2014-12-06, 16:54
Medlem
Medan mycelet gror så är det inte hela världen om det inte kommer in luft, jag brukar i princip lufttäta mina burkar helt och hållet. Dessutom använder jag inte påsarna överhuvudtaget förrän jag ska föda kakorna
Citera
2014-12-06, 17:07
Medlem
DrHimlers avatar
Episktfelande.

Det är nog lungt, det tar rätt lång tid innan man ser nåt.
Jag injeserade för 3v sen och börjar se lite mycel på ena sidan nu.

Har mina påsar ovanpå frysen. Mörkt o lagom varmt.

Så håll ut bara.

Ang malande av svamp s får jag prova mej fram. Elektrisk grinder, mortel,
kaffekarn (såndår med en kniv i)

Tanken är att göra 1g piller. Smidigare på många sätt😬
Senast redigerad av DrHimler 2014-12-06 kl. 17:10.
Citera
2014-12-08, 18:42
Medlem
SchteKs avatar
Jag har 3 små stackars toppisar kvar från årets säsong. Hittade aldrig några fler att utöka samlingen med så nu undrar jag helt enkelt vad jag ska göra med dessa små rackare. Går det att plantera ut dom någonstans för större chans till avkomma nästa år eller är det bara att slänga?
Citera
2014-12-08, 18:58
Medlem
DrHimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchteK
Jag har 3 små stackars toppisar kvar från årets säsong. Hittade aldrig några fler att utöka samlingen med så nu undrar jag helt enkelt vad jag ska göra med dessa små rackare. Går det att plantera ut dom någonstans för större chans till avkomma nästa år eller är det bara att slänga?

Rent spontant utan att veta så mycket om toppisar.
Koka te för smakens skull är nog det enda det räcker till.

Plantera är bara att glömma, svampar funkar inte så.

Torka o spara till nästa sässong.

Vill du flumma på dom så kanske det går att utvinna det aktiva ämnet på något sätt och injecera i en ven så kanske man känner av nåt😁

Tyvärr så kan du nog inte ha kul på dom.
Dax o börja odla kanske👍
Citera
2014-12-23, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfik1pojke
Medan mycelet gror så är det inte hela världen om det inte kommer in luft, jag brukar i princip lufttäta mina burkar helt och hållet. Dessutom använder jag inte påsarna överhuvudtaget förrän jag ska föda kakorna

Myclet producerar en hel del koldioxid som bör komma ut. Ett tips är att göra två-tre små hål med en spik i locket och täcka med sårtejp. koldioxid sipprar ut men håller samtidigt ute oönskade bakterier. Koloniseringer ökar markant.
Citera
2014-12-23, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrHimler
Nu är ju själva odlandet inget problem. Satte igång en odling thai här omdan förövrigt

Min fundering är hur man kan mala ner svamparna till så fint pulver som möjligt.
Tänk typ vetemjöl, så nära den finheten som möjligt.
Elektrisk kaffekvarn? Grinder? Annat? Tips mottages med öppna armar.

Att mala ner torkat går utmärkt. Beställ sedan tomma "piller-kapslar" och fyll. Slinker ner lätt och fungerar utmärkt. lättsålt dessutom om man nu vill det.
Citera
2014-12-23, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Vi fattar inte, varför ska hästskit ner i en död growingbox för? Kommer nått magiskt hända då, typ dansande svampar ätande av hästskit?

Edit: Om det är cubensis så är det normalstort skulle jag säga, om vi nu pratar färk, har haft bamsingar uppemot 100 g färsk, det var helt insaaane, torkade den så var de runt 10g, dela på mitten fick man två bra trippar

Hästskit är det enda som gäller när det kommer till odling. Du trippeldubblar din skörd utan problem!
Min största låg på 70g färsk. En gigant!
Och det går lika bra att tryckkoka bajset istället för att klydda till det med pastörisering.
Jag kör 50/50 bajs/Vermekulit. trippeldubblar skörden varje gång.
Citera
2014-12-23, 19:21
Medlem
MareBalticums avatar
Har 2 kilo råris som är 90-100% mycel i nu. Insåg att jag inte längre hade tillgång till bulkmaterial längre så vad har man för alternativ? Låt ideérna flöda!
Citera
2014-12-23, 20:21
Medlem
DrHimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squab.
Att mala ner torkat går utmärkt. Beställ sedan tomma "piller-kapslar" och fyll. Slinker ner lätt och fungerar utmärkt. lättsålt dessutom om man nu vill det.

Har både kapslar o "maskin" i strl 00 1000-1500mg får det tydligen plats i dom.
Har provat blanda egna "energi" piller och trots storleken så slank dom ner väldigt lätt.

Om man nu spånar vidare på pillertillverkning.
Kan man blanda i något mer i svamppliller?
Koffein? 5htp? Askorbinsyra? Yohimbe? Phenibut?

Eller nåt annat?
Citera
2014-12-23, 21:35
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Har både kapslar o "maskin" i strl 00 1000-1500mg får det tydligen plats i dom.
Har provat blanda egna "energi" piller och trots storleken så slank dom ner väldigt lätt.

Om man nu spånar vidare på pillertillverkning.
Kan man blanda i något mer i svamppliller?
Koffein? 5htp? Askorbinsyra? Yohimbe? Phenibut?

Eller nåt annat?
5htp vettefan om det är så hälsosamt. Askorbinsyra är dock rekommenderat.
Citera
2014-12-24, 10:12
Medlem
DrHimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
5htp vettefan om det är så hälsosamt. Askorbinsyra är dock rekommenderat.

Har för mej läst om att man kan ladda upp med 5htp några dagar innan E, svamp. Men vafan.

Askorbinsyra och kanske koffein o svamp.
Typ 1g sv 100mg askorbin 50-100mg koffein i varje borde ju vara en bra grej kanske. Om allt får plats dvs.
Ska exprimentera mej fram lite.

God jul på er
Citera
2014-12-24, 14:02
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Har för mej läst om att man kan ladda upp med 5htp några dagar innan E, svamp. Men vafan.

Askorbinsyra och kanske koffein o svamp.
Typ 1g sv 100mg askorbin 50-100mg koffein i varje borde ju vara en bra grej kanske. Om allt får plats dvs.
Ska exprimentera mej fram lite.

God jul på er
Absolut kan man det, men du får absolut inte ta det samtidigt. Man ska vänta cirka 1-1½ dygn från sista dosen 5-htp tills man tar svamp/E
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in