Som sagt, 33 år. Bara erfarenhet av att köra taxi, sälja en del (typ kundservice), datorreparationer samt att jag haft ett eget företag (väldigt litet). Inget särskilt meriterande alltså.
Gymnasiet gick åt skogen, fick ofullständiga betyg. Hade däremot inte problem med något av ämnena, inga problem att hänga med alls egentligen. Nu säger dom att jag i princip måste börja om från början, då mina gamla betyg "ogiltigförklaras" i Juni 2015. Hinner inte plugga upp så många poäng på
Komvux innan dess.
Så jag överväger att börja plugga igen, även om det kommer ta en stund. Har inte riktigt kollat upp alla alternativ. Folkhögskola säger dom bara är ett år för att få ett "samlat" betyg... på något sätt. Det finns något som heter "reell kompetens". Det finns Komvux, men det är typ 2 år som jag fattat det, åtminstone om man ska "börja om" gymnasiet. Det finns även Yrkeshögskolor, men de verkar inte släppa in någon utan åtminstone gymnasieutbildning.
Jag undrade även om man inte bara kunde ta slutprov på de kurser man tror man kan klara. Jag är bättre än någonsin på svenska och engelska. Om de bara testar ens kunskaper borde det väl gå rätt lätt att klara dom kurserna?
Är intresserad av att bli programmerare, dvs. "utvecklare", men har ingen riktig utbildning. Tror bara att det är något jag skulle klara av. Har även ett intresse för speldesign och VR (virtual reality).
Tänker att jag kan lägga max 4 år på att utbilda mig, eller är det i underkant? Kommer ta emot, men det känns inte som om jag kommer få något givande jobb eller ens karriärmöjligheter om jag inte utbildar mig.
Vad borde jag göra? Lutar just nu mot att söka till Folkhögskolan (5 min bort) som förhoppningsvis börjar i början av Januari. Är sent ute dock, så jag kan missa den terminen. Har ingen tjej eller barn för tillfället, och överlever på blotta 7-8k i månaden, så det hjälper.