2014-12-21, 21:42
Medlem
Ree81s avatar
Som sagt, 33 år. Bara erfarenhet av att köra taxi, sälja en del (typ kundservice), datorreparationer samt att jag haft ett eget företag (väldigt litet). Inget särskilt meriterande alltså.

Gymnasiet gick åt skogen, fick ofullständiga betyg. Hade däremot inte problem med något av ämnena, inga problem att hänga med alls egentligen. Nu säger dom att jag i princip måste börja om från början, då mina gamla betyg "ogiltigförklaras" i Juni 2015. Hinner inte plugga upp så många poäng på Komvux innan dess.

Så jag överväger att börja plugga igen, även om det kommer ta en stund. Har inte riktigt kollat upp alla alternativ. Folkhögskola säger dom bara är ett år för att få ett "samlat" betyg... på något sätt. Det finns något som heter "reell kompetens". Det finns Komvux, men det är typ 2 år som jag fattat det, åtminstone om man ska "börja om" gymnasiet. Det finns även Yrkeshögskolor, men de verkar inte släppa in någon utan åtminstone gymnasieutbildning.

Jag undrade även om man inte bara kunde ta slutprov på de kurser man tror man kan klara. Jag är bättre än någonsin på svenska och engelska. Om de bara testar ens kunskaper borde det väl gå rätt lätt att klara dom kurserna?

Är intresserad av att bli programmerare, dvs. "utvecklare", men har ingen riktig utbildning. Tror bara att det är något jag skulle klara av. Har även ett intresse för speldesign och VR (virtual reality).

Tänker att jag kan lägga max 4 år på att utbilda mig, eller är det i underkant? Kommer ta emot, men det känns inte som om jag kommer få något givande jobb eller ens karriärmöjligheter om jag inte utbildar mig.

Vad borde jag göra? Lutar just nu mot att söka till Folkhögskolan (5 min bort) som förhoppningsvis börjar i början av Januari. Är sent ute dock, så jag kan missa den terminen. Har ingen tjej eller barn för tillfället, och överlever på blotta 7-8k i månaden, så det hjälper.
Senast redigerad av Ree81 2014-12-21 kl. 21:51.
Citera
2014-12-21, 21:48
Medlem
Är systemutveckling det område du är mest intresserad av? Vad betyder VR? Om du är duktig på att programmera så har du en chans till anställning men kom ihåg att ha arbetsprojekt att visa upp. Det lär du fixa om du pluggar det under några år. Lycka till!
Citera
2014-12-21, 21:49
Medlem
Välj det du tycker blir roligast. Du kanske ska utbilda dig till militär?
Citera
2014-12-21, 21:53
Medlem
Du fixar gymnasieexamen på ett år antingen på komvux eller folkhögskola. Ägna dig på heltid till att läsa maximalt antal kurser och gör särskild prövning för 500kr/kurs på resten. Gör högskoleprovet 2 ggr under tiden sen läser du en kandiatexamen på 3 år och klar när du är 37. Skit i åldern, ta tag i det nu!!!
Det är ännu mer försent om några år, bit ihop och njut av att vara utbildad om några år, det är dessutom kul att plugga. Skiter du i att ta tag i det kommer du ångra dig om några år och få slava omkring på skitjobb resten av livet vilket kommer göra dig olycklig.

Do it!
Citera
2014-12-21, 21:53
Medlem
utan.att.stannas avatar
Låter väl bra. Ett år folkhögskola sen ett treårigt program på högskolan.
Systemvetenskap verkar bättre om man vill arbeta med datorn som ett redskap likt takläggare använder en stege. Är du däremot intresserad av databuisness och projektledare så go for it.
Citera
2014-12-21, 21:54
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-12-09
Är systemutveckling det område du är mest intresserad av? Vad betyder VR? Om du är duktig på att programmera så har du en chans till anställning men kom ihåg att ha arbetsprojekt att visa upp. Det lär du fixa om du pluggar det under några år. Lycka till!
Ändrade inlägget lite. Har ingen direkt erfarenhet av programmering, men tror det är något jag skulle klara. Alltid varit "bra" på datorer. Byggt mina egna. Reparerat etc. Är inte dum eller ologisk av mig.

VR är virtual reality. Oculus Rift, Gear VR. Tycker det är väldigt intressant och tror det kommer slå hårt de kommande åren. Gärna nått jag skulle vilja vara del av, men ja, ingen erfarenhet. Tror väl jag är okej på design och skulle klara mig som spelutvecklare om jag bara kunde grunden.
Citera
2014-12-21, 21:55
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Vadå ogiltigförklaras? Jag har ett samlat betygsdokument. Jag har 2500poäng , men det var också för tio år sedan, blir de ogiltigförklarade? Måste man plugga på komvux för att få ett samlat betyg? Jag förstår inte, förklara snälla.
Citera
2014-12-21, 21:56
Medlem
Alla skolor har någon form av antagning och ansökan skulle varit inne för länge sedan. Om det finns platser kvar kanske du kan få en plats men troligen så dröjer det till hösten innan du kommer in. Det är inte många som har löpande intagning under terminen.

Vill du syssla med programmering så räkna med 2 år på komvux och 3 år på universitetet.

Jag får dåliga vibbar av folkhögskolor. Åtminstone i ditt fall om du vill vidare till hårda universitetsstudier.

Du gör helt rätt som satsar på utbildning. I dagens arbetsmarknad så får man räkna med att varva jobb och utbildning i perioder. Även om du är 38 när du är klar så kommer du troligen att behöva plugga ytterligare minst 1 gång innan det är pensionsdags.

Lycka till!
Citera
2014-12-21, 21:58
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi08
sen läser du en kandiatexamen på 3 år och klar när du är 37. Skit i åldern, ta tag i det nu!!!
Vad är en kandidatexamen? Åldern bryr jag mig inte om. Ser mig själv som en lite mer förnuftig 23-åring i princip.
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Vadå ogiltigförklaras?
Gäller bara för folk med ofullständiga betyg. Fick själv bara reda på det för någon vecka sen. Tycker det är lite ruttet.
Citera
2014-12-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Vad är en kandidatexamen? Åldern bryr jag mig inte om. Ser mig själv som en lite mer förnuftig 23-åring i princip.

180 högskolepoäng, 3 år på högskola. Finns massor med olika.
Citera
2014-12-21, 22:08
Medlem
Ree81s avatar
Ja, stora frågan är ju vad man ska satsa på i början. Komvux eller Folkhögskola verkar vara alternativen. Komvux är däremot 2301 poäng, eller 90% av det (2070 poäng), och det tar nog mer än ett år. Men samtidigt ger det nog bättre utbildningsmöjligheter senare. Högskoleprovet kommer jag ta hsh.

...Åsikter?
Citera
2014-12-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Vadå ogiltigförklaras? Jag har ett samlat betygsdokument. Jag har 2500poäng , men det var också för tio år sedan, blir de ogiltigförklarade? Måste man plugga på komvux för att få ett samlat betyg? Jag förstår inte, förklara snälla.

Jo så är det, om man inte får ihop en gymnasieexamen har man 5 år på sig att fixa en sen måste man läsa om dom kurser man har gått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in