2014-11-02, 11:03
Medlem
DrHimlers avatar
Såg en riktigt intressant sak i dag.
Jag har låtit min "döda" box stå i påse i ca 2v i väntan på hästskit, utan att ens ha tittat på den. Tittade till den i dag. Om jag blev förvånad då, 9st jättesvampar stod så fint och väntade på att bli plockade, den största har nästan börjat släppa strumpan. Skulle uppskatta vikten på den stora till 15-20g!!

Återkommer ikväll med vikten, när jag har plockat dom.
Citera
2014-11-05, 00:01
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrHimler
Såg en riktigt intressant sak i dag.
Jag har låtit min "döda" box stå i påse i ca 2v i väntan på hästskit, utan att ens ha tittat på den. Tittade till den i dag. Om jag blev förvånad då, 9st jättesvampar stod så fint och väntade på att bli plockade, den största har nästan börjat släppa strumpan. Skulle uppskatta vikten på den stora till 15-20g!!

Återkommer ikväll med vikten, när jag har plockat dom.

Vi fattar inte, varför ska hästskit ner i en död growingbox för? Kommer nått magiskt hända då, typ dansande svampar ätande av hästskit?

Edit: Om det är cubensis så är det normalstort skulle jag säga, om vi nu pratar färk, har haft bamsingar uppemot 100 g färsk, det var helt insaaane, torkade den så var de runt 10g, dela på mitten fick man två bra trippar
Citera
2014-11-05, 21:09
Medlem
DrHimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Vi fattar inte, varför ska hästskit ner i en död growingbox för? Kommer nått magiskt hända då, typ dansande svampar ätande av hästskit?

Edit: Om det är cubensis så är det normalstort skulle jag säga, om vi nu pratar färk, har haft bamsingar uppemot 100 g färsk, det var helt insaaane, torkade den så var de runt 10g, dela på mitten fick man två bra trippar

~160g blev det. Har hört om stora svampar, men har aldrig fått så stora...än.

Ang hästskit så kopierade jag följande från knarkkorvens odlings sida.

Knarkkorvens micro-tek. Lämplig för att återuppliva en gammal caseing som inte ger svamp längre.

Finfördela hästskit och lägg på ett fat.
Micra på högsta effekt i en till två minuter.
Spraya på rikligt med väteperoxidvatten och lägg sedan skiten på din caseing. Ett lager på ett par centimeter är ok. Om man vill kan man annars finfördela mycelkakan och blanda med bajset. Glöm inte tvätta händerna noga innan!
För bästa tillväxt låter du odlingsbacken stå i mörker tills mycelet bryter igenom. Sedan ställer du ut den i odlingsutrymmet igen.
Citera
2014-11-11, 16:50
Medlem
DrHimlers avatar
Har precis hämtat ett jätte paket från az, tror inte tullen har snokat. Allt såg fint ut med tejpen och så.
Tänkte ändå vänta nån månad innan jag drar igång någon odling. Bara ifall att, pluss att min senaste resa blev en total katastrof i huvudet. (Kolla inte på skräcfilm när du börjar trippa) men det är en helt annan story.

Fick 6 olika strains på cubensis
6kg "ris"
4liter verkumil och perlite
8lådor och påsar
Nåt jox som ska stimulera tillväxt av mycel.

Så det kommer expreminteras en hel del med en del av detta.
Ska bli kul att se vad totalen blir av allt detta.
Men som sagt, det dröjer nån månad eller 2 innan jag drar igång hela karucellen
Citera
2014-11-22, 09:33
Medlem
Luijis avatar
Idag skördade jag en svamp på 40g
Citera
2014-11-26, 20:55
Medlem
DrHimlers avatar
Nu är ju själva odlandet inget problem. Satte igång en odling thai här omdan förövrigt

Min fundering är hur man kan mala ner svamparna till så fint pulver som möjligt.
Tänk typ vetemjöl, så nära den finheten som möjligt.
Elektrisk kaffekvarn? Grinder? Annat? Tips mottages med öppna armar.
Citera
2014-11-26, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrHimler
Nu är ju själva odlandet inget problem. Satte igång en odling thai här omdan förövrigt

Min fundering är hur man kan mala ner svamparna till så fint pulver som möjligt.
Tänk typ vetemjöl, så nära den finheten som möjligt.
Elektrisk kaffekvarn? Grinder? Annat? Tips mottages med öppna armar.
Har ingen erfarenhet, men känns som att grinder borde vara det optimala
Citera
2014-11-26, 21:22
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj

Har inte heller någon erfarenhet men skulle undvika ett så pass skört torrt material som torkad svamp i en elektrisk kaffekvarn då hetta alltid uppstår när du maler i en sådan. Grinder låter smart.
Citera
2014-11-26, 21:45
Medlem
DrHimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj

Var lite inne på d också. Hur många g får man plats med i en sån tro?
Citera
2014-12-06, 11:02
Medlem
Tja, har köpt ett cubb growkit från az, eftersom att min engelska är lite halv knackig så gjorde jag inte riktigt som det stod i instruktionerna, missade att kolla så att filtret var fritt från baksidan utav påsen med råriset... Detta upptäckte jag typ 5 dagar efter att jag sprutat in sporerna och åtgärdade det då! Dock så har det gått ca 10 dagar nu och ingenting har hänt.. kan jag ha
Råkat döda sporerna? Kan tilläggas att grejerna står i ett mörkt förråd utan speciellt bra luft cirkulation och med en temp på ca 25 grader
Citera
2014-12-06, 12:33
Medlem
Själv pulveriserade jag mina svampar med hjälp av en gammal hederlig mortel. Det blev såklart inte "fint" som t.ex. salt, men det fungerar garanterat för inkapsling om det är syftet.

Episktfelande, du får förklara vad du menar med "filtret var fritt från baksidan utav påsen med råriset", om du menar mikrofiltret på lådorna så förstår jag inte vad det gör i närheten av påsen med råris efter att du inkuberat. Det kan dessutom ta längre tid än 10 dagar innan du börjar se tecken på mycelium, detta beror väldigt mycket på substrat och förvaringsförhållanden.
Citera
2014-12-06, 15:46
Medlem
Det är som ett fyrkantigt litet luft/mikrofilter högst upp på påsen där mycelium ska gro som jag antar ska släppa in lite syre! Påsen var ju snudd på vakuum förpackad när man fick den så filtret blev liksom täckt utav baksidan på påsen och släppte därför inte in någon luft typ... Lite svårt att förklara, men jag får helt enkelt vänta och se då om det blir något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in