger och sånt eller har jag fel? men annars verkar det som ett jävligt bra jobb börja när man vill och man bestämmer när man vill sluta också. men som sagt lönen är ju provisonsbaserad, men grundlönen kanske inte är den bästa eller ? om du väljer att bara jobba dagtid/natt/ eller bara jobba helger

Vilken grundlön? Så vitt jag vet har TSAB, TKU och 020 enbart en ren provisionslön. Jobbade igår kväll julafton, 10 1/2 timme, nådde det usla resultatet 105,-/timme i bruttlön, fruktansvärt uselt! 85% av kassan underbetald färdtjänst. Min uppfattning är att verken SLL (beställaren, Stockholms Läns Landsting) eller Fågelviksgruppen (Kurir/020 centralt) bryr sig om mig som förare eller min åkare!

Som ni alla vet krävs t ex inte kollektivavtal, mycket fel begås lokalt men när man centralt skiter i föraren/åkaren så innebär det turbulens, hög omsättning av förare etc.
Citera
2014-12-26, 02:17
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbossee
fruktansvärt uselt!
Vilket är varför jag förmodligen kommer börja utbilda mig (<-- länk), trots att jag är 30+ och inte ens har gymnasiet klart. Bbobi, du har varit hygglig och svarat på frågor, läs mot slutet.

Hade tänkt börja köra taxi "tills vidare" nu i December, men saker hände och jag får inte börja förrän efter nyår. Men jag fick iaf. 1 timmes introduktion, då jag insåg hur dåligt skött företaget i fråga var, vilket garanterat är en indikator på hur branschen ser ut. Alkolås på alla bilar, men inte GPS. Skulle kolla kriminalregister "utifall att jag var pedofil", vilket de sa rakt ut. "Welp!". Frågade om jag drack mycket eller brukade droger.

Detta till trots sökte man "bara de bästa"... som går med på en lön på 19k i genomsnitt, utan ob. Utan några förmåner alls egentligen. Och det här var det företag som betalade bra jämförelsevis! Garage hade de inte råd med utan hyrde, och det var ett riktigt lortigt och nedklott betonggarage mitt i ett miljonprojekt. Classy.

Skulle tydligen avsluta mina pass i ett lortigt, deprimerande litet skjul i det där garaget, och det kändes verkligen som man nått botten om man går med på nått sånt.

Taxichaufförerna behöver börja gå ihop och kräva högre löner, och våga strejka. Taxorna borde vara 25-30% högre än de är idag. Gissar att taxipriserna stått relativt stilla över tiden, medan genomsnittslönerna i Sverige bara ökat, bara för att hålla sig konkurrensmässiga. Och den enda anledningen företagarna gjort såhär är för att de kunnat.

Nä, är du under 50, ta dig i kragen och skaffa dig en utbildning på yrkeshögskola/högskola/univ. 2-3 års utbildning, sen har du ett jobb med medellön på 25-32k som du kan leva extremt mycket bättre på än socialbidragsalternativet och slavarbetet taxi. Hoppas se er på skolbänken innan HT 2015. Over and out
Citera
2014-12-26, 02:42
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
..

Antingen så älskar man det eller så hatar man det.

Åkerier är som dag och natt. Viss sköter sig. Andra inte. Vad det spelar roll för bilen står förstår jag inte. Vill du ha ett privat uppvärmt garage inne på grand hotel? Nä, bilen ska ju bara stå där tills nästa personer hämtar den.

Annars är det såklart så att man egentligen borde plugga. Men själv är jag rätt så nöjd med tillvaron även om jag börjat tröttna lite på senare tid. Har en bit kvar till 30.

Blev det ett riktigt bolag du kommer köra för nu då?

Som jag sagt tidigare måste man vara lite "hakuna mattatha" för att trivas i yrket.
Senast redigerad av Bbobi 2014-12-26 kl. 02:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in