2013-11-18, 22:54
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Det är väl trevligt med tunnelbana till Nacka och Arena Staden men samtidigt så känns det som att det finns viktigare problem att lösa som tex överfyllda vagnar, ingen av dessa utbyggnader kommer lösa problemet med att tågen börjar bli alldeles överfyllda och att det inom en snar framtid kommer vara helt jävla omöjligt att ta sig på tågen i rusningstrafik om man inte går på vid en slutstation.

Enda positiva med denna utbyggnaden för det problemet jag nämnde ovan är att Gröna linjen söderut kommer avlastas något.

Vad tunnelbanan verkligen behöver är en ringlinje

Om vi kan bygga ut blå linje med en förgrening som tar över Skarpnäcksgrenen och förlänger denna gren till Tyresö så slipper vi 50 % av matarbussarna till Gullmarsplan som kommer från Tyresö, dessutom slipper vi Skarpnäcksgrenen via Gullmarsplan. Det finns ökat utrymme både för Farstagrenen och Hagsätragrenen. Med dubbelt så många tåg från Hagsätra respektive Farsta så blir det mer utrymme.
Citera
2013-11-19, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Om vi kan bygga ut blå linje med en förgrening som tar över Skarpnäcksgrenen och förlänger denna gren till Tyresö så slipper vi 50 % av matarbussarna till Gullmarsplan som kommer från Tyresö, dessutom slipper vi Skarpnäcksgrenen via Gullmarsplan. Det finns ökat utrymme både för Farstagrenen och Hagsätragrenen. Med dubbelt så många tåg från Hagsätra respektive Farsta så blir det mer utrymme.

Visst är det så men man har inte gjort något för den röda linjen eller linja 11 som har båda Kista och Solna Centrum med över 200,000 arbetsplatser bara där, Linje 11 är sjukt överfylld mot Kungsträdgården i rusningstrafik och istället har man lagt till två st stationer istället för att förlänga linje 10 som inte är i närheten av lika full vid rusningstrafik.
Citera
2013-11-22, 12:48
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Visst är det så men man har inte gjort något för den röda linjen eller linja 11 som har båda Kista och Solna Centrum med över 200,000 arbetsplatser bara där, Linje 11 är sjukt överfylld mot Kungsträdgården i rusningstrafik och istället har man lagt till två st stationer istället för att förlänga linje 10 som inte är i närheten av lika full vid rusningstrafik.

Idioti att förlänga från Akalla till Barkarby istället för Hjulsta till Barkarby som ligger bättre geografiskt till. Dessutom borde man bygga om stationerna så man förlänger samtliga med 6 meter och får plats med 4 st C20. När C30 tas i trafik för man alla C20 till blå linje. När man sedan inför nya tåg på blå linje så får vagnarna bli 93 meter långa. En kapacitetsökning med 33 % till låg kostnad.

Jag tycker de borde ha kört med en C21-vagn av samma längd som C20 innan man tar sig an C30. Nu låser man sig med C30 till 145 meters stationslängd. Innan C30 skulle man ha utrett förlängning av stationsplattformarna. För det skulle ha ökat kapaciteten enormt mycket. Nu blir flaskhalsen i form av kapacitetstaket mycket hämmande för utvecklingen av Stockholm.
Citera
2013-11-27, 19:24
Medlem
Det byggs två plomberade "spökstationer" i och med att det blir ny T-linje från Odenplan till Arenastaden i Solna.

En öppnas i samband med nya linjens driftstart och en förblir plomberad tills det bir mer förtätat bostadsbyggande längs linjen.
Citera
2013-12-05, 06:17
Medlem
Sten Nordin (M) talar om att gräva ned delar av grön linje i söderort.

http://www.dn.se/sthlm/nedgravd-t-bana-kan-ge-tusentals-bostader/

Tja, lär kanske behövas om du ska kunna länka av linje 19 in under Sofia på Södermalm
Citera
2013-12-05, 06:24
Medlem
Ábsolut att Stockholm behöver en tvärbana, så att alla resenärer som idag åker in till centrum för att sedan ta sig ut igen kan åka direkt dit de vill.

Sen tror jag att Stockholm rent geografiskt på alla sätt och vis behöver nytt tänkande. Det håller inte att all trafik ska gå över stockholms centrum. Det är trångt och bökigt med stora problem trots att stockholm i sammanhanget är en ganska liten stad.

Det behövs ett nytt geografiskt tänkande och jag föreslår en norrzon och en söderzon förutom dagens centrumzon.

Med zon menar jag att trafiken ska vara självständig inom zonen, det ska helt enkelt bli två nya centrum där all trafik knyts ihop samt givetvis att bostadsbyggande och arbetsplatser för de allra flesta människor är inom en och samma zon.

Stockholm behöver helt enkelt minska på trafiken över alla broar och öar.
Citera
2013-12-08, 01:20
Medlem
Ungoliants avatar
Vi ska stoppa all tunnelbaneutbygge i Stockholm. Våran underjod är kulturhistoriskt ovärderlig och vi bör inte förstöra den mer än vi gjort redan. Stopp till mer tunnelbana!
Citera
2013-12-08, 01:21
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungoliant
Vi ska stoppa all tunnelbaneutbygge i Stockholm. Våran underjod är kulturhistoriskt ovärderlig och vi bör inte förstöra den mer än vi gjort redan. Stopp till mer tunnelbana!

Vilka är "vi"...?

Du och din låtsaskompis?
Citera
2013-12-08, 02:11
Medlem
Ungoliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vilka är "vi"...?

Du och din låtsaskompis?

"Vi" är Stockholms kulturelit. Vi arbetar för att stoppa allt som händer i Stockholm. Det måste vara som det alltid har varit! Fy skäms på allihop med era fula idéer för att "förbättra" livet för Stockholm. Det är kultureliten som har sista ordet! Inget mera byggande! Blä!
Citera
2013-12-08, 03:38
Medlem
gato12s avatar
Citat:
"Vi" är Stockholms kulturelit. Vi arbetar för att stoppa allt som händer i Stockholm. Det måste vara som det alltid har varit! Fy skäms på allihop med era fula idéer för att "förbättra" livet för Stockholm. Det är kultureliten som har sista ordet! Inget mera byggande! Blä!

Blandar du inte ihop tunnelbaneutbyggnaden med nya Slussen nu...? Det senare är ju kultureliten, och även jag, motståndare till men det förstnämnda har jag inte hört några klagomål om? Vänstern gillar ju kollektivtrafik, det är väl snarare Förbifarten som ses med oblida ögon?
Citera
2013-12-10, 05:45
Medlem
Ungoliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Blandar du inte ihop tunnelbaneutbyggnaden med nya Slussen nu...? Det senare är ju kultureliten, och även jag, motståndare till men det förstnämnda har jag inte hört några klagomål om? Vänstern gillar ju kollektivtrafik, det är väl snarare Förbifarten som ses med oblida ögon?

Vi är emot allting som skulle kunna förbättra livet för Stockholmarna. Tunnelbana, slussar, bostadsbyggen, you name it. Allt ska vara som det alltid har varit, punkt slut.
Citera
2013-12-11, 11:04
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Vi är emot allting som skulle kunna förbättra livet för Stockholmarna. Tunnelbana, slussar, bostadsbyggen, you name it. Allt ska vara som det alltid har varit, punkt slut.

Om du ställer upp i valet så skall jag rösta på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in