Citat:
Ursprungligen postat av
SingleStar
Nu drar du den gula linjen ut till nacka dit där det är bestämt att den blå linjen sall gå. Att dra den gula linjen så den ersätter Skarpnäcksgrenen gör att man avlastar nuvarande gröna linjen vid Gullmarsplan. Om man dessutom drar den gula linjen ut till Tyresö så skulle man få bort ännu fler resenärer från Gröna Linjen så det blev en stor avlastning.
Ingenting är bestämt förrän spaden är i jorden, eller vad man brukar säga. Men, visst, jag erkänner att sannolikheten är rätt liten för att mina idéer ska genomföras. Hade jag hoppats på något sådant hade jag å andra sidan inte skrivit ned dem på ett internet-forum med dåligt rykte. Då finns det andra vägar. Jag ser det här mest som tankestimulerande lekar. Den faktiska politiken är inte helt relevant för min del.
Min tanke med min uppritade gula linje är framförallt att underlätta spårdragningen, den följer redan inarbetade stråk, samt, framförallt, att minska beroendet av Centralen och öka utbytet mellan innerstadens ytterområden, Södermalm-Kungsholmen och Vasastaden-Östermalm.
Citat:
Sedan har jag på min karta en tunn grå linje för en andra citybana som går via Albano, den kan kombineras med en spårvagnslinje som går från Lappkärrsberget, via Stockholms universitet, Tekniska högskolan och vidare till Karolinska Institutet.
En andra citybana är visserligen en spännande tanke, men jag har svårt att se någon riktig ekonomi i det. Det skulle antagligen bli lika dyrt som den första citybanan men befolkningsunderlaget är väldigt mycket lägre åt nordost. I dagsläget känns det helt enkelt inte motiverat.
Men en spårvagnslinje mellan universitetsområdena skulle ändå kunna vara intressant. Men det kräver nog en hel del ny bebyggelse i Norrtull-Roslagstulls-området för att vara motiverad. Jag vet inte om någon sådan är planerad, men den borde vara det. Dessutom borde man bygga ut Albano kraftigt, där finns utvecklingspotential.
Citat:
Den gröna linjen till Västerort har kapacitetsproblem och där får man tänka sig ett femte tunnelbanesystem den dagen Bromma flygplats skall bebyggas med stadsliknande struktur. Alternativt är att förlänga stationerna på gröna linjens stationer så man få in antalet ökade resenärer i takt med förtätningarna längs västerort fortgår. Men först måste man finna en plats där Brommas flygplats trafik kan få ett nytt hem.
Med tanke på att många av tågen västerut stannar i Alvik eller Åkeshov har jag svårt att se att det skulle vara några allvarliga kapacitetsproblem längre ut på banan. Om man bara låter tågen som idag stannar i Alvik och Åkeshov istället svänga av norrut på en ny gren ser jag inga egentliga kapacitetsproblem. Det hindrar ju inte att sådana uppstår längre fram, men det är ju i sådana fall ett nytt problem.
Är man väldigt orolig för kapacitetsproblem eller bara en vän av den nuvarande spårvagnsvurmen så finns ju alltid möjligheten att bygga spårvagnslinjer istället. Jag ser möjligheter både för en yttre tvärbana, Brommaplan, Bromma flygplats, Solvalla, Rissne (kan dessutom förlängas till Drottningholm/Ekerö i ena änden och Ursvik, Ulriksdal, Frösunda, Bergshamra i den andra) och en yttre yttre tvärbana, Vällingby, Spånga station, Rinkeby, Kista, Sollentuna station.
Citat:
Men vi är båda ense om att dra Fruängen och Hagsätra fram till Älvsjö. Det skulle avlasta pendeltågen från mässbesökare så det inte blir ett sådant stort tryck på de stora mässorna.
Stammande från den norra sidan som jag är så vet jag ärligt talat inte mycket om förhållandena i söder. Men att Älvsjö är ett potentiellt kollektivtrafiknav behöver man inte mycket mer än grundläggande kartkunskap för att inse.
Ett alternativ till tunnelbanelinjer bör även där vara spårvägar. T ex en yttre tvärbana från Skärholmen via Fruängen, Älvsjö, Bandhagen och Hökarängen för att sluta i Skarpnäck. Det ger lite sämre hastigheter men å andra sidan bättre integration mellan olika förortsområden. Svårt att bedöma vad som är mest givande. Särskilt om man som jag inte har någon bra överblick av förhållandena på marken.